• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Danbala

fipa2:

_Väljer_ verkligen många akademiker det? Jag har upplevt att det är jäkligt svårt att få jobb som kassörska eller liknande (som inte kräver lång utbildning etc.) när man sitter och häckar på en examen. Jag sökte allt som verkade vara något jag klarade av under en tid, sådana jobb fick jag aldrig ens svar på min ansökan på.

• kengru

Cotton, jag bemöter alla lika, jag ler och ber om ursäkt för det som är fel, ibland kan jag rätta till det, ibland inte (som i fallet med potatisskalen), inom mig vill jag bara skrika i frustration.

• Lejra

jag säger alltid hej till alla oavsett vilket humör jag är på själv, att vara kassörska anser jag är att vara trevlig mot kunderna, det är kanske all personal i butiken som dom stöter på, om dom inte behövt fråga efter något för då har dom antaligen pratat med en kollega inne i butiken, men annars är det ju vi kassörskor som är den mänskliga kontakten i en butik, är vi otrevliga är ju risken att butiken tappar kunder till konkurrenter... en dålig kund är dålig marknadsföring eftersom den kunden för det vidare till sina bekanta... Näe ett vänlig hej gör mycket, började kunden prata med mig om vädret brukar jag åxå hänga på! Å plastkassar brukar jag åxå bjussa på ibland!

• fipa2

jag har inte jobbat i kassa men däremot som servitris på en estaurang en sommar, och i en grillkiosk en annan sommar.

jag hade knappast stått ut längre än de 3-4 månader jag jobbade, hade nog knäckts om jag varit tvungen att fortsätta. bölade flera sena kvällar när jag kom hem efter ett 12 timmars arbetspass och hade ont i käkarna efter att ha varit tvungen att le åt varenda en elak satans jävel som skyllde på mig för att maten var kall, för att det tog tid att få maten, för att jag inte fattade deras slang-ord för öl, för att jag inte hörde första gången de sa si eller så.

givetvis var precis allt alltid mitt fel. ägarna skyllde på mig när de själva gjort nåt fel, i köket skyllde kockarna på mig när de själva tappat bort en beställning och missat att göra portionerna till bord 7 eller nåt. och kunderna tyckte också allt var mitt fel.

jag hoppas jag aldrig mer behöver ta ett sådant jobb.

• NiXxI

Jag satt aldrig i kassan på Maxi, men har ändå som en gyllende regel att lägga EAN-Koden mot avläsaren, tunga varor först, påsarna berättar jag mängden på och aldrig, aldrig varuberg...
    Man vet ju med hjälp av sin fantasi hur fruktansvärt enformigt en kassör har det där bak...jag som jobbade i köttavdelningen kunde gå, strecka på mig, sätta mig o vila en snabbis, ja variera mig mycklet mer än dom.
    Nä...fram för goa, förstående kunder med en portion fantasi och empati...

• cotton

Jag kan förstå om man är lite otrevlig mot en jobbig och otrevlig kund! Det hade jag nog själv varit!
    Men om jag kommer, är trevlig och gör allt för att underlätta, varför vara otrevlig mot mig?

Det finns två riktigt sura kärringar på ICA:n där jag bor och jag tänker nog mest på dem när jag skriver. Det är riktig charmklubb på gång när de jobbar...

• ViHi

måste bara tillägga att hos oss har vi väldigt många superr gulliga kunder,när jag väntade mina barn var de väldigt deltagande och berättade efteråt att de varit inne på nätet för att se när den var född osv.Har även ofta fått små presenter av våra stammiar

• kengru

Darling 1, jag tycker också att man ska hälsa o vara trevlig, oavsett vad kunden gör, det ingår ju i jobbet sokm du säger. Men ibland är det inte så lätt.

• kengru

Självklart finns det mysiga kunder, jag har kunder som är hur trevliga som helst.

• Robyn

Ahh, en gång när jag stod i kön till en kassa (det var kanske tre personer framför mej) så skulle jag gå bort till en annan kassa för att hämta tuggummi (som var slut i den kassan jag stod). Jag ställde ned korgen och gick och hämtade (tod ungefär 4 sekunder). När jag kom tillbax till min korg och min plats i kön så hade en man ställt sig före mej! Jag sa till honom att jag faktiskt stod före honom och pekade på min korg. Då låtsades han inte se mej!

Han bara ignorerade mej helt! Jag sa samma sak tre gånger (ungefär: -Ursäkta, men jag stod nog före dej). Men han tittade bara åt ett annat håll. Jag blev helt paff och gav upp. Men jag var förbannad (och samtidigt lite chockad för han var så himla oförskämd).

Svar på tråden Snabbköpskassörskan