• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Inexsana

Jag hittade en gång en kund efter stängning, han hade somnat i visningsexet på våran hammock. Jag såg honom när vi höll på att bära ut kassalådorna. Jag vart skitskraj, det var ju bara ledljus i butiken, nödbelysningen ni vet. Han bara låg där, och jag hade ändå gått igenom butiken 2 ggr för att kontrollera att det var tomt.
    Först trodde jag han var död. men min kollega gick fram och ruskade i honom, då vaknade han, visste först inte vart han var. Han var nog rätt tacksam att vi upptäckte honom, hur kul hade det vart att vakna mitt i natten i en låst oc larmad butik.

Efter det började våran chef kontrollera oss, och gömma sig i butiken, och det uppdagades att många av extrapersonalen, gick aldrig för att kolla om alla kunder gått.

• Beloved

Snurrig
    Som tur är finns det ju väldigt få såna kassörskor och numera så har vi slutat handla i de affärer där vi (framför allt jag) blivit dåligt bemött.

Själv tycker jag att alla ni som orkar hålla humöret uppe och svara vänligt på de mest korkade frågorna är guld värda. Och det är alltid lika trevligt få höra att man blir tillönskad en bra dag/helg/kväll, eller få utbyta några meningar med den som sitter i kassan.

Sen blir jag ju själv lika irriterad på människor som inte kan läsa skyltar, som frågar på priser på varor de inte har med sig eller som det står en stor skylt framför nästan på dem. Och på de som inte respekterar öppetider. Jag tycker det är jättepinsamt att springa in köpa mjölk 10 min innan affären stänger även om det tar max 2 minuter och det ändå inte är stängt när jag gått ut igen.

• Signatur

Angående det där med att ta betalt för kassar:

Tycker det är bra. Både för att de faktiskt kostar och för att de "tär på miljön". Kostar de lite grann använder man färre och återanvänder oftare.

• Snurrig

Självklart kan man missa en skylt och ställa en "dum" fråga. Men när man får den där frågan eller utskällningen flera gånger om dan, tillslut så orkar man bara inte längre.

• Laire

Något jag retat mig på flera gånger är då kunder (främst pensionärer som inte litar på datorer) kastar sig för att få varor i rätt ordning.

Säg att det är extrapris på fem paket kaffe, då spelar det ju då ingen roll om det kommer varor emellan utan kassan känner av när det kommit fem paket oavsett om det smiter in en mjölk emellan. Det litar då inte vissa på utan när de ser det där sista paketet skyndar de att halvkasta kaffet rätt, varav andra varor välts etc. De som tror att pensionärerna inte kan röra sig snabbt har inte sett de som är i situationen jag pratar om

• Grenadjären

Det där med extraerbjudanden i annonser och med kuponger osv borde man lägga av med för väldigt många kan uppenbarligen inte läsa.
    Ex: Kalle har en rabattkupong där han får köpa 2 limpor från Pågen för ett förmånligt pris. Men Kalle, som inte läst kupongen ordentligt, tar 2 limpr från Skogaholm istället. Han blir naturligtvis underrättad när han kommer fram och ska betala i kassan, men han vägrar förstå att det är han som gjort fel. Han blir sur och otrevlig mot kassörskan.
    Och blockerar vägen för en kö på 20 pers

• Grenadjären

Lågpriskedjor som Willys kan hålla låga priser för att de håller andra kostnader nere, t ex personalkostnader. Detta resulterar ofta i att det under kvällar och vissa helger är väldigt ont om personal och mycket långa köer vid utg.kassorna. Vems fel är detta?? Jo naturligtvis är det kassörskans fel?? Håller ni inte med???

• Beloved

Har aldrig upplevt långa köer och dåligt med personal under någon tid på willys. Däremot upplever jag det rätt ofta på coop.

• Snurrig

Grenadjären- blir förvånad om Kalle lyckas läsa att kupongen gäller om man köper 2 st limpor.... För i regel så kommer dom med 1 limpa.... och självklar-fel leverantör dessutom! Och visste du inte att det var ditt fel??? Så är det alltid! Också vräker kunden ur sig något i stil med att - "Då måste ni kriva det så man kan se det" Eeehh... det står att det gäller för 2 (TVÅ) limpor från PÅGEN.......

• nikon

sundsvalltjej: En sådan syn skulle jag vilja se... har om möjligt undvikit att handla när pensionärer är ute & handlar - just för att inte bli så himla irriterad på dessa.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan