• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Mammis me Tindra

Sist jag jobbade fick jag frågan om jag ville följa med ut i buskarna och k**lla! har bara jobbat där 3 ggr, men ska säga upp mig nu. Jag har aldrig blivit så illa bemött som jag har blivit i kassan på ica. usch!

• Tjej 83

jag har börjat använda scannern på ica så man slipper stå i kön och se folk som verkligen e så snälla och vänder alla streckkoder som man ska göra, men de blir ju mellanrum på 2 meter mellan varorna när de ska plocka upp,,
    eller de som ska tjafsa emot kassörskan om olika saker..
    eller inte ska ha en vara sen när de ser att summan blir för myket...

så nu tar jag mina påsar lämnar pengar och går.
    säger hej och hej då till kassörskan.
    så gott...

• helena20

Polsatjej: Låter ni henne få pengarna för kvittona även fast ni vet att de ej är hennes?? Rutten stil iallafall,dom har sina knep vissa personer.

Mammis me tindra: Urs vilken kund, har som tur är aldrig mött på någon sådan när jag jobbat. Enda jag blivit tillfrågad är om jag hade lust o komma på middag o käka strömming m potatismos o sen ta en sängfösare. Gammal gubbe så tog det inte på allvar...Tackade nej iallafall=P

• Polsatjej

Fipa2 Vi har inga väktare, affären är inte så stor.

Helena20 kommer hon och lämnar fram kvittorna i kassan är vi tvugna att ge henne pengarna. Men någon ur personalen brukar kolla lite på avstånd och ta tillbaka kvittorna om vi ser att hon tar.

Hjälper verkligen inte att säga till henne hon "förstår ju inte" och är alltid själv...

• TrollHelga

hade en kund igår som blev arg o påstod att jag avrundade fel! Han hade köpt ett paket kött för 60,25 vilket då automatiskt avrundas uppåt till 60,50! Detta är ju rätt för det ska avrundas uppåt då det är 25 eller 75 öre, men sen är det ju inget jag bestämmer heller utan det gör kassan automatiskt som sagt! Kunde började tjaffsa direkt o sa att nä där gör du fel! nej svarade jag det är så! Aldrig sa han då är det 25 öre så ska det avrundas neråt! Inte som jag fick lära mig i skolan sa jag, det avrundas alltid uppåt då det blir 25. NEJ det gör det inte alls, jag ska minsann ringa o klaga till veckan jag sa han! men gör det då svarade jag o log mot nästa kund o sa hej var det bra så? lovade att han tog just det köttpaketet bara för att han skulle kunna klaga för han började hugga emot direkt! o sen hallå??50 öre?? precis som om jag skulle ha nåt för att jag lurar honom på det! det är det värsta jag vet när folk anklagar en för att lura dem på pengar o stöld osv(vilket händer titt som tätt) jag har aldrig stulit nåt i hela mitt liv!!!
    hade lust att säga att reglierna inom matematik nog hade hunnit ändras rätt mycket sen den tid han gick i skolan....men man får ju inte säga så tyvärr...

• ming

Trollhelga-> Ja, vissa letar ju verkligen efter saker som de ska kunna klaga på.
    Jag hade en kund som jag berättade om lite tidigare som "hotade" med att byta till våra konkurrenter (vi erbjuder tjänster, inte varor). Då sa jag att "ja, det tycker jag faktiskt att du ska göra, om du nu inte är nöjda med oss. Självklart ska du byta till någon som du kan vara nöjd med." Kunde blev skitförbannad men så sa jag att mig personligen spelar det ingen roll vem han använder sig av, och att jag struntar i om han har oss eller någon annan.
    Det är så roligt för kunderna förväntar sig ju att man ska be på sina bara knän att stanna kvar, de tror att vi ska göra allt för att de ska stanna kvar.

En del kunder är så fräcka också, det har hänt många gånger att en kund har sagt "jo, det är ju så att jag har ju varit kund hos er i många år nu. Hur belönar ni oss?" Va, ursäkta?! Vi "belönar(/mutar)" inte någon! Då säger de att de ska säga upp tjänsterna hos oss, men när man hänvisar till de som har hand om uppsägningar så säger de bara att de "inte har tid just nu, utan får göra det nästa vecka". Idioter!

• Pindus

kom o tänka på en kund som tyckte att JAG skulle klaga till de som kommer o levererar korvbröd....för det var ju alltid färre korvbröd i en sån förpackning än vad det var korv o korvförpackningen... Ring dit själv om det är så viktigt...

• caramente

Pindus
    Haha, såna kunder har jag också haft många. En tyckte att färdigmatsförpackningarna (långt ord) var för lika varandra.
    "Man kan ju inte se vad som är kåldolmar och vad som är köttgryta, för båda har grön rand"
    Ehh..., vad, man kanske ska läsa istället då? Och det tyckte han att vi på ICA ska ta kontakt med företaget och klaga på.., gör det själv!
    Fasar alltid när företag gör en ny förpackning på ngt, gissa vems fel det är då och vem som man ska gnälla på? JO, KASSSÖRSKAN!

• Pindus

caramente - vaddå? är det inte du som sitter o ritar likadanat på alla förpackningar *S* Vissa är bara dumma i huvudet, bara att inse :)

Fast jag märker nu när jag inte jobbar längre att jag också kan va lite förvirrad ibland :)

• caramente

Pindus
    Jo absolut, kan också bli förvirrad av förpackningar, kortläsare etc. Det jag inte skulle göra är att skälla på kassörskan för ovanstående grejer, men folk verkar tycka att kassörskan är personligt ansvarig, vilket jag tycker är orättvist

Svar på tråden Snabbköpskassörskan