• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • LinneaEleonora

I helgen mådde jag verkligen kasst och igår bestämde jag mig för en plan framöver. Jag ska inte äta sött, pasta, bröd och så men tillåta någon potatis och lite rotfrukter. Jag triggas av frukt men ska äta bär som funkar för mig. Äter ni några vitaminer eller andra tillskott? Sist jag var gravid hade jag järnbrist vilket inte känns omöjligt nu då jag är sjukligt trött. Hade glömt hur det var och är lite i en chock med tanke på min energi det senaste året. Förstår er som inte är sugna på fet mat. Känner likadant. Tror dock att den får mig att må bättre mellan målen. Jag upplever att jag mår sämst när jag inte gör så mycket och är stilla. Samtidigt har jag inte ork att vara aktiv hela tiden. Har ni det så?

• Trolla75

Mitt järnvärde har aldrig varit så bra som nu med LCHF.
    Jag äter mycket kött och broccoli, brysselkål mm. och det har nog stor betydelse för mitt järnvärde.

ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • QiTaS

Ni som ätit LCHF när ni blev gravida, var ni hungriga trotts att ni åt som innan grav utan att vara hungriga?

• gempan

Vet inte om jag tänkte så mycket på det. Men precis i början åt jag nog som vanligt utan att bli hungrig. Sen började jag lägga till kolhydrater och det har spårat ut lite så nu idag är första dagen med lchf igen. Har känt mig hungrig hela dagen och jag grymt ont i huvudet. Det brukar jag dock ha inland nu när jag är gravid, men jag hoppas det blir bättre snart!

• LiKaZo

Min först graviditet gick jag upp 24 kg, blev jättesvullen och hade sovande händer de sista tre månaderna. Jag tyckte det var jättehemskt, speciellt eftersom jag innan tränade mycket löpning och var väldigt rörlig. Efter graviditeten tog det mig nästan ett år att komma ner till min gamla vikt.

När jag blev gravid andra gången fick jag rådet av en äldre dam som hade haft samma problem på 70-talet och då undvek kolhydrater och salt för sin andra graviditet, så jag bestämde mig för att prova.
    Denna gången gick jag bara upp 12 kg, inget svullen och mådde jättebra, och tre månader efter förlossningen vägde jag 3kg mindre än innan och kände mig full av energi.

Jag blev jättehungrig första månaden, men nu iefterhand vet jag inte om det berodde på koständring, för nu är jag gravid igen och blev igen superhungrig vid 2-3mån trots att jag hållt samma kost länge nu.

Jag rekommenderar verkligen, det har fått mig att må jättebra! Dessutom vill jag rekommendera att göra yoga, jag hittade ett jättebra pass på dvd att göra hemma som fick mig att känna mig mer rörlig och gav mig känslan att utveckla muskler trots att man inte riktigt tänkte på att man gjorde det.

• gempan

LiKaZo, vad hette dvd:n? Jag är dålig på att träna hemma, men just yoga kan jag tänka mig att köra hemma :)

• LiKaZo
    gempan skrev 2012-05-14 21:34:57 följande:
    LiKaZo, vad hette dvd:n? Jag är dålig på att träna hemma, men just yoga kan jag tänka mig att köra hemma :)
    Method for prenatal yoga, med Gurmukh Kaur Khalsa. Hoppas det inte gör något att den är på engelska. Den har några avdelningar där man ska "sjunga" indiska ord i början och slutet, som jag inte riktigt gillar, men hela passet är 1 timme så jag brukar hoppa över det och köra de 35 minuterna som jag tycker är bra.
    Tycker också sättet hon pratar om graviditet och förlossning under passet, och sättet man andas, fått mig att bli bättre förberedd för att föda.
    HOn har även en video för att komma i form efter förlossning, som jag hoppas få tag på innan det är dags.

Lycka till!
  • LinneaEleonora

Jag är lite hungrigare än vanligt. Igår åt jag som jag ska och märker skillnad. Illamåendet är inte bra men mycket bättre. Jag tror att frukosten är viktig och försöker äta ägg då. Köpte. Mitt val gravid igår. Någon som äter det?

• gempan

Okej. Tack för tipset! Jag beställde en annan igår som någon tipsade om, hoppas den är bra :)

• LiKaZo
    gempan skrev 2012-05-15 10:33:22 följande:
    Okej. Tack för tipset! Jag beställde en annan igår som någon tipsade om, hoppas den är bra :)
    Berätta gärna sen vad det är för någon och vad du tycker. Jag skulle gärna ha någon mer som omväxling.
Svar på tråden LCHF för gravida!