• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Laire

Angående er som kalgar på att tråden finns:

Tro det eller ej, men vi som jobbar i affärer är människor. Vi är inga robotar som ställs in i en garderob när butiken stänger. Vi är riktiga människor med riktiga känslor.

I alla yrken förekommer skitsnack, om leverantörer som inte håller det de lovar, kunder i affärer som är besvärliga eller taxikunder som skriker på chafförer hela tiden. I ALLA yrken där man möter människor finns det hemska situationer man utsätts för. Hur ska man då hantera det? Jo, man får prata av sig. Det som sägs här är inte ett dugg värre (snarare tvärtom) än det fikarumssnack som förs runt om i Sverige och världen.

Att ha ett seviceyrke handlar inte om att ta skit, att tåla att bli nedvärderad och klassad som sämre människa. Dock så är det så man ser på det allmänt, kanske inte rakt ut - men jag tror itne att många kunder (jag gjorde det inte själv) ser kassörskan som en person som har ett eget liv och egna känslor.

Känner ni er träffade av vad som sägs, synd för er! Förändra ert beteende då och börja ta hänsyn.

• Malin1976

Jag har funderat under denna tråds gång hur det kan komma sig att de äldre kassörskorna (50+) är så himla glada och trevliga medans de yngre klagar som det görs här.
    Borde det inte vara så att de äldre som har jobbat i 15-20 år mer än er har fler förslitningsskador än de som jobbat ca 5 år??
    Varför klagar inte de äldre??

Och man behöver väl inte känna sig träffad bara för att reagera på tonen i denna tråd?? Jag gör allt och har gjort i flera år det TS skriver men tycker ändå att det är onödigt att klaga som det görs här.
    Tur att vissa av er iaf har bild på er så man vet när man ska vända när man ska handla...
    Så kanske det slutar med att de affärerna går i kk...
    Och vad ska det klagas på då???

• Inexsana

Jag har under min tid som anställd i butik, träffat på mer än en kassörska på 50+ som klagar och gnäller värre än hela den här tråden.

Och hittills under min karriär så har jag bara träffat på EN kassörska som har gnällt utåt, mot kund, och det var efter en rätt lång utskällning av kunden för att vi skickat ut ett reklamblad, och varan han ville ha hade tagit slut redan andra readagen, och han hade ju såklart kört 25 mil för just den grejen. varan skulle komma in igen dagen efter. Men det är ju ingen hjälp när man har kört så långt.

• jennypennypannkaka

Jag jobbar också som snabbköpskassörska och känner väl igen mig i TS inlägg.

Min erfarenhet av kassörskor som är runt 50 är att de är MER gnälliga än oss yngre.
    Självklart finns det rötägg även bland oss yngre, men i det stora hela verkar det tyvärr så.

Jag tycker att vissa kunder ska respektera oss mer och göra det de kan för att underlätta vårt arbete. Det underlättar för alla. Lägger man varorna snyggt på rad med EAN-koden vänd åt rätt håll och om möjligt lägger de tyngre sakerna först på bandet så går det mycket snabbare att knappa in, vilket minskar kötiderna för övriga kunder, samt spar på kassörskans axlar.

Vill man ha en bra, fräsch affär med trevliga kassörskor så får man nog lägga manken till lite själv också. Ser ni exempelvis ofräscha grönsaker i disken, så säg till kassörskan eller annan personal. Lägg inte varor ni ångrar i fel hylla, hittar ni inte så lämna den till tjejen/killen i kassan, osv.

Om alla hjälps åt så minskar även kostnaderna för butiken, vilket kan leda till lägre priser. Tänk på det ni! ;)

• Malin1976
    Så det är bara jag som mött trevliga 50+ då?...
    Eller så är det för jag är så fantastiskt trevlig mot kassörskorna...
  • jennypennypannkaka

Det finns många trevliga 50+are också. Är nog en kombination mellan tur och trevligt bemötande! =)

• Laire

Ja jag är iallafall trevlig mot trevliga kunder

Det där med att lämna saker, bland det äckligaste jag var med om på hela mitt sommarjobb hade med det att göra.

Såg helt plötsligt en korg som var lite gömd, det låg en mineralvattenflaska i med imma på (som det får när den ligger för varmt), kollade i korgen. Då låg det en tidning, vatten, mjölk, tvål och kött i - och det hade nog legat där i ett par dagar. Köttet var mögligt etc, så när jag gick med korgen till kundtjänst och packade upp den för att skriva av den, ja då får jag fullt med tvål över mig. Då läcker tvålflaskan, och det som hindrat det från att märkas är tidningen i botten. Isch... Går saker sönder kan man ju säga till...

Sedan blir man faktiskt sur på de som lämnar kylvaror, eller ännu värre frysvaror som blir kletiga (som glass), ute i värmen på vanliga hyllor...

• jennypennypannkaka

Mm.. å så finns det de som lägger kylvaror i frysen.
    Har flera gånger plockat fryst mjölk, kött och ost ur frysarna.
    Det blir dyrt i längden faktiskt!

• Inexsana

Min erfarenhet av kassaarbete, är att de kunder som får en att le i flera minuter efter att dom lämnat butiken är väldigt få.

Jag kräver inte av en kund att den ska rädda min dag, men jag hälsar alltid, med ett leende även om det ibland kan kännas överdrivet. Den kund jag tar hand om för stunden är in centrum, alla andra får vänta.

Om jag ser att kunden försöker baxa upp sitt 12 kg tunga viktset på kassabandet, så säger jag till att det går bra att lämna det i vagnen, kunden brukar vara tacksam för det. Om jag ser att kunden tex står och vänder alla streckoder fel, så säger jag till, vänligt såklart. Kunden brukar vara tacksm för att få lära sig, och för att kunna hjälpa till.
    om kunden kastar upp sina varor i en stor hög, säger jag till " lägg gärna varorna på rad, så sparar du mina axlar" kunden brukar le och oftast göra som jag bett om.

Jag tror att mycket handlar om hur man bemöter kunden, ber du snällt att kunden ska hjälpa dig, så känner sig kunden mer manad att underlätta för dig, säger du bara snäsigt gör si eller så, så muttrar kunden och skiter i vad du just sagt.

Och givetvis existerar alla rötägg som kassörskerna träffar på. Och på en lågprismarknad är de massvis av knäppisar som handlar ... dom tror dessutom att det är fritt fram att bete sig hur som helst.

• Polsatjej

Bra skrivet Sundsvallstjej!

Vill bara poängtera att jag älskar mitt jobb som kassörska, men ibland måste man ju få klaga lite, vem gör inte det på sitt jobb? ;)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan