• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • cotton

Kengru - hur gjorde du med pepsin?
    Jag tycker man borde få bemöta idioti och otrevligheter lite kreativt. (inte sagt att det måste vara otrevligt)

Jag har jobbar i kundtjänst i en stor bank. Kan lova att jag många gånger var redo att döda... kunder kunde undra varför skatten kom in på deras konto den eller den dagen (eeeh, inget banken påverkar) varför de hade minus på kontot (för att de handlat över sina tillgångar jue) eller klassikern, ringa två minuter innan man slutade och alla banker stängde, och kräva hjälp... Gaaah! Glad att jag inte jobbar så längre.

• cotton

Robyn - du skulle ha gjort samma sak... ställt dig före honom och låtsas att det regnade!

• kengru

cotton; han drack ju upp pepsin, ger inte tillbaka pengar för sånt man redan druckit upp, jag sa att han skulle höra av sig till tillverkaren, f¨år han bli deras problem. *skrattar åt det du skrivit* Idioter finns det överallt.

• ViHi

Nä tjejer ni fr ha en trevlig helg ska faktiskt sticka och handla nu : )

• kengru

vickie, detsamma o du, när du handlar, var extra snäll mot kassörskan *skrattar*

• Lejra

kengru: nej det är klart att det inte är lätt alla gånger...

Jag minns för förra sommaren när jag jobbade, vi hade långa köer till alla kassorna å så kommer det en gubbe och lämnar fram en kupong på kycklingen, jag kollar på den å påpekar för gubben att tyvärr denna kupongen är från förra veckan och gäller inte längre, han blir skit sur å säger att det står borta vid frysdisken å bla bla... jag säger till honom att det står ju på kupongen vilka datum den gäller, men det har han inte sett å är skit sur för att han inte ser det, jag visar honom vart det står å han vägrar inse att han har fel! Hans fru tycker hela situationen med sin man är grymt pinsam, jag vill ju inte heller ge med mig trots att kunden alltif har rätt... det står ju klart å tydligt att kupongen inte gäller... Hans fru säger att dom ska ha kycklingen iallafall å jag drar streckkoderna, mannen är fortfarande vansinnig å säger att han aldrig mer ska handla hos oss... nähe säger jag men det är ju inte mitt fel att du inte kan läsa på kupongen vad som gäller... Fy fasiken vad denna händelse rörde upp mig och jag satt där å funderade på det länge den dagen, men kunderna bakom i kön tyckte denna gubbe var en idiot och at tjag hade gjort rätt! Var verkligen inte roligt att bli utskälld på det viset, tack å lov har det bara hänt vid detta tillfälle!

• TweleGirl

Jag har hand om frukten på en liten ica-butik.. varje gång ett äldre par var och handlade log de och var såå trevliga för att mitt i detta leende slänga ur sig en massa hånande fraser om frukten och priserna och personalen och allt vad de kunde komma på...! fortfarande med detta GRIN på läpparna!! så kom de till kassan en gång när jag satt där och så när jag skulle ge tillbaka, säg 46,50, rotade gubben fram 2 stycken 50öringar och gav mig... jag sa skämtsamt att : nämen de här vill jag inte ha! (eftersom de ju stod och skojjade innan trodde jag det var okej att använda samma tonfall tillbaka) men ICKE! shit pommfritt vad sur han blev! - nähä! näe, men jag tänkte göra det lite lättare..! men okej.
    men vaddå..? fattar fortfarande inte hurhan tänkte..? kanske ville han ha en enkrona, så jag sa att: jag kan ta dom, men du får samma växel tillbaka! (dvs, inte 45kronor eller något annat jämnt..)
    han stoppade surt ner sina mynt och sa högt: nejnej. _PERSONALEN_ HAR JU ALLTID RÄTT..! (istället för "kunden har alltid rätt")
    är det meningen att man ska fatta precis hur kunden tänker hela tiden?? vad ger honom rätt att håna, skämta och driva med mig..? hur kunde han få det till att kunden hade rätt i den frågan?`ville han ha 47.50 tillbaka istället för 46,50??

• cotton

Darling, jag tycker du gjorde helt rätt. Kan han inte läsa en kupong behöver inte ni honom som kund. Han kan gå och vara otrevlig hos någon annan. Inte ditt problem!

Jag förstår inte människor som går in för att vara otrevliga? Vad vinner man på det? INGENTING!!!

• kengru

Darling, känner igen mig, har råkat ut för såna envisa kunder några gånger, o visst, kunden har alltid rätt, men ibland har de bara inte läst vad som står o då har de faktiskt inte rätt. En gång var en kund så elak mot mig att jag fick gå in i fikarummet o gråta, jag tror att kunder har lättare att vara elaka mot kassörskor som är vänliga av någon konstig anledning, verkar som om de då känner att de har övertaget.

• kengru

Twelegirl, skulle inte ha fattat nåt heller, men jag har haft några kunder som velat ge mig "dricks", då har jag gjort som du, gett tillbaka det när de fått sin växel.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan