• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Charre81

Dessutom finns det tyvärr ett antal som kan skälla på en och vara riktigt otrevliga när man försöker förklara för dem att de har fel angående någonting...och när de stått och hackat på en och sedan insett att de har fel inte ens kan be om ursäkt sitt för sitt beteende...

• Grenadjären

Jag menar...det var en tjej här som blev kallad "fitta" av en kund. Hon hade kunnat ta hans varor, stoppat tillbaks dem i en varukorg och ställt ner på golvet, bett honom att lämna butiken, och vänt sig mot nästa kund istället.
    Jag har själv, vid ett tillfälle (också enda gången) bett en kund lämna butiken med språng, och det var när jag blev utsatt för rasistiska tillmälen osv. Sånt accepterar jag aldrig. Men folk som ljuger på det där viset bör också ha en liten erinran

• Charre81

Grenadjären: Absolut! tycker man inte har någon som helst skyldighet att vara trevlig mot en sådan person. Men vissa människor tycker ju att vi som sitter i kassan ska vara trevliga mot alla och ta all skit.
    Jag menar det finns ju folk som bara haft en dålig dag och sedan tar ut det över kassörskan! Jag har själv blivit kallad både det ena och det andra, här måste jag tillägga att det handlat om personer som jag sagt till p.g.a. de inte följer reglerna som gäller i butiken..människor som inte förstår att saker och ting kostar pengar!

• ming

Jag förstår inte hur folk tänker?! Kunden har inte alltid rätt, och varorna(/av servicetjänsten) sträcker ju sig bara till en viss nivå. Butiken har självklart lite krav på sina kunder, bl a att man ska bete sig med folkvett, gör man inte det så kan ju kunden inte kräva vad som helst.
    Jag förstår faktiskt inte hur kassapersonal accepterar så mycket. När jag satt i kassan och jag klagade på priser, skällde på mig för ingenting eller bara hade allmänna problem så var det bara att hänvisa till chefen för klagomål så fort kunderna börjar med sånt. Då blir de snabbt tysta igen, för skälla på en manlig chef på 55 år vågar de ju inte.

• ming

Oj, jag menar ju inte att när JAG klagade på priserna, utan när KUNDERNA klagade.

• Grenadjären

Nej, faktum är att kunden har sällan rätt. Men så får man inte säga! Om en kund kommer tillbaks med en jacka till mig, där en söm gått sönder och jag avgör att denna söm är inte trasig pga tillverkningsfel utan på att kunden gått emot ngnstans eller varit oaktsam. Det är inget som jag kan ge kunden rätt för isåfall. Kunden måste kunna visa att det är ett fabrikationsfel. Och då följer vi bara de lagar och bestämmelser som finns runt detta. Men detta får jag naturligtvis fan för.
    Likaså, när kund ska lämna tillbaks vara och ha pengar tillbaks men saknar kvitto. Då blir mitt svar Nej! Det är enligt lagar och bestämmelser reglerat så att det är upp till kunden att bevisa när och var man köpt varan. Kan inte kunden göra det med kvitto eller kontoutdrag från bank som visar summa och köpställe så tar vi icke tillbaks ngt.
    Ytterligare exempel: Kund vill byta tröja men tröjan är smutsig. Då tillåter vi inte byte av stl eller vara. Varan skall vara i samma skick som när den köptes. Om kunden köpt varan smutsig så har kunden fått reducerat pris och det skall framgå av kvittot isåfall och då gäller varken bytesrätt eller öppet köp.
    Vid reklamationer där det gått längre tid sedan köpetillfället och kunden sparat kvitto och vill ha pengar tillbaks så har kunden inte rätt att få hela summan tillbaks som betalades för plagget som nytt. Avdrag görs för slitaget på jackan osv....detta enligt konsumentverkets riktlinjer.
    Detta är fall där många kunder envist vill hävda "kunden har alltid rätt" Men det har de inte! Sorry!

• smultronbubbla

Grenadjären

Byter ni inte trasiga plagg? Hur kan ni veta om det är fabrikationsfel eller inte?
    Dessutom trodde jag att man fick tillbaka alla pengar vid en reklamation om man har kvitto.
    Alla butiker kör ju på olika sätt, så kunden kanske är van vid andra regler.

I dina andra punkter håller jag absolut med dej! Och som jag sagt förut, INGEN kund har rätt att bete sig ohövligt eller kalla expediten för olka saker. Det är skrämmande hur en del människor fungerar. De är pinsamma och patetiska.

Jag blir så chockad när jag läser en del inlägg. De saker jag råkat ut för, är INGENTING mot vad ni råkat ut för!
    Jag är superkänslig, så jag skulle inte klara av att bli behndlad på sättet ni blivit behandlade på.
    Om inte expediter fanns, skulle de inte kunna handla, så de kan ju ta och sluta se ner på folk för att de jobbar med det och vara vänliga! Kan de inte det, kan de stanna hemma och tjura. D ehar ingenting bland folk att göra om de inte kan uppföra sig! Som barn, helt otroligt...

• mosterYster

Jag skulle vilja säga en sak - som kund!

Om det är så att en vara fattas i/har utgått ur sortimentet, så kanske man känner att "nääää, såhär får det inte vara! Detta måste jag försöka påverka!" Självklart fattar jag att det inte är kassörskans fel, men någonstans måste man ju börja, eller hur? Jag har tex sagt till kassörskan i vår ICA-butik att det skulle vara bra om de tog in ICAs hot chunky salsa, så man inte måste åka till en annan affär för att få tag i den! Hon sa att hon skulle framföra det till sin chef, sedan tog de hem den efter några veckor (fast nu är den alltid slut i hyllan, grrrr, fler än jag som gillar den tydligen....) Exakt samma sak i samma affär hände med Fresta marsansås och Red Bull light.

Samma sak när en vara blivit orimligt dyr. Hur ska jag som konsument kunna påverka? Jag tänker som så, att om jag framför min åsikt till den personal JAG möter (oftast en expidit/kassörska) så kan hon vidarebefodra detta till sin chef, som kan snacka med leverantören osv.

Mer makt åt konsumenten!

• mosterYster

Eh, jag vet att det heter EXPEDIT!

• Charre81

mosterYster: självklart ska man få framföra önskemål och klagomål men det är inte det vi diskuterat. Precis som vi ska sköta konflikterna på ett snyggt sätt bör även kunden framföra sina åsikter och klagomål på ett snyggt sätt. Det vi främst tagit upp i denna tråd är just kunder som beteer sig som idioter.
    Som kund har du inte bara rättigheter utan även skyldigheter, precis som vi har som arbetar i butiken!

Svar på tråden Snabbköpskassörskan