• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • cotton

Jag är alltid trevlig mot personer i kassan. Jag bygger inga varuberg, lägger streckkoden mot mig om det går och drar mitt kort själv.

Fungerar oftast bra. Mitt "problem" är de otrevlig kassörskor jag möter. Jag kräver inte att de ska heja på mig (efter 50 stycken "hej" i rad är man nog less tänker jag) men man måste inte vara otrevlig! Eftersom jag gör allt "by the book" förstår jag inte varför 25% av alla kassörskor är otrevliga. VISST finns det otrevliga personer överallt, men inte så hög procentandel.

Vad beror det här på?

I övrigt tycker jag inte att man som kassörska behöver reta upp sig på fördelningen av arbetsuppgifterna hos par som handlar. Vill de vara oorganiserade... låt dem, så länge de är trevliga! Eller?

• Smajla

kengru -

Min mamma jobbade i bokhandel för rätt många år sen och var med om en karl som hade köpt en förpackning med gem - tror jag det var - kom tillbaka och sa att han hade räknat gemen och det var inte så många som stod på förpackningen. Vissa verkar ha för lite att göra alltså...

• kengru

fipa2, *skrattar* antagligen är du väl det. Jag tycker att man ska ta det jobb som man får, oavsett vad man vill arbeta med egentligen.

• kengru

cotton, jag håller helt med dig, kan bli helt tokig på otrevliga kassörskor, om nån är så snäll, som du beskriver dig vara, brukar jag alltid vara trevlig tillbaka, oftast behöver de inte betala för påsarna heller. Det är lite, men det är allt jag har att erbjuda som "tack för hjälpen".

• Sussu85

Känner igen det där. Jobbigt med såna kunder! jobbar själv i kassa.
    Sen finns det ju dom som absolut inte vill betala för påsarna utan försöker smyga förbi med dom och tror att man inte ser det. Skulle jag skriva upp allt ja stör mej på på
    kunderna så skulle det nog bli en ganska lång lista. Men majoriteten brukar
    vara jätte snälla och trevliga och blir inte sura och irriterade när det blir tjorv med
    kassan. Fick byta kassa två ggr här för nån vecka sen och han som stod först i min kö
    följde med mej när jag bytte kassa och två dagar senare kom han å gav mej en almanacka över besväret. Hehe

• zarah27

Visst är det underbart med kunder som en solig dag kommer in och köper glass med bar överkrpoo och vräker ur sig "STACKARS dig som får sitta här idag, det är sååå varmt ute och solen skiiiner"... *suuuck* Det är väl inte ett dugg synd om mig, jag är glad att jag har jobb!!!

(Från en som extrajobbat på ICA i 8 år, men som nu äntligen är utbildad lärare)

• Danbala

Usch ja, det måste vara ett ganska otacksamt jobb. Många handlar ju dessutom på väg hem från jobbet och så - trötta, hungriga och allmänt griniga. Jag är inte ett dugg avundsjuk, jag lovar!

Lägg din energi och fokus på de kunder som beter sig bra istället! Häromveckan var det en kassörska (manlig, vd blir det då? Kassör funkar ju inte?) som tackade mig för att jag la upp varorna så fint på rad med streckkoden mot mig och så. Jag blev rätt paff, men glad. Om alla som någon gång gör "rätt" får ett tack också så kommer de nog att vara noga med att fortsätta göra rätt i framtiden med. Kanske.

• cotton

Citat:

"Hade en "gubbe" en gång som kom till mig i kassan med sitt potatisskal, det var för mycket skal på potatisen hade han märkt när han skalade den så nu ville han ha pengarna tillbaka.
    En annan kom med en tom flaska pepsi o sa att det varit för lite kolsyra i den så han ville ha pengarna tillbaka, när jag frågade var pepsin var så sa han att den hade han druckit upp. "

*asg*

Gud vilka typer det finns!!! Hur bemöter man dessa?

• kengru

cotton, fast jag irriterar mig på de "oorganiserade" eftersom det oftast tar så lång tid för dem att få bort sina varor, vilket saktar ner kön, som i sin tur leder till att jag får ta en hel del sk-t.

• ViHi

cotton: förstår dig jag blir vansinnig när jag handlar någon annanstans än på jobb ch kassöskorna är otrevliga, det är ju deras jobb att vara trevliga hur jobbig kunden än är! (fast kan förstå att ibland är det helt omöjligt,ibland kommer det in kunder för att de vil snäsa av sig på nån och har man haft såna det svårt att vara trevlig sen

Svar på tråden Snabbköpskassörskan