• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • fru Elle

Kan inte säga att jag tyckte jag bantade när jag åt LCHF. Men har inte valt att äta LCHF under graviditeten även om jag inte äter mängder med kolhydrater nu heller.

Hos BM mäter man ju blodsockret och när jag hade ätit en frukost med smörgås och juice så hade jag ett blodsocker på 8,3. Kom över gränsen för att göra en glukosbelastning . Var tvungen att testa att äta LCHF till frukost när jag skulle till BM nästa gång vid samma tid på morgonen. Åt en mättande omelett och drack vatten till, hade då ett blodsocker på 4,3.

Grind vilken frukost tror du man klarar sig längst på?

Försöker hålla mig borta från allt för mycket kolhydrater under graviditeten även om jag inte utesluter det helt. Men sen efter graviditeten tänker jag börja igen.

• LiKaZo
    Trolla75 skrev 2012-06-08 05:19:23 följande:
    Jag berättade tidigt för min bm och hon tyckte det var OK!

Nu förra veckan då vi var där berättade hon om en stor studie som gjorts i USA där det nu visar sig vara helt ofarligt att banta som gravid.
    Fostret tar alltid det den behöver och skulle man då gå på någon svältdiet så är det ju mamman som tar stryk...

Men det min bm ville komma fram till var väl i stort att det gynnade barnen då mödrarna var mer noga med att inte stoppa i sig kolhydrater i massor och därmed blev bebisarna mindre och mådde bättre...

Hittade inte själva originalartikeln men länkar till den jag hittade...
    www.expressen.se/halsa/forskare-sakert-att-ba.../

Ska bli så intressant att jämföra och se hur lillebror har gynnats av mitt LCHFande under grav jämfört med lillasyster där jag levde på Coca cola och mjölkchoklad...

Enligt kurvan på Sf-måttet låg jag långt över översta sträcket förra grav.
    Medan jag nu ligger pyttelite över mittkurvan... så än så länge ser det mycket lovande ut!

Nu är jag nyfiken på födelsevikten!
    För min del hade jag nästan precis samma födelsevikt för mina båda barn, runt 4,2kg, så ganska stora. Med fösta åt jag massa kolhydrater, godis,salt och gick upp 24 kg. Andra undvek jag kolhydrater och salt och gick bara upp 12 kg och mådde mycket bättre.
  • rödnos

Tack för pepp Päron!

Jag tänker inte slå mig blå för att jag käkar lite polarkaka på semestern nu. Hjälper kanon mot mitt förbenade illamående och det borde ju ge sig om några veckor då jag tänker att jag kör strikt igen.
    Enligt kostdoktorn och Annica Dahlqvist mår man ju som bäst gravid då man äter strikt lchf kost så jag kör på det då men som det är nu vill jag inte ens titta på äggröran mer. Haha!

• Blommig

Åhh, det är så svååårt! Är bara sugen på vanliga smörgåsar, knäckebröd, glass, fil och annat! Tanken på rysk yoghurt på morgonen får mig bara att må illa.. Och detsamma gäller äggröran, precis som du rödnos! Hua! Så hör man just om det där, att många mår så bra med Lchf när man är gravid.. Men det gåår bara inte just nu.. Hoppas det ska funka att gå tillbaka mer strikt när illamåendet lägger sig.. Om det nu gör det.. ;) får vi väl allt hoppas ändå.. Ville inte så mycket med inlägget egentligen, bara skriva av mig lite frustration.. :) ha en skön helg alla!

• stinaa

Tänkte bara kika in och meddela att jag fick min dotter Ylva 30 maj. Jättefrisk bebis på 3,7 kg och 50 cm lång. Nu fortsätter jag lchf genom amningen också :)

• rödnos

Åh va kul Stinaa! Stort grattis till en fin liten tjej!

Blommig - hur långt gången är du?
    Jag går in i vecka 8 nu och mår ganska pyton. Hörde om båt som hette Seaband men kan ju inte gärna gå med det på jobbet för då fattar väl alla att jag är på tjocken. tänkte inte berätta förrän vid RUL och försöka säkra en bättre SGI. Fick just en anställning utöver egna företaget så jag kanske kan slappna av liiiite iaf. )

• LiKaZo
    Blommig skrev 2012-06-08 16:22:24 följande:
    Åhh, det är så svååårt! Är bara sugen på vanliga smörgåsar, knäckebröd, glass, fil och annat! Tanken på rysk yoghurt på morgonen får mig bara att må illa.. Och detsamma gäller äggröran, precis som du rödnos! Hua! Så hör man just om det där, att många mår så bra med Lchf när man är gravid.. Men det gåår bara inte just nu.. Hoppas det ska funka att gå tillbaka mer strikt när illamåendet lägger sig.. Om det nu gör det.. ;) får vi väl allt hoppas ändå.. Ville inte så mycket med inlägget egentligen, bara skriva av mig lite frustration.. :) ha en skön helg alla!
    Om du vill ha lite andra fruksot tips, så har jag ätit antingen smoothie med olika frusna frukter, som känns ganska fräscht när man mår lite illa. Just nu är jag inne i en period då jag äter vanlig yoghurt med nötter, olika fröer och fast det inte är så lchf brukar jag ta lite russin i också.
  • LiKaZo
    stinaa skrev 2012-06-08 16:27:45 följande:
    Tänkte bara kika in och meddela att jag fick min dotter Ylva 30 maj. Jättefrisk bebis på 3,7 kg och 50 cm lång. Nu fortsätter jag lchf genom amningen också :)
    Grattis!
  • Päron1986
    rödnos skrev 2012-06-08 15:48:39 följande:
    Tack för pepp Päron!

Jag tänker inte slå mig blå för att jag käkar lite polarkaka på semestern nu. Hjälper kanon mot mitt förbenade illamående och det borde ju ge sig om några veckor då jag tänker att jag kör strikt igen.
    Enligt kostdoktorn och Annica Dahlqvist mår man ju som bäst gravid då man äter strikt lchf kost så jag kör på det då men som det är nu vill jag inte ens titta på äggröran mer. Haha!
    Så lite så! Vi får tänka som de som äter "vanlig kost" tänker.. "nu är jag gravid så då kan jag unna mig det å det å det å det". Fast i unnar oss mer sällan, det är iaf vad jag tror o vad jag upplevt att jag gjort :)

-------------

Btw pratade jag med min barnmorska på senaste besöket och hon tyckte att min LCHF-liberala-gravidstrikta-variant lät skitbra. Frukt är viktigt med vitaminerna menade hon på, men i "min lchf" är frukt helt ok, samt glass någon gång. Plus att jag har väl lite mer kolhydrater än någon strikt variant, därav "gravidstrikt".
  • rödnos

Japp, så tänker jag med.
    Men jag hoppas jag kan bli lite striktare nästa vecka då vi är hemma igen och svärmor inte frestar med bullar och kex. Lyckligtvis kör min egen mamma, som bor närmre oss, oxå LCHF och håller koll på mig.
    Usch, jag mår så mycket mer illa i denna graviditeten! Hoppas det går över snart för jag kan knappt tänka på varken ägg eller ost längre. :( majskolvar däremot. Eller polarkaka med oboy. Fuck! Jaja, det går väl över.

Svar på tråden LCHF för gravida!