• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Grenadjären

Idag hade jag en kund som handlade av mig..och skulle betala med bankkort och legetimera sig med körkort. Jag kontrollerar alltid noga, och jag upptäckte att körkortet ej var giltigt då det gick ut år 2000. Kortet var dessutom missfärgat och fotot mörkt. Jag nekade naturligtvis. Fan så surt det blev. För hon hade ju precis ansökt om nytt körkort osv. Antagligen hade hon ngn gång fått körkortet indraget pga ngn trafikförseelse. Annars får man väl papper från Vägverket när det är dags att byta kort? Står man utan legetimation så är det var och ens avsvar att se till att skaffa en giltig fotolegetimation.

• Laire

Varför ska det vara den enskilldes ansvar?! Alla kassörskor borde ha leg- och kontokortstillverkare i varje kassa!

• Mollie

Grenadjären, ett körkort som är utgånget är väl ändå förstört med hål i? Det gjorde de på mina 2 som jag har bytt...

• mariahM

Måste bara berätta en rolig sak som hände för inte alls så länge sen.

Man bli ju alltid så glad när det kommer kunder som vänder strekkoden mot sig, så för ungefär två veckor sen kommer två kunder (handlade tillsammans) med två fulla vagnar, hjälpt tänkte jag hatar när man får såna vagnar.
    Men den äldre mannen tar och ställer sig för att packa upp medans den yngre börjar ställa upp varorna på bandet, jag höll på få betalt av en rätt krånglande kund så det dörjde lite såg i ögonvrån att den yngre mannen ställer dom så att streckkoden är mot honom och också att streckkodsvaror först, yes det här kommer gå bra tänkte jag.
    Så är det deras tur, asså jag skämtar inte killen har ställt streckkoden mot MIG...! skrattade lite lätt och han skämdes då han insåg att han gjort fel.

Sen en till sak som är rätt kul är dom som köper naturgodis och lägger i lösviktsgodis påsarna, har fått några st såna som jag tagit på bar gärning.

man känner igen massor av inlägg här,
    Har kommit på att
    Killar mellan 18 - 30/35 är dom trevligaste kunderna, har nästan aldrig haft problem med nån.

Tjejer mellan 18 - 30/35 är väl så där vissa är några riktiga "surf***or" ursäkta ordspråket, men det finns ett antal trevliga.

Män 35/40-50/60 dom är en väldig blandning, fan hälften säger ingenting muttrar lite om i slutet oftats om priset, klagar genom att stirra. Sen hälften som är jätte trevliga och vet att det är inte vårat fel vi som sitter i kassan om det är nåt som krånglar osv, vi vet inte svaret på alla miljoner frågor. Dom ler oftast och tar tiden som den kommer.

Kvinnor 35/40 - 50/60 fy fan en av dom värsta kunderna som finns, vårt släkte hahaha ska aldrig bli nån satmara som mer än hälften av denna mariotet är.
    Otrevliga, ingen respekt, LUSLÄSER kvittot för att kolla efter minsta lilla fel, finns det inget så hittar man på ett. Här kan listan bli lång.
    Men sen finns det några solstrålar i detta gäng men dom är sällsynta hahahah.

Nu kommer vi till dom äldre dvs 70 uppåt oavsett kön av nån anledning spelar det ingen roll vilket kön dom har hälften är skitjobbiga, förstår ingenting det är självklart vårat fel fast vi förklarat 100 gånger tidigare, otrevliga som bara den helt seriös så har jag tröttnat på vissa och hur dom uppför sig så jag vissar dessa ingen respekt (men det är endast ett FÅTAL, som man vet vilka dom är och hur dom är mot alla som jobbar i butik)
    sen har vi dom där ursöta gummorna och gubbarna som är sååååå söta allt är så nytt för dom och dom förstår inte riktigt allt nytt men kastar inte skiten på oss som om det är vårat fel.

• Polsatjej

mariah m: Så sant så sant...

• Polsatjej

I "min" affär har vi 3 pensionärer som är varje kassörskas drömkunder. Dom handlar år två hushåll.
    Första vagnen: ena tanten packar upp sina varor med sträckorder och allt rätt drar sitt kort och slår in koden under tiden, andra tanten packar ner hennes varor.
    Andra kunden: Gubben som är ihop med tanten som packade plockar upp sina varor lika fint och bra, och drar sina kort under tiden. Samtidigt hjälps tanterna åt att packa ner dessa varor.

Älskar när dessa kommer till min kassa, de har så bra flyt aldrig några problem och alltid samma rutin

• helena20

Polsatjej: Är verkligen skönt med såna kunder...tycker många kunder är bra på det faktiskt..Har några gubbar som är in varje dag i stort sett som handlar åt pensionärer...också bra flyt..en packar upp varor, en sköter kort o en packar ner. Handlar ibland för upp mot 10 olika personer så uppskattas verkligen =)

• Indianica

Jag tycker alla butiker borde göra sommitt lokala apotek, skriva en liten lapp om hur man ska hålla bankkortet när man drar med det, för ibland får jag prova åt typ 4 håll innan det funkar, jag handlar sällan med kort och när jag väl gör det har jag ingen aning om hur man ska hålla det.

Självfallet ska man vara snäll mot den som sitter i kassan,men ibland ser ju folk i kassan bara för sura och snorkiga ut, det tycker jag är trist Jag vill gärna att kassörskan är trevligt tillbaka när jag handlar. Men vem vet, kanske blir kassörskan asförbaskad om jag har streckkoden felvänd, inte alltid man tänker på det när an har bråttom. Men du som kassörska kan ju med ett leende faktiskt be om streckkoden åt rätt håll då det kommer fulla vagnar! Det blir ju en väldigt ond cirkel om du börjar pysa av ilska när folk lastar upp på bandet, antagligen tror de med all säkerhet att du vantrivs på jobbet men inte kan få något annat pga ditt humör odyl och då är det inte alltid man som kund orkar bry sig om att lägga energi på att vara "trevlig" Sedan är det väl en annan sak om killar oftast är trevliga mot kassöreskan, det är väl lite av en grej hos singelkillar iaf att "flörta" med kassörskan eller har jag fel?

• helena20

Indianica: Vi har lappar vid varenda kortautomat i affären som förklarar precis hur man ska hålla kortet o.s.v men ändå så kopplar inte alla hur man gör. Fast alla kan ju inte det o jag brukar visa dom då istället. Det jobbigaste när folk ska dra kortet är de som drar lååångsamt , man säger till dom att dra lite fortare men inte. Främst de äldre o förstår att det kan vara krångligt för dom.
    Och det där med streckkoder...jag brukar ibland be dom vända streckkoden mot mej liksom att inte bygga varuberg o de flesta brukar göra det, underlättar mycket!
    Jobbigast är när utländska kunder kommer som är vana att kassörskan plockar upp varorna åt en, de ställer bara korgen på bandet o väntar. Ofta såna som haft svårt för engelska så inte mer än att plocka...

• ViHi

vi fick en massa utskällningar från kunderna när kortautomaterna ändrades och de tog bort bokstäverna, för de kunde inte sifferkoden utan hade använt ord istället och givetvis var det mitt fel =)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan