• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Chicky01

Mrsblonde, grattis till plusset! Är själv i v 7 och fortsätter med lchf så gott jag kan. Har infört ngt fler kolisar men inte mkt. Funkar än så länge bra. Inget illamående än och tror nog att det underlättar :) Hur mår du?

• Mrsblonde

Chicky01, Jag mår också bra än så länge är dock bara i v 4, är lite rädd att inte kunna äta sån här mat när/ om jag är illamående. Eftersom det är mkt fett. Ska bli spännande att se vad man blir sugen på:) i vecka 7 och fortfarande mår bra, härligt! Hoppas det håller isig!:)

• LAMadde

Jag känner att jag MÅSTE ta tag i LCHFandet igen innan bebisen kommer om 14-15veckor. Går in i v.26 och har gått upp 10kg. Har hamnat runt 20 med båda tidigare graviditeter. Äter helt ok (inte LCHF men mycket frukt, grönt, försöker undvika socker och kolisar), men mitt sockersug har blivit helt sjukt!! Medans jag åt LCHF åt jag inte en bit godis, inga chips ,inget bröd.etc. Jag var inte ÖVERSTRIKT men ändå rätt återhållsam. Illamåendet är borta sedan några veckor tillbaka så jag ska väl försöka ta tag i det här igen.. (lchf) Maten är ju SÅ god, så det är inte problemet.. Jag vet inte varför jag glidit ifrån det helt.. är väl att det krävs lite mer planering med matlistor och blablabla.. Men ja, ikväll är det jag som åker till affären och fyller på med bacon, grädde och smör ;) Och allt bröd, ris, potatis.etc. får barnen ha för sig själva. Wish me luck :D

• Mrsblonde

LAMadde: lycka till, du klarar det eftersom du gjort det innan! Jag kan tycka att det är svårt att komma igen när jag har " fuskat" en helg. Det är just sockret som triggar igång allt. När man väl är inne i kosten så är det inga problem. Därför börjar jag fundera på att skippa fuskandet helt fram till jul. MEN vet ju inte än hur jag kommer må, hade du svårt att äta lchf när du var illamående?

• Chicky01

Åt lite bröd igår... Har inte gjort det sen maj. Det var sååå gott! Tack och lov att det inte triggade igång annat sug. Hur många kolisar satsar ni på per dag? Antar att jag ligger på 20-50 gram om dagen. Äter obegränsat av grönsaker och infört lite rotsaker i kosten. Har ni ngn speciell lchfstrategi?

Har än så länge inte gått upp ngt i vikt och inte ner heller. Förrutom de där 1-2 kg som jag alltid gick upp före mens... Dessa kilon sitter kvar. Går in i v8 på onsdag...

• Mrsblonde

Chicky01, jag kommer inte att köra jättestrikt. Speciellt inte nu då jag är gravid, vågar och vill inte inte utesluta kolhydrater helt, men kör nog som du lite mer grönsaker, rotfrukter en och annan finn crisp. Alltså bra kolhydrater. Hur mår du än så länge?

• Noomi81

Jag kör LCHF om än något liberalare än vanligt. Gör t ex smoothies som jag sötar med dadlar ibland och en och annan grape blir det också. Annars är det vanliga maten som gäller (dvs vegetarisk LCHF).

• Noomi81

Kan ju dock tillägga att mellan vecka 9-15 ungefär, när illamåendet hade släppt, var det lögn i helvete att hålla sig ifrån skräpmaten. Det suget är nu försvunnet tack och lov.

• Noomi81
    Mrsblonde skrev 2012-10-08 12:01:30 följande:
    Noomi81, ok så du klarade av att äta lchf när du var illamående?
    Första tiden gick det, men sen blev det mest nektariner och kex. Åt väldigt dåligt en period, hade ingen matlust alls. Kvällstid gick det dock bättre, då blev det en LCHF-måltid.
Svar på tråden LCHF för gravida!