• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • smultronbubbla

Cinzano

Bra inlägg!
    Jag förstår om man klagar på kunder som beter sig otrevligt, men att kalla kunder puckon för att de inte förstår allting som en kassörska ska förstå, är ganska dålig stil.

Jag jobbar själv i butik och jag avskyr otrevliga kunder, de har verkligen ingen anledning att bete sig hur som helst!
    Däremot begär jag inte att kunden ska förstå hur allt fungerar. Det som är självklart för mig i yrket, behöver inte alls vara lika självklart för dem.

Dessutom tycker jag faktiskt inte att kunden ska behöva stå och sortera sina varor innan de ska upp på bandet. Streckkoden är jag noggrann med, (om inte kassörskan är supersnabb) men om en vara krossas får jag ta den smällen.

• kengru

smultronbubbla; "om en vara krossas får jag ta den smällen. " Det finns kunder som inte tycker som du, som skäller o gnäller så det står härliga till.

• smultronbubbla

kengru

Men då är det dem det är fel på. Alla kunder beter sig inte så illa. Visserligen kankse de inte heller förstår varför varan krossas, utan tror att kassörskan varit slarvig, mne det ger ingen anledning att skälla.

• kengru

smultronbubbla, klart att det inte är nån anledning att skälla, men människor gör det ändå.

• smultronbubbla

kengru

Men det är ju inte de andra kundernas problem.

• Charre81

intressant tråd..jobbar själv i mataffär..har många gånger haft problem med kunder..blivit hotad kallad rasist m.m. trots att det enda jag gjort varit att förklara vad det är för regler som gäller i affären som ex. kupongers bäst före datum, hundar i affären och dylikt. Samt att man ska betala för sig, ex. när man vräker i sig lösviktsgodis nötter och stjäl påsar..fick en härlig kommentar av en kund som handlade för någon vecka sedan och tog en hel bunt med kassar (oförskämt när de inte har avsikt att betala för dem). Han sade bara: varför bryr du dig? det är inte dina pengar?
    Nej sa jag, men det är min chefs pengar och det är han som betalar min lön...
    Självklart ska en kassörska vara trevlig mot kunderna men det finns gränser..när en kund försöker lura mig, stjäler någonting eller gör personliga påhopp för att de är missnöjda med någonting då sitter jag inte tyst och blir kränkt..ingen person, oavsett om man arbetar inom serviceyrket eller inte ska behöva stå ut med sådant...

• Charre81

intressant tråd..jobbar själv i mataffär..har många gånger haft problem med kunder..blivit hotad kallad rasist m.m. trots att det enda jag gjort varit att förklara vad det är för regler som gäller i affären som ex. kupongers bäst före datum, hundar i affären och dylikt. Samt att man ska betala för sig, ex. när man vräker i sig lösviktsgodis nötter och stjäl påsar..fick en härlig kommentar av en kund som handlade för någon vecka sedan och tog en hel bunt med kassar (oförskämt när de inte har avsikt att betala för dem). Han sade bara: varför bryr du dig? det är inte dina pengar?
    Nej sa jag, men det är min chefs pengar och det är han som betalar min lön...
    Självklart ska en kassörska vara trevlig mot kunderna men det finns gränser..när en kund försöker lura mig, stjäler någonting eller gör personliga påhopp för att de är missnöjda med någonting då sitter jag inte tyst och blir kränkt..ingen person, oavsett om man arbetar inom serviceyrket eller inte ska behöva stå ut med sådant...

• Charre81

Sen ska man ju självklart även hantera en sådan situation på ett proffessionellt sätt..

Svar på tråden Snabbköpskassörskan