• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Miss lizzy

Hej Rödnos! Jo, jag behöver sova ett par gånger per dag, men vet inte om det beror på Lergiganet eller bara på graviditeten. Jag är ju aldrig utan medicin... Tycker i vilket fall att det är stor skillnad med Lergigan comp (med koffein och efedrin) mot vanlig Lergigan som jag bara tar till natten. Kan inte hålla mig vaken mer än en timme efter att jag tagit vanlig Lergigan.

Jag går in i vecka 12 i morgon, så jag hoppas att det avtar då. Håll mig gärna underrättad med vad du lyckas få ner för bra mat när illamåendet börjar avta.  Behöver inspiration! 

• LAMadde

Hej allihoppa. Jag har ströläst här i några veckor. Jag är gravid med nr.3. Går in i v.13 på mån. Jag började äta LCHF i Aug. förra året och var så lycklig när jag äntligen blev av med de sista grav kilona (kom tom ner till vikten jag hade innan nr.1!). Sedan fick jag äta pergotime i 4mån för att kunna bli gravid och gick upp i vikt av det. Sedan jag plussade har jag INTE kunnat äta LCHF. Jag försökte i nån vecka, men jag mår SÅ dåligt om jag inte får kolhydrater som bröd och pasta. Jag har gått upp 3kg + de kilon jag gick upp fr medicinen och känner mig bara BLÄ. Magen tar ju stryk också eftersom den inte är van vid kolhydrater. Det blir liksom en ond cirkel.

• Päron1986
    LAMadde skrev 2012-07-05 19:15:34 följande:
    Hej allihoppa. Jag har ströläst här i några veckor. Jag är gravid med nr.3. Går in i v.13 på mån. Jag började äta LCHF i Aug. förra året och var så lycklig när jag äntligen blev av med de sista grav kilona (kom tom ner till vikten jag hade innan nr.1!). Sedan fick jag äta pergotime i 4mån för att kunna bli gravid och gick upp i vikt av det. Sedan jag plussade har jag INTE kunnat äta LCHF. Jag försökte i nån vecka, men jag mår SÅ dåligt om jag inte får kolhydrater som bröd och pasta. Jag har gått upp 3kg + de kilon jag gick upp fr medicinen och känner mig bara BLÄ. Magen tar ju stryk också eftersom den inte är van vid kolhydrater. Det blir liksom en ond cirkel.

Jag började i v16 för då mådde jag inte illa längre
  • selmv

Hej jag har också läst här, är i v 32 nu med mon tredje och jag kunde också bara äta kolhydrater i början och mådde då skit i magen och gick upp. Sedan kunde jag gå tillbaka till lchf i ca v 14-15 och mådde mycket bättre och jag t o m gick ner två kg. Känns skönt att inte gå upp i onödan, är nu i v 32 och har hårt upp 4 kg sammanlagt!!
    Men känner direkt när jag fuskar att jag sväller lite. Och det försvinner så fort jag skärper mig igen.

• LAMadde

Jag känner direkt när jag 'fuskar' och får ont i magen. Igår åt vi vietnamesisk soppa med LIIITE nudlar (jag tog high protein low carb), men snodde typ 1dl av barnens nudlar. Och jag fick SÅ ont i magen. Men om jag INTE lägger till lite kolisar så spyr jag hela dagarna. Det finns liksom ingen bra lösning haha. Jag har märkt att jag är ok med potatis, knäckebröd och vissa vanliga bröd. Undviker vitt bröd och pasta, som ja vet är en KILLER. Tror inte jag kommer gå HELT LCHF under grav. men hoppas jag ska må lite bättre så ja kan dra ner på kolisarna. Med både nr.1 och 2 gick jag upp 20+ kilo och skulle vilja hamna på MAX 15 denna ggn.

• rödnos

Jag mår fortfarande ganska pyton och går in i vecka 12 i övermorgon. :( har gått upp ca 4 -5 kilo nu men det är 3 mindre än med dottern vid samma tidpunkt. Kan äta lchf då och då men frukost och kvällsmat funkar icke. Samt då illamåendet slår till under dagen då jag tar till kex. Jaja.
    Hoppas må bättre snart!

• Noomi81

När började ni känna aversion mot LCHF-mat? Jag är i vecka 6 nu och det funkar fortfarande hur bra som helst. Har tvärt om helt tappat sug efter mindre nyttiga saker (det blev mycket nötter och en del bär/chokladmousser innan jag blev gravid). Äter visserligen lite mindre fett, men det har mer med sommarvärmen att göra.
    Så, när kan jag förvänta mig att det vänder?  

• gempan

Noomi81, det är inte säkert att det gör det :) Många klarar inte av lchf när de mår illa. Jag mådde aldrig riktigt illa men gled ur det ändå. Är nu i vecka 20 och har bestämt att jag ska tillbaka till lchf igen, om än en liberal variant :) Idag är första dagen och det har gått bra. Förutom några plommon nu ikväll (men de torr jag att min mage bara blir glad av ;)).

• Kallfront

Alltså, jag som var så duktig med lchf har helt tappat greppet. Är i vecka 16 nu och har hittills gått ner 5 kg. Känns inte alls bra. Har ingen aptit och vill bara äta frukt typ. Så att försöka med fet mat är helt uteslutet. Har lagt till små mängder kolhydrater i form av ris exempelvis och det går bra. Magen reagerar inte nämnvärt.

Förra gången jag var gravid gick jag inte upp något alls under första halvan, men från vecka 20 lade jag på mig ca 20 kg. Får se om det blir samma visa denna gång. 

Någon mer som går ner i vikt under graviditeten? 

• LinneaEleonora

Är i vecka 18 nu och äntligen har jag kommit på rätt spår igen. Det känns underbart! Är lite liberalare än tidigare då jag kan tänka mig lite rostad morot och rödbetor men det funkar bra. Det svåraste med att börja denna gång var att vänja av sig från småätandet och vanan av att ha något att tugga på. Jobbar i receptionen på en camping och står också lite i butiken vilket har varit svårt med allt godis och annat onyttigt vi säljer men nu funkar det bra. Har en till på jobbet som LCHF:ar så det är skönt.
    Hur går det för er? Vet någon hur mycket man "ska" gå upp i vikt och hur mycket som är för mycket? 

Svar på tråden LCHF för gravida!