• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • ming

Trollhelga-> Ja, precis, varför inte bara tacka och ta emot istället för att börja med försvarsinställning?

• TrollHelga

precis! en annan skulle vara glad som bara den om man fick en vara billigare trots att det var flera dagar sent. Jag menar klart man kan glömma o plocka ner en skylt! tänk så mycket skyltar det är varje vecka. Samma sak vad gäller om man är ute efter en speciell vara o det bara finns en kvar! Då skulle jag bli så lycklig att jag fick tag i sista varan, men istället för att vara glad så har folk mage att be o få den billigare eftersom det ju var den sista? ÖHH jag förstår inte tankesättet!

• Mollie

helena20, jodå, det är bra med dessa skåp! Det är ju bättre p.g.a stöldriks och så, men det är ju alltis en inkörsport för kunderna innan de lärt sig och det tar MYCKET tid av oss som kassörer om det strular, de sticker in kortet åt fel håll m.m.
    Annars tycker jag nog bara bra om dem, vad tycker du?

• Lycklig Mamma

Jag vill bara ge er som jobbar i butik en BAMSEKRAM! Tycker att Ni gör ett jättebra arbete. Jag önskar att Ni skulle slippa undan att arbeta på storhelger och familjehögtider så som julafton, midsommarafton etc. Lördag och söndag borde det vara stängt, ja åtminstone söndag! (tänker på att många jobbar mån-fre, inte alltid man hinner handla efter jobbet). Söndagen är ju helig! Den får man inte röra, tycker jag!

Har hört många säga att om alla bara planerade sina inköp bättre så skulle butikerna inte behöva ha öppet... Och om butikerna inte skulle ha öppet från 7-22 t ex så skulle folk faktiskt göra det. Planera bättre alltså. Jag kräver inte att Ni ska ha öppet till 21 - är mjölken slut så är den! Jag frå dricka vatten till gröten...

Alla era inlägg (har läst de flesta) har fått mig att tänka till - även om jag inte är sån som bygger varuberg eller fräser åt kassörskan så vet jag med mig att jag nästa gång jag handlar kommer att vara ännu trevligare mot kassabiträdet.

Fast... en sak skäms jag över. När jag var höggravid "rusade" jag in på närmaste livsmedelsbutik för att köpa glass. KLockan var 20.55! Fy, ingen skam i kroppen har jag! Är jag ursäktad? Jag var ju faktiskt gravid och i behov av ett lass med glass

• ming

En gång på en lördag när vi skulle stänga så var det en kund som gick in ca en minut innan vi stängde, tog en vagn och började gå omkring hur lugnt som helst. Efter ett tag gick den andra kassörskan till slut och sa till att "ni vet väl att vi stänger nu va?", kunden hade överfullt i vagnen och gick lika lugnt till kassan. Väl där började han riva i en massa av våra "vecko-tidningar" som hade nya erbjudanden varje vecka. (Vi hade sådana vid entren, så han hade väl tagit en hel bunt.)
    Då hade han plockat på sig jättemånga av samma vara som gick på kupong men som var max två per kund. Min arbetskamrat sa till honom att han inte får köpa alla till det priset, bara två stycken. Då sa han bara "Jaha?!? Det visste jag inte..." och bara lämnade alla där vid kassan, samt allt skräp som det hade blivit av tidningarna.
    Vi hatade honom ända sedan den dagen.

• Grenadjären

Jaa.20.55 är väl inte så farligt. Det jag vänder mig emot är när kunder kommer in precis när man ska låsa och de propsar på att få komma in, och ofta bara för att "titta"
    Och egentligen så har jag så många otroligt trevliga och bra kunder och många stammisar som man till och med blir lite bundis med så vågskålen är ju klart dominerad av positiva saker.
    Det som är illa är att de som verkligen sköter sig illa verkligen gör det ILLA, och då märks det ju tydligare.

En sak till som jag måste berätta.
    Först ska jag klargöra att jag inte har ett skvatt emot studenter, jag har själv funderat på att börja plugga många gånger, men det har inte blivit så.
    Det finns vissa studenter som föredrar att springa omkring och leka på sina studentupptåg och faktist se ner på oss som valt att jobba på det vis vi gör istället för att satsa på att bli akademiker och olika examina. Jag har varit med om fler sådana saker. När en vara en gång gick in på ett högra pris än vad som stod på prislappen så frågade helt enkelt killen mig (som uppenbarligen var student då han hade LiU-väska och LiU-tröja) med en fnysande ton -kan du inte räkna va??? Sen betalade han med sitt visa-kort och slängde nonchalant fram sin studentlegetimation på disken.
    Det tyckte jag var fruktansvärt otrevligt.
    Annars kan det vara så att man hamnar på ngn fest där det är mycket studenter. De är trevliga i början, frågar vad man gör och så... när de får höra att man jobbar i butik så frågas det ofta om ens ambitioner i livet osv... När man då svarar att, nu gör jag det här... då går de bara.. Visst är det lite märkligt?
    Nu vet jag ju att alla inte är så för jag känner väldigt många andra väldigt trevliga människor som studerar. Men det är en liten klick som tydligen anser att har man valt att jobba i butik eller ngn annanstans där det inte krävs så mycket utbildning, då är man mindre värd.

• Mollie

ming, sätter en del det där i system bara för att djävlas tror du??

• cornelia2

Oj, nu skäms jag lite,
    jag är nog ofta en rätt jobbig och krävande kund.
    Men jag tycker att om man arbetar i en butik ska man i alla fall ha koll på vad man säljer och om en specifik vara finns eller inte. Personal som bara rycker på axlarna gör mig galen. ..min man skäms jättemycket då jag läxar upp stackars butiksanställda.
    Men jag ska försöka bete mig lite mer anständigt nästa gång jag besöker en butik,
    tar på mig skämspåse på huvudet och går och lägger mig....

• Mollie

cornelia, ja, du får nog lugna dig lite... Om jag sitter i kassan så har jag ingen aaaaning om varför inte Liptons vaniljte (som ex.) finns. Det är inte min avdelning! Likaväl som att jag inte vet varför det inte finns kravköttfärs just den dagen!

Jobbar jag i charken vet jag vad oxfilen kostar men jag vet INTE vilka varor som är på kupong just den veckan...

Så är det ju, hur mycket begär du att en butiksanställd ska VETA/KUNNA?? Herregud vi är inga övermänniskor! Sånna kunder som du gör mig ARG!

• Isfjord

Problemet med konservburkarna är att de från det ögonblicket de blivit buckliga ska anses vara öppnade angående förvaringstemperatur och hållbarhet. Vitsen med en konservburk är att den ska vara TÄT, är den inte tät är det inte längre en konserv utan färskvara som ska förvaras i kylen.
    Långsidan på en konserv är lödd, och det krävs ganska mycket våld för att den ska läcka, men gavlarna är bara falsade. Locken och manteln (själva burken) är alltså bara hoprullade och när burken bucklas blir det spänningar i plåten gör att den kan bli otät, och det krävs inte någon stor buckla eller att den är nära falsen. Plåt är något jag jobbat mycket med, så hur plåt beter sig är något jag känner ganska väl.
    I lumpen var de mycket tydliga med att informera oss om att ALDRIG äta ur en konservburk som är buklig om vi inte viste när den bucklades och att den var felfri innan.

Inte alltid lätt att hitta information på nätet, men här är i varje fall två. Kan kanske leta reda på sjukvårdsböckerna från lumpen också, men de är av den gamla modellen i papper.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    OBSERVERA
    ?Under förutsättningen att den är TÄT?
    Är den otät ska man INTE äta, och hur vet du om den är tät?

www.karlstad.se/miljo/livsmedel/dokument/ekpex2.pdf
    Ankomstkontroll
    ?Buckliga konservburkar tas inte emot?
    Varför om det är ofarligt?

Svar på tråden Snabbköpskassörskan