• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Cuthalion

Molnet

Jobbigt att vänta på att ägaren till butiken skall ge klartecken bara. Budgivning över telefon eller e-bay kanske skulle vara lättare

• ming

Fast å andra sidan så är ju inte matpriserna satta att prutas på. Kassörskan har ju ingen befogenhet att sänka priset, så jag tror inte att det skulle glädja någon om folk började pruta.
    Det är ju inte helt ovanligt eller osannolikt att elektronik är tänkta att prutas på, sas. Alltså har säljaren lättare att sänka pris, eller bjuda på andra varor på köpet.

• SVejsan

Men det här med påslag....

www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,735132,00.html

Vi accepterar ju påslagen utan att reflektera. Varför går inte mer till köttbönderna så att de kan ordna upp en bättre djurhållning!

Att alltid betala mer för att det är bättre kvalite håller inte alltid i livsmedelsbranchen. Handlaren vill ju få ut så mycket marginal som möjligt och säljer saker dyrt för att vi går med på det! Bara för att det är ett speciellt varumärke eller för att det är "svenskt". Är efterfrågan stor och vi köper då kan man höja priset...

• jennypennypannkaka

Tänk på att det kostar en hel del att driva en butik också.
    Man kan inte ha hur låga priser som helst, då går man inte runt!

• Grenadjären

På tal om annat...
    Jag har märkt hur många människor hostar och nyser rakt i händerna eller rakt ut...när de kommit fram till kassan och väntar på att betala. Inte sällan håller de sedlarna i samma hand som de hostar i.
    Själv är jag uppfostrad med att man nyser och hostar i armvecket, så händerna som man använder i det här fallet till serva kunderna med inte kletas ner med snor och min ev förkylning.

• Grenadjären

Det där med huruvida varan är svensk eller inte och hur det skulle påverka kvalitén (främst gällande kött) tror jag mest är ett sätt att försöka gynna svenska uppfödare och bönder, och det är väl inget fel i det. Men man behöver inte svartmåla tex sydamerikansk biff, som gjorts i vissa fall. Det är inget som helst fel på den.

• cherry lips

jag jobbar på sj och fick en gång en kund som ville ha pengar tillbaka för hela sin biljett för att biljetterna kom i hans brevlåda och inte i handen. HAn klagande helt seriöst på att han fått ta på sig kläder o hämta posten på morron............

• Molnet

chery lips
    mycket ska man höra innan örona trillar av. härreguud

• Laire

Åh, någon sett senaste pressbyråreklamen med den otrevlige kunden? Gud vad kul!

"Och vad är har ni emot röda äpplen?!"

Svar på tråden Snabbköpskassörskan