• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Laire

Fipa2 --> För att de glömt någon vara och "bara ska hämta"

• helena20

Det där "jag ska bara hämta det o det" känner man igen o när de väl kommer tillbaka så har dom varit o hämtat en massa andra saker oxå som de råkade komma på under tiden de hämtade de andra varorna.
    Jobbigt är också när kunder börjar plocka upp och sedan säger att deras man/fru är och hämtar det sista,springer sedan iväg för att kolla var han/hon tagit vägen och tar en massa extra tid. Tycker dom borde se till att vara helt klar med sitt handlande innan de går iväg till kassan.

• Mollie

Ja, det är ju en klassiker... Fast om de säger att de glömt och jag hiner på dem, ber jag dem stanna och betala sina varor och sen gå före i kön när de sprungit in och hämtat sin glömda vara... Kan tycka att det är mer schysst mot dem som står i kö...

• troddeduja

Jag har fått problem med min handled pga allt vridande på varorna. Just nu har jag ett handledsskydd, o eftersom jag jobbar i en lite butik med många stammisar så är det en del som frågar vad jag har gjort.
    Jag svarar att det är pga allt vridande av varor som ligger med streckkoden åt fel håll.
    De tittar då på mig o säger: stackars!
    Sen fortsätter de att lägga upp alla varor med streckkoden åt fel håll!!!!
    HUR DUM FÅR MAN BLI?

• kengru

Skrållan78, stackars, ta det försiktigt med handleden, sånt kan bli kroniskt. Att sen kunder är korkade är väl ingen överaskning, men man tycker ju att de borde vilja "hjälpa till" genom att 8underlätta arbetet för någon som de vet har ont, men inget förvånar mig längre.

Idag stod jag i kön till apoteket, idiotisk tant framför mig, visste inte vad det hette medlet som hon ville ha, men hon hade en flaska i kylen hemma som snart var slut, brun trodde hon att glaset var, och så vidare, i ca 5 minuter, när den stackars apotekarien lyckats klura ut vad kunden ville ha skulle det betalas, fram med 3 olika börser, en för mynt, en för kort och en för sedlar, så skulle det letas efter rätt peng, mm, kunderna bakom mig suckade och gnällde på apotekarien, men det var ju inte hennes fel. Varför tror alltid kunderna att det är personen bakom kassan som är långsam, varför gnäller de aldrig på kunden? Själv blängde jag så mycket det bara gick på tanten, hon var kring 60, så hon var inte s¨å pass gammal att jag fick dåligt samvete.

• Isfjord

Sådana diskussioner kan man ta med personalen som eventuellt rör sig ute i butiken, men absolut inte med dem i kassan

• Polsatjej

Kengru: Blir så irriterad på sånna personer, ser det som en självklarhet att man vet vad det är man ska ha när man väl kommer fram till kassan

En sak som också är väldigt irriterande (tycker jag i alla fall) är folk som inte kan ta sin frukt i påsar. Okej, bananer och sånna stora frukter går väl bra, men när de kommer med 10 LÖSA äpplen och lika många LÖSA clementiner och kiwifrukter och tomater som man måste lägga åt sidan...
    Vi har en person som alltid gör så... Irriterande...

Och snälla kunder, när ni packar upp era varor på bandet. Ställ inte era varor på påsarna!

• Grenadjären

Handlade på Hemköp idag.. längstfram i kassan står ett äldre par och ska betala med sitt kreditkort. Funkar inte första gången, och killen i kassan försökte på olika sätt genomföra köpet men hela tiden kom samma signal "köp medges ej" Tanten propsade på att hon visst skulle betala med kortet, det måste ju vara kassan det är fel på. Killen i kassan försäkrade att han inte kunde göra ngt åt saken hur mycket han än ville, men tanten gav sig inte... Hon bara skulle betala med kortet.
    Kön växte sig naturligtvis rekordlång och irritationen steg bland många. Turligt nog blev folk inte sura på kassakillen eftersom de flesta hört hur envis tanten var.
    Efter en stund sa en annan kund till henne att det var 40 pers bakom henne som ville betala, då drog hon upp en 500-lapp och betalade, men fortsatte ändå envisas medans hon packade ner sina varor i sin kasse.

• Laire

När en kabel grävdes av i sommar så att all uppkoppling till banken försvann i stora delar av Sverige hade jag turen att jobba... Då fungerar ju då alla kort (med leg och signering) utom electron-korten (de som inte har upphöjda siffror).

Vi satte upp skyltar, och ändå kommer en tjej i trettiårs åldern med tio varor cirkus och hevar fram ett electronkort. Förklarar att de tyvärr inte funkar, då börjar hon skrika på mig! Detta var minsan tredje gången på Coop som kortet inte fungerade, och att jag sa att det var hennes val att ha ett electronkort som man faktiskt får veta att det måste ha en uppkoppling för att funka, då börjar hon tjafsa om att det är Coops fel att det inte finns någon bankomat (förtfarande skrikandes), varav jag förklarar att man ansökt om bankomat men fått ett nej, och att det inte är vi som bestämmer vart man har bankomaterna. Tillslut gick hon bara, lämnar kylvaror och annat och bara går, inget "ursäkta" eller erbjuder sig att lägga tillbaka varorna, utan JAG som har lång kö måste plocka ihop hennes varor och ringa efter någon som bär tillbaka kylvarorna...

Undrar om hon trodde att det var jag och de andra Coop-kassörerna som grävt upp kabeln och knipsat för skojs skull?

• Isfjord

Självklart var det du som grävt av kabeln med hjälp av en planterspade

Knasiga människor finns tyvärr överallt

Svar på tråden Snabbköpskassörskan