• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Selmabus

pratade vi inte knappsatsar?

vi må vara dyra, men vi har suveräna öppettider och fantastiskt dyra hyror

• Leah1

Appropå Pressbyrån, vad gör man om dom har stängt, som idag när hyrfilmerna skulle tillbaka senast 18:00 men det var stängt redan14:40 och ingen info om varför?

• Selmabus

borde sitta nån info om varför de stängt tidigare....kan ju vara så att nån blivit akut sjuk o ingen vikarie fanns att tillgå! men de är dumma om de tvingar på dig nån förseningsavgift, det skall du inte godta

• jojja

Fast... TS--> I rätt många affärer var det så när jag hade mitt gamla betalkort & ica-kort att det _inte_ gick att dra i vanliga dosan men det gick kanon för kassörskan. Kan det vara så att det är lite olika känslighet i dem? Olika skitigt?

Att jag säger " mitt kort fungerar inte" betyder inte att jag vill vara dryg mot kassörskan och låta henne göra mitt jobb, utan för att det _inte fungerar_ i den dosan!

Lessen om jag är en irriterande kund, men så är det ibland

Ang displayer så kan det irritera mig att det inte finns nån standard för operationerna. Vissa affärer ska man trycka pinkoden på en gång, andra inte förrän beloppet kommit. Ytterligare andra så ska man först trycka "pil upp", eller nån annan knapp för konto/kredit. Inte många affärer som har lika...
    Och nej, det står inte alltid instruktioner i displayen. Dessutom är ofta displayen dålig/solen skiner på den/trasig osv så det är svårt att se.

Än en gång - lessen om jag är en irriterande kund, men iaf på de affärer jag handlar oftast så finns det otroligt proffsig personal som inte skulle drömma om att klaga över om jag är lite seg på att trycka på knapparna alt lämnar fram korten till dem om jag inte kan dra/håller i två ungar osv...
    Kanske just därför jag handlar där, för jag får allra oftast ett stort leende om jag ber om hjälp!

• Molnet

jojja
    "Ang displayer så kan det irritera mig att det inte finns nån standard för operationerna. Vissa affärer ska man trycka pinkoden på en gång, andra inte förrän beloppet kommit. Ytterligare andra så ska man först trycka "pil upp", eller nån annan knapp för konto/kredit. Inte många affärer som har lika... "

Håller verkligen med!! Det är så olika från affär till affär och till 99% av gångerna får kassörskan ändå säga till/instruera en för att man dragit kortet för tidigt/ dragit men det inte händer nåt/ något annat.

Man borde liksom kunna det där vid det här laget, men när det är olika instruktioner hela tiden lär man sig ju aldrig

• Laire

Fast att det är olika är inte butikernas fel i första hand, visst kan alla Sveriges butiker gå ihop och välja en leverantör av dosor - men hur realistiskt är det?

• Isfjord

Kunden, dvs butikscheferna/ägarna har ganska stor makt om de kräver av tillverkarna att enas om en standard. Slutkunderna har vad jag vet inga intresseorganisationer i dag, utan skulle i så fall få bilda en. Vore konsumentverket i så fall.

• Laire

Ja, men då är frågan vilken standard som ska vara, vilka tillverkare får skrota sin modell (med de kostnader som det tillför), etc etc. Om kortläsare etc skulle komma idag kanske det skulle gå, men nu är det en (enligt mig) omöjlighet då leverantörerna aldrig skulle kunna enas, och vilka ska stå för kostnader vid ett byte.

Något jag funderat på är om det skulle vara en standard för streckkoder, deras placering menar jag då. Beroende på märke kan streckkoderna sitta på helt olika ställen trots "lika" förpackningar. Och vissa är så idiotiska att de sätter koden vid ett veck så man måste räta ut och dra isär plasten...

• jojja

sundsvallstjej--> Klart det inte är butikernas fel, lika lite som att streckkoderna sitter på olika ställen är butikernas fel...
    Men det skulle väl kunna gå att komma fram till en standard ändå, det har ju fungerat i många andra fall (se tex när hela Sverige gick över till att ha samma tid efter järnvägens intåg.)
    Klart att det ska finnas konkurrens och olika leverantörer, men det går ändå att ha ungefär liktydiga dosor. Skulle nog underlätta för äldre, synskadade eller folk med andra handikapp (liksom småbarnsföräldrar med tusen andra saker i hjärnan väl framme vid kassan som tex vart tog ungen vägen, undrar om hon behöver kissa, köpte jag gröt nu, hur många blöjor har vi egentligen hemma, hoppas det finns pengar på kortet, jösses! Är det idag grannen fyller år *skratt*)

Håller fö helt med om strecckoderna - särskilt som självscanningkund

• Isfjord

Man behöver inte byta all över en natt, men enas de om en standard kommer de allt eftersom ersätta de befintliga modellerna i sitt sortiment med modeller som följer standarden. Och varefter butikerna moderniserar får de nya modellen.

Angående streckkoderna håller jag verkligen med. En del är bara någon centimeter breda medans andra förpackningar har streckkoder som är 20-30 cm breda. Och ibland sitter 4-5 streckkoder tätt intill varandra, då ska man först se efter vilken man ska skanna och sedan försöka skärma av de andra.
    Eller allt skit som saknar streckkod?

Svar på tråden Snabbköpskassörskan