• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • gempan

Det ska jag göra! Det var några dagar leveranstid så vi får se när den kommer :)

Beställde iallafall från Paulúns yess.se :)

• Kallfront

Jag har ätit mer eller mindre liberal LCFH sedan i november 2011 och har mått väldigt bra av detta. Hade mycket problem med magen innan: ont, uppblåst och gasig, och alla dessa symtom försvann inom ett par dagar när jag ställde om kosten. Hade som så många andra svårt för allt fett i början, men nu tycker jag att det är fantastiskt att kunna laga "riktig" mat med fullfeta produkter!

Ibland har jag gjort avsteg och ätit lite godis, ris eller en kakbit (det har hänt max en gång i månaden sedan jag ändrade kosten) och det har inte varit några problem för mig. Häromveckan åt jag dock en bit bärpaj på jobbet och fick akut magont med diarré som följd. Inte kul!

Hur som helst så är jag nu gravid i vecka sju och planerar att fortsätta äta som jag gör under gravidteten. Äter mycket grönsaker, nötter och mejeriprodukter, vilket känns bra. Har även unnat mig att äta Finn Crisp sedan jag blev gravid, men vet att jag egentligen mår bättre av hembakat nöt- och fröbröd (dock varit för lat för att baka). Jag hoppas att jag inte ska gå upp 20 kg som jag gjorde under förra graviditeten, och att jag ska slippa humörsvängningar och evigt sug, men vi får se hur det går. Känner som så många andra att det tar emot att äta mycket fett och att det spär på illamåendet. Dessutom är jag just nu infernaliskt sugen på sushi och funderar på att unna mig en måltid.       

Det ska verkligen bli intressant att jämföra denna graviditeten med den förra, då det är en radikal skillnad på min kosthållning!

• gempan

Kallfront, det var just sushi jag också var sugen på i början. Åt det och sen blev det massa annat skit också... Nu är jag i v. 14 och på väg in på rätt spår igen :)

Spännande att kunna jämföra dina graviditeter :)

• LinneaEleonora

Kallfront vad duktig du är. Finncrisp ser jag knappt som ett avsteg när jag inte äter strikt. Jag är också i vecka sju ungefär. Har inte varit till mvc än. På bara två dagar med en ganska liberal LCHF har mitt illamående nästintill försvunnit. Vet inte om det beror på maten eller att jag börjat med vitaminer. Det är värst innan frukost men efter den mår jag bra. Det känns underbart.

• LiKaZo

Jag äter också Finn Crisp. Innan gjorde jag "knäckebröd" enbart gjort på frön, som jag tyckte var jättegott, men när jag blev gravid kände jag mig plötsligt äcklad av dom och tar nu lite FinnCrisp.
    Vi har hållt fast vid min sambos franska vanor och brukar äta ost till efterrätt på kvällen efter barnen har lagt sig, mättande och otroligt gott och bra LCHF, om man inte tar för mycket bröd.

Kan också berätta att igår hade vi vårt första utraljud och KUB/NUPP test. Allt såg bra ut, så nu känns graviditeten ännu mer på riktigt.

• Kallfront

Det här illamåendet inför fet mat håller visst i sig. Hur gör ni andra för att tackla det? Jag känner att jag absolut inte kan äta gräddiga såser odyl just nu, utan skulle helst vilja sätta i mig tio apelsiner och en liter apelsinjuice på det (vilket jag naturligtvis inte gör). Är grymt sugen på krispiga sockerärtor (!) och igår åt jag sushi för första gången sedan i november. Petade bort knappt hälften av riset dock.

Har ätit väldigt liberalt i veckan och det i kombination med att jag inte vill äta fett för att jag mår illa, triggar igång kolhydratssuget (och hungern) tror jag. Samtidigt är jag mest sugen på frukt och  andra "fräscha" saker, samt lakrits (mmm, tänk vad gott med alldeles färsk sötlakrits!).

• hzabo

kallfront, jag är nu i v 14 och känner att det är de 3 senaste dagarna jag klarat av att äta fet mat, tidigare kunde jag absolut inte tänka mej det. Detta är min tredje graviditet men den första med lchf, har inte kunnat äta enbart lchf de första månaderna pga allt illamående men nu hoppas jag det ska gå bättre. Blir bara så irriterad på alla människor runt om kring mej som tycker det är så fel att följa lchf under graviditet. o jag är inte såå strikt, äter alla grönsaker o rotfrukter + en frukt nångång. ha en bra dag alla!

• Trolla75
    hzabo skrev 2012-05-20 08:13:01 följande:
    kallfront, jag är nu i v 14 och känner att det är de 3 senaste dagarna jag klarat av att äta fet mat, tidigare kunde jag absolut inte tänka mej det. Detta är min tredje graviditet men den första med lchf, har inte kunnat äta enbart lchf de första månaderna pga allt illamående men nu hoppas jag det ska gå bättre. Blir bara så irriterad på alla människor runt om kring mej som tycker det är så fel att följa lchf under graviditet. o jag är inte såå strikt, äter alla grönsaker o rotfrukter + en frukt nångång. ha en bra dag alla!
    Det är bara folk som är fetträdda och dåligt pålästa som tycker det är så hemskt, ingen idé att lägga energi på att bli irriterad!

Kan bara säga själv hur nöjd jag är, kan ha mina ringar och fötter och ben sköter sig exemplariskt, till skillnad från mina andra graviditeter då jag svullnade upp tidigt...
    Är nu i v. 32 och mår verkligen kanon som liberal LCHFare, äter lite varierat med grönsaker o frukt och hittills är viktuppgången 6-7 kg. Glad
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • stinaa
    Kallfront skrev 2012-05-19 22:13:42 följande:

Det här illamåendet inför fet mat håller visst i sig. Hur gör ni andra för att tackla det? Jag känner att jag absolut inte kan äta gräddiga såser odyl just nu, utan skulle helst vilja sätta i mig tio apelsiner och en liter apelsinjuice på det (vilket jag naturligtvis inte gör). Är grymt sugen på krispiga sockerärtor (!) och igår åt jag sushi för första gången sedan i november. Petade bort knappt hälften av riset dock.

Har ätit väldigt liberalt i veckan och det i kombination med att jag inte vill äta fett för att jag mår illa, triggar igång kolhydratssuget (och hungern) tror jag. Samtidigt är jag mest sugen på frukt och  andra "fräscha" saker, samt lakrits (mmm, tänk vad gott med alldeles färsk sötlakrits!).

Jag är i v 39 nu och hade samma problem som dig i början, hade jättesvårt att äta fett då jag bara var sugen på sallad och frukt, typ. Det gick dock över efter ett tag (har nu en viktuppgång på sammanlagt 5 kg och har inte lagt på mig vatten,jätteskönt). Mitt tips är att äta det du mår bra av just nu, mår du illa av gräddiga såser så ät det inte, ät istället fett i form av turkisk yoghurt med lite grädde, sallad med massa fetaost, kycklingsallad med massa knaperstekt bacon och parmesan, eller råkostsallad med massa olja och vinäger (var jag galet sugen på hela tiden), köp vanligt knäckebröd och ät en med tillexempel avokado, tomat och örtsalt. Man får vara lite fiffig men kom ihåg att inte vara för hård mot dig själv då mår man bara dåligt, försök istället att hitta vägar som passar dig och ät det du är sugen på och mår bra av :)

Lycka till! 
  • Kallfront

Skönt att jag inte är ensam om det här med "fettaversionen" nu i början. Jag är väldigt snäll mot mig själv och äter det jag känner att jag vill. Är tack och lov inte sugen på allt för kolhydratrika saker, som godis och sådant, och så länge det är så tycker jag att det är okej att äta lite frukt, några bitar sushi eller dricka mjölk om det är vad jag vill ha.

Gött att höra om er andra som gått så långt i graviditeterna och inte har lagt på er en massa onödig vitk och samlat vatten. Det är min dröm också! 

Svar på tråden LCHF för gravida!