• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Isfjord

Många affärer har förslagslådor där man kan lämna en lapp. Det är mycket bättre än att säga till personalen.
    Varför?
    Lappen i lådan hanteras av någon som rapporterar till arbetsledningen. (Bör i varje fall vara så)
    Det kunden säger till butikspersonalen stannar i många fall hos den personen, i enstaka fall kan det refereras till arbetskamraterna i fikarummet. I ännu färre fall, ofta efter att många kunder sagt till, når det en mellanchef och stannar där. När mellanchefen hört det många gånger kanske det går vidare uppåt.

Klagomål fungerar likadant. 3-5% av missnöjda kunder klagar på något sätt, få av dem gör det skriftligt eller till chef. Det innebär att få av dessa 3-5% missnöjda kunder når fram till någon chef. Resterande missnöjda 95-97% klagar inte, de byter helt eller delvis butik utan att den gamla får veta något.

• Grenadjären

Smultronbubbla

Vi följer det som konsumentverket säger.
    Om ett par barnbyxor tex blivit slitna på knäna för att barnet lekt så är det normalt slitage, det kan man inte reklamera en vara för. Och då får man alltså inte byta till ngt annat eller pengar tillbaks.
    Det är inte så svårt att se vad som är normalt slitage och vad som är defekt pga ngt fel på varan.
    Vi följer också de riktlinjer som är ställda av konsumentverket när det gäller återköp vid reklamation, alltså hur mycket får kunden tillbaks i pengar.
    Köper jag en jacka för 600:- och använder den ett år. Så plötsligt händer något med jackan trots att jag inte varit oaktsam. Då får jag inte tillbaks hela summan eftersom jackan utsatts för slitage osv. Här finns fler olika procentsatser man drar av för detta. Allt enligt reglerna.

För övrigt måste man spara kvitton för att kunna få pengar tillbaks. Har man inget kvitto som intygar när varan är köpt och var så är det kört. Jag som säljare MÅSTE kunna redovisa alla återköp.

• Grenadjären

Molllie!

Jag tror inte att det är du ensam isåfall som fått de andra stora matvarukedjorna att ändra sitt sortiment gällande viss allergikost.
    Jobbar du dessutom inom Axfood så borde du vara bättre insatt i varför det är så att vissa inte kan hålla sig med bredare sortiment än vad som var fallet på Willys, och nu när du jobbar på Axfood vilket Willys är den del av så borde du även förstå att detta inte är något som den enskilde anställda kan påverka, utan det skulle du ju kunna göra via ditt jobb då istället.

• smultronbubbla

Grenadjären

Ja, fast alla gör inte så. Det var därför jag undrade.

• ming

Grenadjären-> Fast även om inte den enskilda kan påverka så är det ju bra att önska, för är det tillräckligt många som önskar så kanske affären gör nånting åt det.

• Grenadjären

Är det förresten någon mer som ibland blir haffad på sin fritid när man är ute "privat" av kunder som känner igen en och som frågar om saker de köpt, vad de ska göra med det som blev felköpt osv??
    Själv var jag och handlade mat en helg när jag var ledig med sambon en gång.. då kommer en farbror som känner igen mig fram och undrar hur han ska göra med byxorna han köpte för 2 veckor sedan för han har plötsligt upptäckt att de inte passar.
    Detta är också ett exempel på hur tanklöst många går till väga..

• Charre81

Grenadjären: absolut! händer jätteofta tyvärr.

• Grenadjären

Charre

hehe...vad svarar du då??
    Lite respektlöst tycker jag nog att det är, att inte låta personalen vara ifred på sin fridid,

• Charre81

jag jobbar dessutom i mataffär och jag måste ju handla mat själv lixom! Det beror mycket på humöret men oftast så säger jag lugnt och fint till att jag inte jobbar och att de får be om hjälp av någon annan..det är ju inte så att jag springer runt med mina röda arbetskläder och lyser med min närvaro när jag handlar privat lixom..så visst är det respektlöst..Men det beror helt på vad de frågar..ber de mig gå in på lagret eller något annat krävande så gör jag det inte. Frågar de bara var en vara finns så hjälper jag dem.

• Grenadjären

Jobbigt!
    Jag säljer kläder.. men det händer att när jag är på helt andra ställen på min fritid att folk känner igen mig och undrar om de får lämna tillbaks saker och liknande. När jag har lunchrast får jag ta på mig ytterkläderna för att verkligen visa att jag inte är i tjänst, annars kommer jag aldrig iväg på lunch. Men ibland bli man ju haffad ändå..då säger jag också till..vänligt, att fråga ngn annan som är i tjänst.
    De andra gånger ute på andra ställen där folk haffat mig så har jag bara svarat med vilka öppettider vi har och att de får komma in då.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan