• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Päron1986

Vad har era barnmorskor sagt när ni har berättat att ni äter lchf?

Jag har inte berättat för min, men hon har frågat om jag jag bantar vilket jag svarar nej, för det gör jag ju verkligen inte.

• rödnos

FAN! jag har fått sjukt sug efter tunnbröd och satt i mig flera skivor!!! :( Hur ska detta gå????!?!!

• Päron1986
    rödnos skrev 2012-06-07 21:13:55 följande:
    FAN! jag har fått sjukt sug efter tunnbröd och satt i mig flera skivor!!! :( Hur ska detta gå????!?!!
    Börja om!
    Missöden händer, man ska inte gräma sig för det men man kan börja om å känna sig duktig ändå :)
  • Trolla75
    Päron1986 skrev 2012-06-07 20:13:06 följande:
    Vad har era barnmorskor sagt när ni har berättat att ni äter lchf?

Jag har inte berättat för min, men hon har frågat om jag jag bantar vilket jag svarar nej, för det gör jag ju verkligen inte.
    Jag berättade tidigt för min bm och hon tyckte det var OK!

Nu förra veckan då vi var där berättade hon om en stor studie som gjorts i USA där det nu visar sig vara helt ofarligt att banta som gravid.
    Fostret tar alltid det den behöver och skulle man då gå på någon svältdiet så är det ju mamman som tar stryk...

Men det min bm ville komma fram till var väl i stort att det gynnade barnen då mödrarna var mer noga med att inte stoppa i sig kolhydrater i massor och därmed blev bebisarna mindre och mådde bättre...

Hittade inte själva originalartikeln men länkar till den jag hittade...
    www.expressen.se/halsa/forskare-sakert-att-banta-for-gravida/

Ska bli så intressant att jämföra och se hur lillebror har gynnats av mitt LCHFande under grav jämfört med lillasyster där jag levde på Coca cola och mjölkchoklad...

Enligt kurvan på Sf-måttet låg jag långt över översta sträcket förra grav.
    Medan jag nu ligger pyttelite över mittkurvan... så än så länge ser det mycket lovande ut!

Nu är jag nyfiken på födelsevikten!
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • grind
    Päron1986 skrev 2012-05-29 20:44:00 följande:
    Lchf fungerar bra för mig, är i v27 nu och har inte gått upp något alls. men så hade jag överflödskilon från början som stannar kvar förstås.
    Att banta under graviditeten....

i.iflip.im/cda.jpg

Det finns människor till allt. 
  • Päron1986
    grind skrev 2012-06-08 05:21:09 följande:
    Att banta under graviditeten....

i.iflip.im/cda.jpg

Det finns människor till allt. 
    Lchf är absolut inte att banta. Jag äter mig mätt på riktigt god och bra mat och undviker all skit som finns i kolhydrater osv.

Så läs på lite vettja!
    Trolla75 skrev 2012-06-08 05:19:23 följande:
    Jag berättade tidigt för min bm och hon tyckte det var OK!

Nu förra veckan då vi var där berättade hon om en stor studie som gjorts i USA där det nu visar sig vara helt ofarligt att banta som gravid.
    Fostret tar alltid det den behöver och skulle man då gå på någon svältdiet så är det ju mamman som tar stryk...

Men det min bm ville komma fram till var väl i stort att det gynnade barnen då mödrarna var mer noga med att inte stoppa i sig kolhydrater i massor och därmed blev bebisarna mindre och mådde bättre...

Hittade inte själva originalartikeln men länkar till den jag hittade...
    www.expressen.se/halsa/forskare-sakert-att-ba.../

Ska bli så intressant att jämföra och se hur lillebror har gynnats av mitt LCHFande under grav jämfört med lillasyster där jag levde på Coca cola och mjölkchoklad...

Enligt kurvan på Sf-måttet låg jag långt över översta sträcket förra grav.
    Medan jag nu ligger pyttelite över mittkurvan... så än så länge ser det mycket lovande ut!

Nu är jag nyfiken på födelsevikten!
    Ja, min bm sa så till mig när jag mådde illa och inte riktigt klarade av att äta (gick ned 5kg första veckorna) att bebis alltid får det som den behöver och att det är jag som tar smällen. Det kändes tryggt. Att jag äter lchf har jag inte sagt men jag har sagt att jag undviker kolhydrater och socker, vilket min bm tycker är jättebra!

Däremot äter jag ju en liberal lchf, "gravidstrikt". Dvs det blir ju mer kolhydrater än det skulle blivit om jag ätit lchf i syfte att gå ned i vikt, vilket inte är mitt syfte.

Mitt syfte med lchf är att må bra, inte svullna och framför allt inte svulla i massa onyttigheter. Både jag o barnet vill må bra och lchf är det som fungerar bäst. Alltså ingen bantning, verkligen inte :D
  • gempan

Här är en till som måste börja om! Ibland går det så superbra och ibland bara skiter jag i allt, trots att jag vet hur mycket bättre jag mår av lchf!! Igår åt jag en kexchoklad till middag. Superbra! Och jag har så jäkla svårt att låta bli att äta glass när det är varmt! Förra sommaren gick det ju jättebra... Är det någon som har något förslag??

• Päron1986

Jag har lite undantag. På midsommar får jag äta färskpotatis.
    Jag får i undantagsfall äta glass och jag får äta frukt.

Äter jag kolisar någon enstaka gång (rena, vanliga måltider) så slår jag mig inte på käften heller.
    JAg håller koll på benen - dvs vätskan, svullnaden och låter det aldrig gå mer än en enda dags fuskande med kolisar (dvs inte två dagar i veckan. Fuskar jag så gör jag det EN dag).

Så jag får inte dåligt samvete och jag märker att det ovanstående fungerar på mig - jag håller mig på samma vikt, bebis växer som hen ska och jag mår bra.

Det är ju inte meningen att vi ska runt o må dåligt för att vi äter?

Svar på tråden LCHF för gravida!