• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Grenadjären

Jo, visst finns charmknuttarna till kunder också...och de gör sig lyckligtvis påminda dagligen de med..
    Jag fick en hembakt sockerkaka av en liten tant en gång...
    En grekisk äldre dam kom och lämnade hemgjord tzatziki för ngt år sedan, sen fick jag faktist en ros en gång på alla hjärtans dag av en kvinnlig kund i 25-årsåldern, det var ju sköj...

• Laire

Angående att tänka, ibland gör man det om det är extremt.

Jag hade ett par i somras där kvinnan led av sjuklig fetma (måste varit närmare 200kg) och mannen var inte mycket bättre (och därför känner jag igen dem), de handlade i bara grönsaker och nyttiga saker i juni, i augusti handlade de i min kassa igen, och då, tja... Det gröna fanns väl på dillchipspåsarna... Annars glömmer man mycket, ska mycket till för att man ska komma ihåg.

Fast en kund jag kommer ihåg var en som bara handlade ekologiskt odlad frukt (fick slå upp varenda PLU-nummer nästan), och sist kommer en påse jätteräkor, som inte alls är bra för miljön eller är vidare rena från kemikalier.

• AnnaGBG

Jag är en exemplarisk kund! Jag gör allt rätt enligt ditt inlägg, det känns fint!

• Grenadjären

Jag kommer ihåg en mådag när jag själv var och handlade och när jag gick till kassan så passerade jag godisavdelningen. Där står en grabb i 8-9 årsåldern, extremt överviktig. Han proppar ner godis i en påse och brevid står hans mamma och glor. Hon håller i två påsar chips och en sockercola. Usch vad illamående man blir. Som förälder får man ju sätta stopp! När det är på det viset är det ju misshandel.

• Tiril

undrar om du skulle anse jag är en såndär som "hänger" på vagnen...
    när vi handlar ihop jag o sambon o vår 15 mån dotter så packar min sambo upp varorna på bandet och sedan går han runt och packar ner dem i påsar och stoppar dem i vagnen igen, under tiden har jag fullt upp med en smågalen unge och jag betalar...med kort (ja jag kan faktiskt dra kortet själv, åt rätt håll t.om.).
    Det går smidigt för alla, vad hon i kassan tycker vet jag ej men hon har aldrig påpekat vårt sätt att betala...

• Mollie

Ang Tolettbesöken... Jag jobbar delvis i chark och där får inte ens alla i personalen gå på toa! Det är för att vi som jobbar med öppna livsmedel måste t.ex gör asalmonella prover och så. Så det är bara en självklarhet att INGEN kund få gå på just den toan.
    Men kunder får inte heller gå på andra p-toaletter, de får hålla sig till kundtoan ute i receptionen!

Vi får inte ens släppa in kunder bakom/brevid disken ute i butiken, så varför ska de in på lager? Vi har kodlås på lagerdörren och följa med kunden på p-toa, hallå, det finns knappast tid med det...

• Laire

Tiril--> Om någon håller koll på ett barn som inte kan sittastil i vagnen förstår man ju det, men i mina fall som varit sådär är det dels tonåringar, men främst gubbar... De står och funderar medan frugan packar upp och frugan packar ner... Fördelen med att vara man.

Fast i min familj är det lite tvärtom, de hjälps åt att packa upp, men om mamma packar då f¨r hon onda ögat av pappa, för hon är helt inkompetens och blandar varor hur som helst (kylvaror och annat), så pappa måste packa upp och packa om

• Snurrig

Grenadjären- Säger ni till kunderna att "den här är faktiskt använd", när dom kommer tillbaka med ett skitigt lucialinne, eller låssas ni som ingenting?

• Snurrig

Ang fel pris i kassan. Det händer faktiskt ibland att det blir fel. Det jag stör mig på är när kunderna säger att DU har tagit fel pris, DU har tagit för mycket betalt.... Det är faktiskt datan som ser priset... jag scannar bara av streckkoden...

Eller när dom kommer och frågar vad en sak kostar (och dom har inte ens med sig varan) eller när den kommer hem, eller vart i butiken den finns. Också blir dom förbannad för att man inte kan det på rak arm, utan man måste ringa efter någon som inte sitter fast i kassan... kan ju inte lämna kassan och gå iväg.. Har även fått en kommentar som "nog är det väl hemskt, jobbar här men vet inte vad XX kostar".... någon gång har jag svarat i stil med att "ja, visst är det.... Vi har XXX-hundra varor i butiken och jag kan inte priset på alla"

Har även hänt att kunder har gått förbi kön, fram till mig och sagt "kan du komma med här, undrar över en sak.... Ehhh! Hallå!!! Kan inte lämna kassan! Hur skulle dom ta det om dom var nästa i tur, så lämnar jag bara kassan och går... Jo, det skulle bli livat som aldrig förr.

Och om ex. en vara har en prislapp på 99:- så går den in på 79:-. Då låter jag givetvis kunden få betala 79:- så den blir nöjd och säger något i stil med "att nu blev den billigare, vilken tur du hade". Och kunderna är sååå nöjda och säger "ja, då ska jag inte klaga" Ibland så säger jag något i stil med att "nej det är bra, men om den skulle vara dyrare, då skulle det ta hus i helvetet och jag skulle inte vara vatten värd" "Ja, det är klart" får man då till svar..... Ahhh!

• TrollHelga

En utav de värsta saker jag vet är när man stängt butiken för kvällen (kl 22 i vårt fall). Kanske är det fredagkväll o man har jobbat hela dagen o längtar hem som bara den!! Så när sista kunden packat sina varor o ska gå ut genom dörrarna, som vi för övrigt stängt sedan 10 minuter tillbaka eller nåt eftersom klockan då är 22.10, så står det nån kund utanför o väntar för att sedan smita in genom dörrarna när sista kunden går ut!! Å istället för -ursäkta men jag har lite panik, skulle verkligen behöva 1liter mjölk! Jag vet att ni säkert längtar hem men det vore så snällt om jag fick springa in o hämta en. Lovar att det aldrig ska hända igen! Så säger de bara -jag ska bara...GAHHHH!!!!
    Då kan jag minsann inte hålla mig o säger nä nu har vi stängt! Vi stängde faktiskt för 10 minuter sen! Verkar inte spela nån roll hur länge man har öppet o folk verkar helt enkelt inte tro att vi kassörskor också har ett liv o kanske en familj eller vänner som sitter o väntar på att vi ska komma hem!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan