• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Deathstar

Cinzano: Jo visst brukar dom skämta och så men den här gubben såg helt allvarlig ut och han ryckte verkligen tag i armen så att det gjorde ont.

• Cuthalion

Ayreona

Stackare. En del kunder är obehagliga.

• Aleathiel

Tidigare hade vi (byggvaruhus) som system att om en kund ville ha något levererat hem och inte kunde komma in och betala i kassan fick kunden betala in pengarna i förskott till vårt bankgiro (chaufförerna har ej möjlighet att ta betalt och vi fakturerade inte privatkunder). Till saken hör också att vårt datasystem är gjort så att vid andra betalningar än kassabetalning kommer det ut en faktura (ja, vårt datasystem har sina brister ) och till dessa kunder som betalat in på bankgiro brukade vi skicka fakturan åt dem som "kvitto" eftersom de inte fick kvitto som en kassabetalande kund får. På fakturan skrev vi för hand "betalt via bankgiro" för att påvisa att detta redan var betalt.

I somras hade detta (att skriva på fakturan att den var betald via bankgiro) tydligen missats vid ett tillfälle (vet ej orsaken, men vi hade många sommarvikarier och då brukar det alltid bli lite strul... inte lätt att veta allt när man är ny ) och kunden ringer arg som ett bi och skäller på mig "Vad är ni för j-a företag som försöker lura kunderna att betala dubbelt, jag ska aldrig handla hos er igen, tror ni att ni kan komma undan med det här?" Jag kollade snabbt upp att han verkligen hade betalat in pengarna och efter att frågat honom (vilket tog sin lilla stund, han ville inte låta mig få en syl i vädret) om det inte stod något om att det var betalt på fakturan han fått, försökte jag förklara hur vårt system fungerade och att det i det här fallet rörde sig om ett mänskligt misstag och att vi inte alls försökte lura honom att betala sina varor två gånger. Jag fick förklara flera gånger och be om ursäkt om och om igen men jag tror aldrig riktigt att han trodde på mig. Tillslut insåg han väl åtminstone att vi inte skulle kräva honom på pengarna och jag kunde äntligen avsluta samtalet.

I det här fallet var de ju vi som gjort ett misstag, och jag kan förstå att han ringde för att fråga varför han fått en faktura när han redan betalt men jag tycker inte att vi (jag) förtjänade en sådan utskällning. Att hans första antagade dessutom var att vi försökte lura honom, inte att vi gjort ett fel, stör mig. Det här var en äldre person och det är inte enda gången jag har fått höra från äldre personer att vi "försöker lura" dem på olika sätt. Är det något som ni också upplevt med äldre personer? Eller förekommer det i alla åldrar? Sen måste jag säga att folk är oftast mycket otrevligare i telefon än ansikte mot ansikte... ganska jobbigt eftersom det ringer mycket kunder till oss...

• Snurrig

Idag var det en kund som sa att jag var söt! Då blev man ju lite glad och sken upp!

Sen några timmar senare så grusades glädjen.
    En karl köpte en grej. Och till den skulle det ingå ett tillbehör. Min kollega som tog betalt visste inte om det utan slog in den som vanligt. Kunden reagreade först när han hade betalat och skällde och levde rövare. Kollegan hänvisar honom till kundtjänst som kollar upp alla ev.prisfel och skriver ut ett tillgodokvitto om kunden ska ha ett sådant. Så kommer kunden tillbaka till kassan med tillgodokvittot för att få ut pengarna tillbaka. Då börjar han skälla ytterligare en gång att han har minsan stått i kön en gång och tänker inte vänta. Han ska ha pengarna NU. Kollegan förklarar att hon måste göra klart kunden hon håller på med, sen hjälper hon honom. Men va fan... också fortsätter han. Såg att kollegan inte hade börjat slå in nästa kunds varor, men det säger ju inte heller att man inte har påbörjat nästa kund...
    Avslutar min kund som jag håller på med och säger att han kan komma till mig så löser vi det här för han behöver inte vara otrevlig med min kollega, för hon sköter bara sitt jobb och förklarar åter igen att man måste avsluta en kund före man börjar med nästa.
    Karln ger sig inte utan han fortsätter att skrika och leva rövare. Som tur var så var StBc i närheten och jag ropade på honom. Han frågade vad jag ville och förklarade att kunden här var oerhört otrevlig med mig och min kollega och det tolererar inte jag. (alltså får han skälla på chefen med en gång) Karln visste inte vart han skulle ta vägen och sa "vad sa du?? Vad heter du??" Frågade hur så, och kastade bort min namnbricka. Sa även att här är min chef och du får diskutera problemen med honom.

Förstår att han blir irriterad för att han måste betala för en vara som ska vara gratis. Vilket vi korrigerar senare.
    Men sen behöver man inte bete sig som ett svin. Och defenetivt inte vara otrevlig.
    Antar att han ville skrämma mig genom att fråga vad jag hette. Har ingenting att dölja eller ångra. Var inte otrevlig med honom, snarare rak och "hård" och visade att sådant beteende accepterar jag inte.
    Chefen tyckte det inte var något att bry sig om, han hade säkert bara en dålig dag.
    Det som kändes skönt var att både jag och kollegan hade kunder efteråt som sa att vi inte skulle ta åt oss och att det var karln som hade problem.
    Och om kollegan nu kanske "ignorerade" honom och fortsatte med kunden som hon redan hälsat på, vad har det för betydelse att få vänta 20 sekunder???? Hur orkar man!!???

• Polsatjej

Fy vilken jobbig kund! Ibland förvånas man själv att man lyckas hålla god min...

• Mollie

Jodå, jag visste att jag skulle ha nått att berätta idag!

En kund tappade en burk med äppelcidervinäger-piller på golvet vid kassan, (han stod i kö) och SÄGER inget... Fast han ser att jag ser OCH hör... När det är hans tur så väntade jag på att han skulle säga NÅTT iaf..., nädå, han låtsas om som det regnar och jag tänker, jaja, jag ringer jouren när han gått.
    Hehe, då säger en kund bakom honom till honom att han kanske bör städa upp efter sig, varpå han NEKAR att han tappat burken och går sin väg...! Eh...?

Den ärliga kunden ber om papper och torkar upp de kapslar som gått sönder och läcker ut vinäger, ni vet, de ser ut som oljekapslar liksom... Men måste ringa jouren för en extra koll...

Med tankae på att det var piller över hela golvet så var ju risken att halka rätt stor dessutom... *puckon*

En annan tant vääääägrade inse att hon var tvungen att ha 2 kuponger om hon skulle ha rabatt på två varor... En kupong räcker väl till båda tyckte hon... ja, eller hur? Dessutom låtsades hon om att inte förstå vad jag sa... *suck*

En sak är då säker..., man tränar då upp sitt tålamod rätt bra...

• Snurrig

Kunder, kunder - vad vore livet utan dessa underbara kunder??? Underbarare??

• littletiger

Måste berätta om en sak som hände för nån vecka sen.

Var i en affär och handlade, relativt stor matvaruaffär. Kön tar tid, det är en tant som står och argumenterar om en vara....Hon hade köpt två färdigrätter av nåt slag och hävdar att det kostar 15 kr för 2 st för medlemmar då. Men personalen säger att nej, så är det inte utan försöker förklara att det är 15 kr rabatt om man köper 2 st. Varpå tanten ändrar sig och inte vill ha dem här frysta färdigrätterna. Men inte nog med det! Hon packar ihop sina övriga grejer, springer in i affären igen och kommer tillbaks med skylten som satt på frysdisken! bara för att bevisa att hon har rätt...men där står det "15 kr rabatt vid köp av 2 st xx fryst färdigmat"....Kassapersonen försöker förklara det för henne och när det äntligen går upp ett ljus i hennes huvud, muttrar hon något bara och tar sina saker och går...Skylten som satt på frysdisken struntar hon totalt i...
    Sen var det nåt strul med nästa kund med, nån vara vars pris inte stämde och hon hade betalat för mycket och skulle nödvändigtvis stå och vara jobbig och gå igenom kvittot vara för vara...

Stackars killen i kassan, han hade ingen bra dag!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan