• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Polsatjej

Ännu en kassörska ansluter sig till gänget, bättre sent än aldrig ;)
    Har suttit och läst igenom hela trråden och känner igen mig i mycket som ni skriver, även fast jag är ganska skonad från jobbiga och elaka kunder. *peppar peppar*

Fast visst har vi våra rötägg tex en gubbe vid namn "Euroshopperglassen" som altid går och kollar i frysen om vi har en euroshopper vanlij, har vi inte det ska han vara tuff och skälla ut oss efter noter, särskilt oss yngre tjejer. Finns den glassen så ska han inte ha någon. Kan ge mig fan på att han aldrig har köpt nån sån glass...

• TrollHelga

Polsatjej: vi kanske har jobbat på samma ställe du o jag! Hade nämligen en liknande kund på mitt förra jobbställe(blev omplacerad då den butiken stängde) han gick alltid o kollade efter bäst före datum på allt och jämförspriser. Om han hade tur så hittade han nåt som det saknades något av detta på och då blev han helt tokig!! Kan du se nåt bäst före datum på det här brödet va? kunde han gasta och livrädd som man blev så sökte man frenetiskt och hade man tur så lyckades man hitta bakdag tex och sen en text där det stod bäst före nio dagar efter bakdag! Då la han tillbaka brödet och blev tyst bara för det var ju aldrig så att han behövde någon utav dessa varor. En gång bad han tom min kollega att få veta hur många räkor exakt det gick i en påse, så det var bara för henne att öppna påsen och sätta sig och räkna! Sen om han nu köpte denna eller ej vet jag inte!

• Korallen

Trollhelga:
    En sådan människa är ju uppenbarligen sjuk! Alltså, har en riktig störning ju.
    Men allvarligt, vad sjutton satte hon sig att räkna räkorna för! Ett sådant pucko kan man väl visa på porten... bannlysa från affären kanske?
    Vad säger butikschefen om det?

• TrollHelga

Där jag jobbar nu hade vi förut en dam som var så j-kla snål att hon aldrig ville lägga pengar på något! Första gången hon kom in o handlade av mig så gick jag nog runt i en halv timme för att hitta billigast möjliga sugtablett! Tablettask var för dyrt (5kr) o ingen utav lösviktsgodisarna dög, för hon skulle ju bara ha en o suga på när hon gick uppför backen med sin rullator! Helst hade hon ju velat att jag skulle öppna en ask o bjuda på en för hon påpekade ju detta flera gånger att hon behövde ju bara en att suga på!
    Nästa gång frågade hon om vi inte hade nåt billigt shampo i en inte så stor flaska? För hon skulle ju bara tvätta håret en gång för imorgon åkte hon ju till sthlm o då behövde hon ju inge shampo(hon kanske hade tänkt o gå o dö då i sthlm så att hon aldrig behövde tvätta håret mer, vad vet jag??)Ursäkta tankarna, men kan man låta bli? Sen tredje gången så frågade hon om vi bara sålde stora paket med glass för hon ville ju bara ha lite o smaka på!!?? Då var det en vänlig kund som ju inte visste hur hon var som ställde sig o visade typ alla gb lösglassar vi hade, men om det var någon som dög tvivlar jag starkt på för de var nog för dyra!
    Sen fick jag höra från en kollega att hon en dag faktiskt köpt en banan men när hon så kom till kassan så slängde hon ur sig:
    -2,50 för en banan??? Ja hade det inte varit för att jag var så hungrig så hade jag spottat på den!
    Vet att man ju borde ta det med en nypa salt för det måste ju ha varit sjukligt, men det är väldigt svårt!

• TrollHelga

Korallen: Tror hon gjorde det för att hon var så jäkla less på honom!! Tänkte väl att jag ska minsann visa honom jag! Vet inte vad butikschefen sa för det var många år sedan...

• TrollHelga

I dagsläget kan man ju skratta åt allt detta då man så tydligt förstår att det ju egentligen är synd om dessa människor, men när man är mitt upppi allt så är det inte så roligt:(

• fipa2

jag tycker inte det minsta synd om dem

om de har som sitt enda nöje att jävlas med folk så kanske det ÄR synd om dem, men jag är inte tillräckligt stor person för att bry mig.

däremot är det kul att läsa om dem

• helena20

Fattar inte hur vissa personer kan vara sååå snåla av sej. Visst om det rör sej om flera kr som slagits in fel men när det gäller en 50-öring så tycker jag att det inte är något att haka upp sej på men jodå, den där 50-öringen är väldigt viktig. Har myntautomat vid kassorna så för att kunna få ut en 50-öring lär man krångla och trycka in på retur o.s.v vilket kräver underskrift av kund,går inte att bara ta ut ett mynt.Detta tar ju lite extra tid o man märker att resten av kön blir irriterad. Har man tur ligger det lite mynt i lådan bredvid där man sitter men sällan. Likaså de som glömt köpa kassar o räcker fram 2 kronor, annars brukar jag bjuda dom som glömt men tar emot när de ändå tagit fram pengar. Även då är den där 50-öringen viktig,kan dom väl ändå bjuda på när det var de själva som glömde kassen??

• Korallen

Snål är man bara, oavsett hur rik man är.
    Min man har kunder hos sig som är äckligt rika.
    De är arvtagare, har sålt sina rörelser (stora kända) och/eller driver rörelser som går hur bra som helst.
    De kommer körandes i BMW-Suvar och andra värstingbilar men när de ska handla av honom så är det "ooooj, vad dyrt!" om de får betala 60:- för ett halvt kilo pinfärska räkor!?
    Hellre går de till (eller åker 2 mil!) och köper "färska" räkor hos ************** eller ****! Tvi vale för småsnåla människor som inte unnar sig själva någonting förutom synliga statusprylar!

• Snurrig

Fick en gång göra återköp på EN PÅSE!!! 1 kr!!!! Räkade nämnligen slå in en för mycket... Sa till kunden att du kan ju ta en påse till för dom går ju att använda som soppåsar... Men icke. Återköp skulle det bli.. Fick ringa på skiftledaren som skrev ut ett återköpskvitto på 1 kr... Tänk att vänta, säg 3 minuter för EN KRONA!! Och nästa gång så tar dom säkert bara påsen utan att betala...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan