• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Laire

På tal om att spilla saker, jag satt i kassan en gång om tyckte att det luktadejättegott. Såg att på bandet låg det en grillad kyckling, började fundera om de på charken börjat vitlöksmarinera kycklingen för det luktade jättesmaskigt med vitlök.

Ett par sekunder senare märker tjejen som jag sitter i rygg med att hela hennes band är vått. Då hade kundens förpackning med havs-tapas som låg i vitlök och olja spruckit på bandet där man skulle packa. Luktade gott men inte kul då alla varor där fick olja på sig, och bandet tog sin tid att rengöra

• ming

Sundsvallstjej-> Det är därför jag aldrig lägger saker på bandet som jag inte kan leva med att de blir snuskiga. Tex om jag köper en baguette så lägger jag aldrig den på bandet, för ni skulle bara veta hur äckligt bandet faktiskt är, köttprodukter vars plast går av med blod på hela bandet, osv........

• Pindus

fattar inte hur folk kan ta butiksbakat bröd o lägga på bandet..fy vilken bakteriehärd det är...

• Runguska

Att lägga brödet direkt på bandet är ungefär lika hygieniskt som att inte använda bajspåse till hundens avföring....

• ming

Jag lägger brödet i påse, men just med baguetter sticker de ju nästan ut, och det händer ju att den ramlar ut ibland, och då skulle ju nästan vägra att köpa just den.
    Helst köper jag iofs obakade och bakar hemma, mycket godare.

• Cuthalion

ming

Ta en påse från varje håll

• SVejsan

Jag irriterar mig på butikspersonal i infodiskar som är otrevliga mot kunden och otillmötesgående och särskilt om de mest snackar skit med sina kollegor istället...

Nu tänker jag på ett stort byggvaruhus där vi av lathet åkt och handlat ibland - relativt nära hemmet. Vi åkte dit och gick runt och tittade på sten för att lägga på en gång hemma... Först tar det evigheters evigheter att få tag i någon. Vi går då när vi inte ser någon ute i butiken vid den avdelningen till en annan avdelnings infodisk. De ropar efter personal till rätt avdelning - det tar ytterligare en kvart. Vi vet vilken sorts sten vi vill ha men hittar det inte själva -vi hittar bara en tavla med de olika sorterna uppsatt på.... Personalen som kommer säger stenen hittar vi på den och den platsen, vi säger att vi tittat där men hittar den inte, hon tittar i datorn och säger att den är slut. Och vänder sig till en annan kund... vi blir lite småirriterade : "kommer ni att få in den då", säger vi lite högre, hon suckar ljudligt , nej "vi vet inte när den kommer in". Personalen har hela tiden taggarna utåt...

Nu så drar vi oss hela tiden att åka dit... Istället åker vi till det " finska" byggvaruhuset längre bort, där personalen t o m tog oss in i deras interna lager för att de inte hunnit lägga ut allt. När vi inte hittar det vi ville där, så tar han fram gula sidorna bläddrar fram
    en leverantör i närheten som har ett stort sortiment, som en kund rekommenderat, tar en kopia på kartsidan i kartdelen till oss och önskar oss lycka till... (Det finska varuhuset har därmed skapat en trogen kund !!!)

Angående kassasystem och ha bråttom så föredrar jag Lidls system för gör alla som de ska så går det svinfort där ... Dock så dras det ner av de som absolut skall stressa ner varorna i kassar på en gång.
    Jag hatar nämligen kötiden som blir (i vanliga affärer) när båda två delarna av bandets slutdel är upptagna av två sölkorvar som både tar allt tid i världen att lägga ner varor i kassarna (ibland betalar de innan de börjar lägg ner varorna , suck!) och dessutom dubbelkollar kvittot hela tiden. Dessutom kan de ha en drös ungar som ockuperar påsavsatsen direkt bakom).
    Jag gör hellre lite mer jobb! Ett tips för dom som inte tycker om att packa upp och ner på Lidl är att ta med två (privata) plastkorgar själv som man ställer i vagnen som man lägger ner varorna i efter bandet och sedan kan lyfta direkt in i bilen!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan