• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Lejra

ja jag vet att jag gjorde rätt! I den butiken jag jobbar så får man använda kupongen veckan efter om det är så att varan varit slut under kupongveckan å att kupongen är underskriven av någon som jobbar i butiken, då är det helt okej att använda den, men denna gubbe hade helt enkelt inte läst ordentligt, dessutom var han turist från huvudstaden å babblade på en massa om hur inflytelserik han faktiskt var... men gråten var nära efteråt, men det var bara å svälja å fortsätta eftersom kön var enorm! Har inte sett röken av denna gubbe mer så han handlar väl på ica tvärs över gatan numera när han turistar på Öland!

• kengru

trodde faktiskt att det skulle komma in minnst en med negativ attityd till min tråd, men verkar som om de flesta håller med mig o oss i det vi säger. Nu har sonen vaknat, så jag måste se till honom, får se om vi fortfarande har medhåll när jag tittar in nästa gång.

• Danbala

Darling 1:
    Min reaktion skulle vara att han nog tyckte det var så pinsamt att ha gjort ett misstag så att han blev aggressiv mot någon annan istället. Har noterat att många människor reagerar så, i alla fall.

Inte för att det har med nåt att göra, bara en allmän reflektion.

• TweleGirl

..måste bara berättade det värsta av allt.... en kund. kanske lite utvecklingsstörd. ja, det tror jag. så det finns väl en anledning till hans beteende. Tänk er en MrBean med ljust tunnt hår och stoooora uggleglasögon. och lackväska.
    han är inne och handlar med sin gamla mamma på typ 90 år. och när de är klara går de ALLTID till min kassa. även om det är tomt med folk i den andra.
    är jag i butiken, letar han upp mig.
    är jag på lagret, frågar han efter mig när han har en fråga. så någon hämtar mig och där står HAN och vill fråga om exempelvis OST som inte alls är min avdelning..! en gång när jag jobbade kväll stod jag vid fruktdisken och skulle beställa via telefon. så pratade jag med leverantören i kanske 2 minuter och märker hur någon står brevid och liksom vill fråga någonting..? så jag kollar upp.. och det är HAN. som står som en kissnödig pojke och bara leeeer och gnuggar händerna. jag ber leverantören vänta och frågar artigt om han ville något..?
    eh... nej..... hahahahaa... och så garvar han som han brukar. (han pratar dessutom som kalle anka)
    han tilltalar mig vid namn och när de ropar på en kassa till och jag kommer står han och apploderar och småfnissar i kön...............
    en gång när jag och chefen stod i kiosken vänder vi båda på klacken samtidigt och då tvärnitar MrBean mitt i gången, chefen snubblar över hans "dragkärra" och jag står 2 dm från hans ansikte!! HALLÅÅÅÅÅÅ Anna..... säger han. BLÄH!!
    chefen föser honom åt sitt håll och jag rundar snabbt hans vagn. dom på jobbet vet att han är väldigt efterhängsen och har ju själva märkt det så jag försöker undvika honom och de hjälper mig genom att sitta i kassan när han handlar, säger att jag är upptagen när han frågar efter mig osv. asså, hur kan han tro att jag blir smickrad av honom??
    det finns gubbar som flörtar, men inte på DET planet liksom. inte så att de verkar helt besatta.

• greta05

Tycker att uttrycket "kunden har alltid rätt" är helt sjukt!
    Man kan ju inte gå till en affär&bete sig hursomhelst!eller?
    Vem 17 kom på det uttrycket?
    Jag stör mig mest på folk som inte kan gå ett steg utan sin kundvagn&gärna parkerar (LÄNGE)med långsidan vid en hylla&vilket innebär att de blockerar för alla andra att komma åt något! & som dessutom inte har vett att flytta sig när de ser att man försöker komma åt något...
    Beundrar er som jobbar i affär!!!

• TweleGirl

....vi tar ut våra aggressioner mot kunderna när vi själva är och handlar....
    typ flyttar deras vagn flera kilometer när de har parkerat den mitt i gången... kör på deras hälar när de vaggar fram för långsamt... eller fäller kommentarer i kassakön om de som tränger sig och ändå bara strular mer kassörskan..... nejdå... men nästan.

• Catha82

Jag förstår verkligen att du blir sur och irriterad men du har valt ett serviceyrke och tyvärr tillhör allt det du skrev ett serviceyrke.

Min sambo arbetade fyra år på en bensinstation och vid några tillfällen när jag besökte honom på jobbet fick jag vara med om elaka kunder. De svor, skrek, kastade saker, försökte stjäla saker osv osv osv och varje gång blev jag lika paff över min sambos reaktion.
    JAG Hade säkerligen lappat till idioterna eller fräst åt dem,,men han står där med ett leende på läpparna och förklarar lugnt och fint hur situationen är.

När jag ifrågasatta hur han kan vara så trevlig och sedan inte gnälla över det efteråt svarade han bara att han valde att arbeta inom servicesektorn och då måste man klara av att ta det som tillhör yrken, bra och dåligt.

Jag vet att jag inte passar inom servicesektorn och om man blir rasande och jätteirriterad över saker kanske man inte ska arbeta inom den sektorn.

Såg att du är utbildad inom nått helt annat och har tagit det du kunde få vad gäller jobb, kan kanske det ha nått att göra med din irritation? Att du måste ta skit, sortera ut varuberg (varför folk slänger upp berg fattar jag inte), slita på axlar och rygg med att dra kort i onödan osv när du har 4 år på högskola/universitet?

• TweleGirl

catha82: det är helt rätt att man har mkt mera tålamod om man har valt och tycker det är kul att jobba med människor och service. men har man tagit det som ett ströjobb kan man ofta förstöra mer för sig själv genom att sitta där och ha tråkigt... kunderna ser ju att du har tråkigt och kanske undrar vad du gör där? men gillar du ditt jobb så får du positiva reaktioner tillbaka, vilket gör att du gillar det ändå mer.. och då kan du tackla alla sura kunder och ta det med en klackspark!

min sambo frågade mig häromkvällen varför jag aldrig blev irriterad på folk som han blir..? han kommer alltid hem och har reagerat på "småsaker" som man egentligen inte borde ta åt sig av eller ägna nån energi åt, folk som är otrevliga utan anledning eller kastar skit på en. det är ju vardag inom servicen... man vänjer sig liksom! han sa att jag som jobbar i butik borde ju få höra saker hela dagarna, och han undrade varför jag inte brydde mig om det... Klart man tar åt sig om man får påhopp, men det gäller att vara säker i sig själv och alltid hålla masken. Jag tycker inte man har någon rätt att skälla på kassörskan så länge hon är trevlig och gör sitt jobb. gör man det ändå är det man själv som ska skämmas...

• plum

Jag förstår din situation totalt har suttit där själv.

Desto surare kund desto trevligare blev jag. Det gäller att inte ta åt sig eller stressa upp sig.

Därimot som kund, kan jag bli fruktansvärt irriterad när kassörska/kassören inte ens kan dra på munnen, utan sitter där som om hon/han ätit citron till lunch.

Har man ett serviceyrke så ska man ge service, vilket betyder att man ska vara trevlig.

När jag träffar på någon som är trevlig ser jag till att den personen får reda på det oxå.

Det gör inte ont att säga Ha en trevlig dag eller liknande.

• Åke Vilse

Min lillasyster fick tom skäll av en farbror en gång för att det var så mycket snö ute när hon satt i kassan
    Jag hade inte en aning om att hon var väderguden

Svar på tråden Snabbköpskassörskan