• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Mollie

Beloved, då får du handla av mig, jag snäser inte och är sur för at du tar lång tid på dig! Ber jag om 1,50 så väntar jag, det är ju JAG som vill ha service från kunden då ju! Och har jag dåligt med växel så har jag och då är jag glad om jag slipper ge tillbaka 8,50 mynt t.ex.

• Mollie

Har ni samma problem som vi med dessa tobaks skåp?
    Numer får de köpa kort i kassan på snus, cigaretter, rakblad och kondomer. Dessa kort gäller i 8 timmar från köptillfället. Det står en stor skylt vid stället där de tar korten, det står på kortet att det är 8 h som gäller och det står påminnelseskyltar vi utgången, typ "Du har väl inte glömt att..."

Men vad händer? JO, det är MITT fel att de glömde hämta ut det viktigaste av allt och det är MITT fel att min kedja har börjat med dessa automater som är SÅ krångliga och det är MITT fel att det är så mycket stölder så det måste vara sånna här apparater.... Öh?

• Isfjord

Varför häller många butiker bara ut konservburkarna på hyllen eller i en låda så att burkarna blir buckliga? Ofta får jag verkligen leta efter en burk som inte är bucklig

• helena20

Mollie: Vi kör också med tobaksskåp men våra kort gäller endast tre timmar. Är inte ofta det hänt att folk glömt att hämta sina paket men visst händer det. Som tur är har det mest varit stammisar som man litar på inte hittar på o då är det bara aktivera kortet på nytt. Vad tycker du annars om detta system med tobaksskåpen??

• kengru

Isfjord, det får du nog fråga din affär om.

• Korallen

Isfjord:
    Det är konsten i att exponera varor. Om man häller ut dem i en korg ser det billigare ut . Hej och hå, här är det så billigt att vi bara öööser ut grejerna, tjoff liksom

• ming

Helena20-> Fast hur skulle de kunna "hitta på" att de har en sån cigarettbricka? De kan ju knappast ha tillverkat den själv? Eller...?

• Laire

De kan plocka ner en i fickan diskret i kassakön, utan att den blir aktiverad eller betalad för...

• ming

Ja, just det ja, de sitter kanske inte bakom kassörskan va? (Vi har inga såna maskiner i min stad, så jag vet inte riktigt hur de funkar.)

Apropå kunder som kommer när man har stängt och bara vill hem så hände det såååå ofta att någon smet in när någon annan gick ut, eller att folk stod och knackade och ville att man skulle släppa in dem för de skulle ju "bara" köpa lite mjölk. Ja, men det funkar inte så bra när jag har både slagit ut kassan och kortmaskinen samt skickat iväg kassan med chefen. Och så har de mage att bli arga!!
    Vi har faktiskt öppettiderna på en stor skylt utanför butiken, har vi stängt får ni väl åka till ICA Express istället!

• TrollHelga

Ikväll hade vi en så trevlig herre som handlade...Hade köpt ett 12-pack med öl o frågar, det första han gör, om det fortfarande är extrapris på den? Jag säger att jag ska kolla o scanar in den, men det visar sig att priset är ord.pris! Va säger han då? Men det står ju en extraprislapp därborta! Varpå jag ber min kollega gå o kolla upp detta o kunden följer efter. Det visar sig att förra veckans lapp på extrapris sitter kvar o själklart ska då kunden få detta pris, men det roliga är att när han kommer fram till kassan måste han ju påpeka att :-ja jag gjorde då inget fel! Det är ju ert fel att ni har kvar lappen o då får ni fan skylla er själva o ge mig det priset! Varför måste man vräka ur sig en sån kommentar? o dessutom måste han ju lagt märkte till att det stod gäller tom söndagens datum o förstått att lappen bara glömts bort eftersom han började med att fråga om detta..jaja vad säger man?

Svar på tråden Snabbköpskassörskan