• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • rödnos

Alltså, du bör ju inte lämna fin rekommenderade BMI under graviditeten heller så beroende på din längd etc kan du ju hålla koll så.
    Jag nojjar inte över vikten under graviditeten utan skulle vilja kunna ära LCHF för barnets skull, för att lägga en bra grund. Nu är
    Det ju iof bevisat att mamman lägger den grunden redan innan hon ens blir gravid så ser man det så så ser det ju bra ut.

• Loreena

Nu är min bebis 2 veckor. Han föddes på BF +4 och vägde strax över 4 kg. Jag landade på 77 den här graviditeten och väger efter 2 veckor 65 kg. Jag tänkte lite långsamt sådär gå ner till en 58-60 någonstans. När jag blev gravid vägde jag 55, men det är inget mål för mig att väga så lite, det var bara kroppen som själv ville det sist efter amning och LCHF. Jag är väl mest orolig nu för att jag ska gå ner för snabbt. Med en hungrig snuttande bebis och en 2 åring som jag ska jaga efter om dagarna så att jag inte hinner äta. Skönt med LCHF på det viset iaf så att man står sig bra på 3 stora mål/dag istället för att bli darrigt och vrålhungrig efter 3 timmar utan mat.

• LinneaEleonora
    Loreena skrev 2012-07-28 19:17:56 följande:
    Nu är min bebis 2 veckor. Han föddes på BF +4 och vägde strax över 4 kg. Jag landade på 77 den här graviditeten och väger efter 2 veckor 65 kg. Jag tänkte lite långsamt sådär gå ner till en 58-60 någonstans. När jag blev gravid vägde jag 55, men det är inget mål för mig att väga så lite, det var bara kroppen som själv ville det sist efter amning och LCHF. Jag är väl mest orolig nu för att jag ska gå ner för snabbt. Med en hungrig snuttande bebis och en 2 åring som jag ska jaga efter om dagarna så att jag inte hinner äta. Skönt med LCHF på det viset iaf så att man står sig bra på 3 stora mål/dag istället för att bli darrigt och vrålhungrig efter 3 timmar utan mat.
    Grattis!! :) Hur mår ni?

Hur går det för er andra? Jag bloggar lite när det finns tid. Kika in om ni vill så hoppas jag kunna inspirera någon. www.linneaeleonora.se

• Jaya

Hej! Är ganska nyplussad, och började med LCHF innan jag visste att jag var gravid, har väl ca 15 kilo att gå ner, men har gått 6 kilo nu. Tänker fortsätta med LCHF under graviditeten då jag mår sååå himla bra :) det känns ju inte som att man bantar! Man äter bra, och gott OCH går ner i vikt. Men är det farligt att gå ner i vikt under graviditeten?

• LinneaEleonora
    Jaya skrev 2012-08-10 18:44:38 följande:
    Hej! Är ganska nyplussad, och började med LCHF innan jag visste att jag var gravid, har väl ca 15 kilo att gå ner, men har gått 6 kilo nu. Tänker fortsätta med LCHF under graviditeten då jag mår sååå himla bra :) det känns ju inte som att man bantar! Man äter bra, och gott OCH går ner i vikt. Men är det farligt att gå ner i vikt under graviditeten?
    Jag tror inte att man ska banta under graviditeten men med LCHF så äter du ju mycket näring och det borde ju bara gynna barnet tänker jag? Hade dåligt samvete när jag bara åt pasta tidigare men nu känns det bra då jag äter mycket grönsaker, ägg och feta produkter. Det känns som att barnet gynnas av en kost som är näringsrik. Förra graviditeten gick jag ner i början p.g.a. illamående och då sa min BM att det absolut inte var någon fara för barnet då den får det den behöver. 

Hoppas du fortsätter må bra nu då. Du har inte något illamående? 
    Grattis till graviditet och viktnedgång! Lycka till med LCHF :) 
  • Jaya

Mitt mål under graviditeten är att mp bra, samt att inte stoppa i mig massa onyttigheter. Gick upp över 25 kilo med första barnet ( mest julmust och guldnougat) och i och med att jag redan har ett par kilo extra så kan ser vara bra att äta hälsosamt :)

Mår inte illa, hoppas jag slipper det denna gången med ;)

• adamsmamma
    Jaya skrev 2012-08-11 07:08:28 följande:
    Mitt mål under graviditeten är att mp bra, samt att inte stoppa i mig massa onyttigheter. Gick upp över 25 kilo med första barnet ( mest julmust och guldnougat) och i och med att jag redan har ett par kilo extra så kan ser vara bra att äta hälsosamt :)

Mår inte illa, hoppas jag slipper det denna gången med ;)
    Hej Jaya

Jag känner igen mig i det du skriver, jag har också 15 kg kvar att gå ner men plussade i helgen.
    Jag har kört LCHF i ett par veckor och går ner 1 kg i veckan typ. Jag funderar på att fortsätta så
    länge jag kan med detta.

Har inte läst igenom hela tråden men är det fler som går på LCHF som gravida?

Vilken vecka är du i Jaya?
    Jag är i v5 tror jag =) 
  • Julibarn

Hej, hoppar gärna in här och hoppas att tråden lever! Har käkat lchf i drygt ett och ett halvt år (och även under en tid några år tidigare). Nu är jag gravid med andra barnet, i vecka åtta, och hade som plan att fortsätta med lchf. Men plötsligt är det sjukt svårt, för jag mår illa och allt som är lchf ger mig avsmak :( Har alltid haft lite svårt för kött och mest ätit kyckling men det funkar dåligt nu.. Igår blev lunchen rostat lchfbröd med makrill, gick ok. Tack gode Gud att det kommit lite mer lchfgrejer i affärerna! Fler som mår illa? Vad äter ni? Jag vill ha krispiga saker! :)

Svar på tråden LCHF för gravida!