• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Snurrig

Det där med att det är kassören som krossar varorna.... Det är KUNDEN som lägger upp varorna på bandet och dom åker i den ordningen som dom packas upp. Bandet går i en hastighet så det är inte kassören som kör "ryckigt" och "snabbt". Om man skulle hålla på att flytta undan alla äggkartonger, mjölpåsar och mjölkliter så skulle man inte hålla mer än ett år i branchen pga alla arbetsskador. Om kunderna skulle börja tänka till lite mer och vara lite hjälpsamma så kanske man inte behöver vara sjukpensionär före man är 35.

• smultronbubbla

Jag förstår att ni som jobbar i mataffär tänker på att sortera innan, men är man inte inne i den branschen, tänker man oftast inte på det.

Det märker man ju när man går in i ett nytt jobb. "Aha, är det så här det går till" Enklaste sak som man inte tänkt på om man inte haft det yrket.

Dessutom tror jag inte att det är så många som orkar sortera varorna i vagnen innan man lägger upp dem på bandet. Eller är det vanligt? Är dte även vanligt att varor krossas?

Grenadjärwen

Hur menar du då?

• kengru

Klart att man inte måste ha arbetat i affär för att inse att om jag lägger upp ägg eller bröd först så kommer de att krossas om inte kassörskan är vänlig och villig att slita ut sina axlar för kundens skull vill säga. Det som kommer först upp på bandet kommer också först ner och då hamnar de andra varorna uppe på, rätt logiskt faktiskt.

• Isfjord

littletiger
    I en del affärer kan de inte sälja prylar med åldersgräns utan att skanna id-kortet. Kassaaparaten godkänner inte köpet annars, så det är nog bra att alltid ha leg med.

• littletiger

jag vet, men just denna gången fick jag en 100 lapp i näven och tänkte inte alls på springa upp och hämta plånboken!

• Isfjord

Det kan väl ändå säga är sunt förnuft.

* Hårda, tunga saker först på bandet, i botten på kassen.
    * Mjuka, lätta, ömtåliga saker sist på bandet, överst i kassen.
    * Frysta produkter med kondensis ska inte ligga intill tidning, mjölpåse eller annat fuktkänsligt.
    * Vassa, kantiga saker ska inte ligga ihop med ömtåliga saker.

• smultronbubbla

Kengru

Nej, det är inte logiskt. Inte om man inte har tänkt på det innan. Stå och sortera varorna i affären för att sedan lägga upp dem på bandet i rätt ordning känns lite jobbigt. Speciellt med tanke på att jag aldrig fått något krossat. Och det är inte ofta jag sett att hon flyttat grejerna åt sidan.

• fipa2

När jag handlar så brukar jag i kundvagnen se till att de tyngre varorna är underst så att de inte krossar grönsaker och bröd och sådant. Då kommer man inte alltid ihåg att sedan vid kasan gräva fram de tyngsta och hårdaste sakerna först, eftersom de ligger underst, och det är en stressad sur tant i kassan

• ming

Jag tycker som Isfjord att det är sunt förnuft att lägga tunga varor först.
    Brukar man packa alla chipspåsar i en påse och alla mjölkkartonger i den andra, också eller? Klart att man inte gör, för det är ju sunt förnuft att packa jämvikt också.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan