• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • TrollHelga

ming - jo det där känner jag verkligen igen! Det är lätt att skälla på oss i kassan eftersom de vet att vi inte får säga vad som helst, men att vända sig till de som verkligen har hand om detta o kanske kan göra något åt saken går minsann inte! Då blir de fega för de kan ju faktiskt säga emot ju! Eller också kan ju den personen vara en lite äldre herre o inte en yngre sårbar dam vad vet man...

• TrollHelga

å det där med lika förpackningar känns också igen! Vi i norrland har nyss fått nya mjölk o fil förpackningar...Standardmjölken är röd upptill o vit nertill medan standardfilen är röd nertill o vit upptill, men annrs likadana. Mellanmjölken o mellanfilen är också lika men gröna osv Gissa om detta vållat bekymmer!! Undra hur många gånger jag i kassan fått höra om detta!! Visst håller jag med om att det kanske är lite dåligt men som sagt så är det inte jag som ritat dem o man kan ju faktiskt läsa på förpackningarna innan man slänger ner dem i korgen! Men tydligen så är detta väldigt jobbigt för vissa tom min storebror hällde fil i soppan en dag istället för mjölk *suck*

• TrollHelga

Är nog bra att jag får komma bort från det där jobbet snart, känner att jag har en hel del agressioner inom mig:)

• helena20

Kom på en sak som jag irriterar mej på när det gäller pantautomaterna... Har en sån me två knappar,den ena för att få pengarna då o den andra för att skänka till röda korset. Visst iden är jättebra men förstår att många kunder trycker fel när dom sitter så nära varandra, är inte så kul att få lov att förklara när de kommer till kassan att de ej får några pengar för dom har de skänkt bort. Går ej att ändra liksom får inte lämna ut pengarna då. Några få kronor är väl en sak men minns en kille som hade pantat för närmare 100 kr nånting,var inte mer än 7-8 år o förklara för honom att han tyvärr inte kunde få några pengar... Bröt lite mot reglerna där o gav honom pengar iallafall=) Nån mer än jag som irriterar mej på detta system?? Tydligare knappar liksom lappar eller liknande vore bra!

• Tinko

helena20

Där jag jobbar så kan man göra en retur om kunden råkat trycka på fel knapp.
    Det är dock mycket jobb med det, massa olika papper som ska fyllas i osv.

På tal om pant förresten så kom det en gammal kvinna till mig i kassan en gång och var jättearg för hon hade minsann stått vid dryckesavdelningen jättelänge med sin gamla tomma läskback men det kom aldrig någon personal och gav h.enne något pantkvitto. Försökte förklara för henne hur man skulle men hon förstod inte.
    Fick till slut stänga kassan och följa med henne till pantstationen och visa henne hur man gör.

• Mollie

Vet ej om detta har diskuterats längre bak i tråden, men det gäller ALLA de gamla sedlarna och 50-öringen. En tant vägrade acceptera att de gått ut och är ogiltiga som mynt. Jag sa till henne att hon fick gå till sin bank före 28/4 och växla in dem, men hon tyckte att vi kunde ta emot dem för att vi fick ju ändå hämtning av Securitas... Ehh... Jag fick tillkalla jouren för att han skulle kunna få tanten att förstå att de inte klasas som pengar längre, han tog ner en plancsh på väggen och visade henne, men nej då... Hon blåvägra att inse!!

tur det finns en funktion på kassaapparaten som heter; Parkera kvitto!

• helena20

android: Vi hade den funktionen men sedan blev det bestämt att vi ej fick göra så...minns ej orsaken till det. O sen när det gäller de som ej förstår hur burk/flaskautomaten fungerar. Kom in ett gäng i somras(under classic car week) o hade samlat ihop mängder med pant,tror dom hade 4 fulla vagnar. Iallafall var båda automaterna ur funktion p.g.a att det var fullt i burkrummet. De matade in trots uppsatta lappar o.s.v Iallafall förstod dom varken svenska eller engelska så det var ett helvete att få dom att förstå. Fick sitta och rita på ett papper och till slut så kopplade dom mitt klotter=)

Mollie: Håller med, tur det finns en parkera kvittot-knapp... Jobbigt bara med kunder som handlat mkt o ska kila iväg o hämta pengar o sedan inte kommer tillbaka.Kan iallafall säga till att de ej hade pengar på kortet så man kan se till få ut varorna fortast möjligt=)

• Tinko

Jag hade en likadan kund som dig Mollie för någon dag sedan.
    När jag försökte förklara för henne att jag inte kunde ta emot 100-lappen för att den var gammal osv så skällde hon först ut mig för att min butik hade inte informerat henne om att VI slutat ta emot dessa sedlar (för det är bara vi som slutat ta emot dom).
    Sedan slängde hon upp en ny 100-lapp och sa: "Det är väl för fan ingen skillnad på de här sedlarna, jag ser då ingen iaf"

Vad ska man säga? Är du blind eller?

• Mollie

Åh, så less man blir... Tänk vad vi ska råka ut för då sverige tar ett beslut på en ny lag om våra pengar... Samma sak gäller alla oss medborgare! That's it!!

• Grenadjären

Äh! Jag har full förståelse för att man måste uppgradera sedlar genom att göra dem säkrare. Ju längre steg kriminaliteten tar gällande sedelförfalskning, så måste ju man ju också göra sedlar svårare att förfalska. Det är ju för just för att du och jag ska känna oss tryggare med våra kontanter.
    Personligen använder jag nästan bara visa-kortet.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan