• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Päron1986
    rödnos skrev 2012-06-09 23:32:36 följande:
    Japp, så tänker jag med.
    Men jag hoppas jag kan bli lite striktare nästa vecka då vi är hemma igen och svärmor inte frestar med bullar och kex. Lyckligtvis kör min egen mamma, som bor närmre oss, oxå LCHF och håller koll på mig.
    Usch, jag mår så mycket mer illa i denna graviditeten! Hoppas det går över snart för jag kan knappt tänka på varken ägg eller ost längre. :( majskolvar däremot. Eller polarkaka med oboy. Fuck! Jaja, det går väl över.
    I början åt jag vanlig kost, levde väl på bananer fram till v 16 tror jag! Bara för att jag var tvungen att ha något DIREKT jag vaknade och jag har alltid haft väldigt, väldigt svårt för frukost.
    rödnos skrev 2012-06-08 17:15:19 följande:
    Åh va kul Stinaa! Stort grattis till en fin liten tjej!

Blommig - hur långt gången är du?
    Jag går in i vecka 8 nu och mår ganska pyton. Hörde om båt som hette Seaband men kan ju inte gärna gå med det på jobbet för då fattar väl alla att jag är på tjocken. tänkte inte berätta förrän vid RUL och försöka säkra en bättre SGI. Fick just en anställning utöver egna företaget så jag kanske kan slappna av liiiite iaf. )
    Om jag tex gick och kissade först utan att passera köket och ta mig en halv banan så kräktes jag när jag kom fram till toan (jag bor i lägenhet...)... såå, men jag har käkat postafen hela graviditeten, försökte sluta förra evckan och har hållit upp en vecka men fick börja igår igen. Sambon stekte bacon och jag mådde skitilla och det har hållit i sig i lite över ett dygn. (kan dock äta) är i v27+6

Jag trodde att jag var duktig i början som bara tog postafen när jag mådde som mest illa, istället för att ta varje dag. Så jag fick någon tre-tre variant, tre dagar bra, tre dagar som jag inte klarade röra mig utan att kräkas. Då sa bm att jag skulle ta regelbundet istället, att det var snällare mot kroppen.
  • Blommig

rödnos- är i vecka 9+1 idag.. Ja, seaband är väl såna man kan köpa på apoteket va? Mot åksjuka? Jag har inte provat det, precis som du så tänker jag att jag inte ska berätta på jobbet på ett bra tag än, skulle nog väcka frågor hos folk om de såg såna band.. ;) Snart semester ju, så det borde gå att hålla hemligt ett bra tag.. Tänker att jag berättar först när jag är tillbaka i augusti.. :) Har ett MA i bagaget, min förra och första graviditet, så är väldigt rädd för att berätta för folk för tidigt..

Dock börjar jag nu bli lite orolig att folk faktiskt märker att jag äter massa kolhydrater.. :D Haha, är ändå en stor förändring bara senaste veckorna.. Hmm.. Alla är dock finkänsliga och kommenterar inte min ändrade kost.. ;)

LikaZo- Tack för tipset om smoothies! Kanske faktiskt skulle kunna vara ett bra alternativ, frukt känns fräscht och gott! Äter annars mycket fil med äpple, nötter och olika frön.. gott men inte superoptimalt kanske enligt lchf. Försöker dock tänka i allt det här; Det är bättre med kolhydrater i form av mat än att jag börjar trycka i mig massa färgämnesfyllt godis och rent socker.. :)

• Joncan

Läser tråden regelbundet, men betydligt sämre på att skriva Tungan ute

Till er som mår illa kan jag rekomendera Lergigan comp! De får man på recept på MVC (av en läkare). För mig funkade de betydligt bättre än Postafen. Postafen hjälpte skapligt mot illamående, men gud vad neddrogad jag kände mig. På Lergigan comp blir man inte alls lika trött, och det är lättare att fungera "normalt".

Mår ju själv sjukt illa när jag är gravid. Att äta lchf har inte ens varit att tänka på. Det har varit kolhydrater i massor, men nu har jag gått över till Lchf.

Har varit tveksam till att lägga om kosten under grav, det finns nog mkt att nojja över som det är och jag var ärligt rädd att det skulle kunna skada bebis på något vis. Nu har jag tio veckor kvar till bf, och faktum är att den där studien som ni nämner var den som gjorde att jag har "vågat börja äta rätt" Glad        

• Päron1986

Joncan
    jag var också lite nojjig, trots att jag kände att jag mådde bra av min liberla-gravid-strikta kost.
    När jag berättade om kosten för bm förra veckan så tyckte hon att det lät skitbra.
    Att jag äter frukt är bra, för de vitaminerna är viktiga sa hon.

Samt att jag inte räknar hårt på kolhydraterna utan äter en del mål med lite mer, tex morötter osv men kanske bara en gång i veckan.

Jag fick höra häromdagen att man KAN äta potatis - om man värmt den o sen låtit den svalna, på så sätt "försvinner" det massar av kolhydrater ur den. Någon som har en aning om detta verkligen stämmer??

• rödnos

Spännande det där med potatisar!

Jag mår pyton mest hela tiden och är trött som bara den. Känns trist. :(
    Jag har dessutom helt gått ifrån LCHF nu då vi varit hos svärföräldrarna i Luleå sen i onsdags. Lite dåligt samvete men blir som bara äcklad av tanken på mat och då främst ägg och bacon.
    Mamma har handlat lite till oss så att kylen inte är tom och hon är ju stenhård på LCHF samt tycker att jag som gravid bör fortsätta om jag kan (jag är inte överviktig utan har ett BMI på 23 och tränar normalt mycket crossfit) hoppas på ryss yoghurt, hallon och hadselnötter jag kan rosta till.

Bär berättar ni på jobb? Jag har en anställning via Manpower och tänker att de kanske vill ersätta mig snabbt? Fast egentligen, vad skulle det tjäna till? Jag kan ju högst troligt jobba till januari hur som helst.
    Har även eget som fotograf och har en hel del bröllop att plåta. Blir intressant med mage. Haha!

• Trolla75
    Päron1986 skrev 2012-06-11 14:10:03 följande:
    Joncan
    jag var också lite nojjig, trots att jag kände att jag mådde bra av min liberla-gravid-strikta kost.
    När jag berättade om kosten för bm förra veckan så tyckte hon att det lät skitbra.
    Att jag äter frukt är bra, för de vitaminerna är viktiga sa hon.

Samt att jag inte räknar hårt på kolhydraterna utan äter en del mål med lite mer, tex morötter osv men kanske bara en gång i veckan.

Jag fick höra häromdagen att man KAN äta potatis - om man värmt den o sen låtit den svalna, på så sätt "försvinner" det massar av kolhydrater ur den. Någon som har en aning om detta verkligen stämmer??
    Det är mer GI med kokt potatis som fått svalna, den får som en hinna på sig... Kolhydraterna finns väl kvar men det blir långsamma kolhydrater i stället för snabba.
    ღ ♥ Wilma 2000 - Vanna 2007 - BF 20e juli 2012♥ღ
  • Päron1986

D

Trolla75 skrev 2012-06-11 21:02:05 följande:
    Det är mer GI med kokt potatis som fått svalna, den får som en hinna på sig... Kolhydraterna finns väl kvar men det blir långsamma kolhydrater i stället för snabba.

Åh tack för svaret!
  • Miss lizzy

Hej! 

Jag har innan jag blev gravid ätit en slapp LCHF/GI variant. Undvikit bröd, pasta, socker och skurit ner på frukt, rotfrukter och ris. Detta har jag mått bra av. Nu är jag gravid i v 11 och har mått extremt illa (trots Lergigan och lergigan comp 4 ggr/dag). Under illamåendet har jag i princip bara kunnat äta kolhydrater och redan gått upp 5 kg (skitjobbigt då jag efter flera missfall vill hålla graviditeten hemlig så länge som möjligt).

Nu har illamående blivit lindrigare och jag försöka äta bra igen. Skulle bli så tacksam på förslag på hur en bra matdag kan se ut när man inte klarar den allra fetaste maten och har svårt för stekt mat! 

• rödnos

Miss Lizzy - låter EXAKT som jag! Är oxå i vecka 11 men mår fortfarande skitdåligt.
    Jag kan inte käka lchf som innan alls och det enda jag får ner utan kväljningar är kolhydrater i form av typ bröd. :(
    Blir du trött av medicinerna? Jag tar 3 ggr om dagen och idag bara två för jag sover hela tiden annars. Funkar inte alls. Testade postafen idag men vart ännu tröttare.
    Känner mig som efter nån operation då man fått typ Tramadol eller liknande. Usch.
    Men mådde nog mindre illa på postafen iaf. Fy Fabian. Mådde inte alls så här då jag väntade dottern. Det får fanimig va en söter unge så som man mår nu! Haha!

Svar på tråden LCHF för gravida!