• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • ming

Smultronbubbla-> "Jag förstår om man klagar på kunder som beter sig otrevligt, men att kalla kunder puckon för att de inte förstår allting som en kassörska ska förstå, är ganska dålig stil."

Det som vi gnäller över är tex om kunden inte förstår något som är självklart, som att påsar faktiskt kostar pengar, eller att vi inte är horor.
    Då är det ju inte konstigt att man tycker att de är puckon, även om man jobbar i kassan. Det hade jag tyckt även om det var ute på stan, på jobbet eller var som.
    Sen tycker man ju inte att alla kunder är puckon bara för det.

• smultronbubbla

"Det som vi gnäller över är tex om kunden inte förstår något som är självklart, som att påsar faktiskt kostar pengar, eller att vi inte är horor.
    Då är det ju inte konstigt att man tycker att de är puckon, även om man jobbar i kassan. Det hade jag tyckt även om det var ute på stan, på jobbet eller var som.
    Sen tycker man ju inte att alla kunder är puckon bara för det."

Då tycker jag det är befogat att kalla någon pucko, men det skrev jag också.
    Men det tillhör ju självklara saker, att man inte kallar kassörskan för hora.

• Snurrig

JAG tycker det är självklart att FRÅGA vad en påse kostar om jag inte äger den själv! Det jag INTE äger själv har jag ingen självklar rätt till att ta hur som helst!
    Inte fanke mig tar jag grannens spark bara för att den står där, lika så tar jag inte bara en påse för att det finns massvis med påsar i kartongen!
    Jag frågar om jag får låna sparken, jag frågar vad påsen kostar! Självklart? JA! Men tydligen inte för alla...

• smultronbubbla

Att påsen kostar tyckte jag var självklart innan jag började tänka till lite

I andra butiker kostar ju påsarna ingenting, men det gör det i mataffärer. Det kanske är förvirrande för en del kunder? Sedan finns dte säkert en del som försöker roffa åt sig påsar och det är enbart snålt.
    Och tro inte att jag är emot att påsar kostar i mataffärer, bara en ren gissning till varför en del kunder tror att det är gratis. Om det nu finns de som tror det.

• Isfjord

Påsarna är INTE gratis i andra butiker, de är inbakade i priset bara. Prylarna är helt enkelt dyrare. Man får aldrig något gratis.
    Likadant med ta tre, betala för två osv. Hade du betalat för alla tre hade styckpriset varit lägre.
    Reklam, öppettider, butikens adress, lokaler och mycket annat påverkar priset.

• smultronbubbla

Isfjord

Det tror inte jag. Saker pår rea då? Man får ju fortfarande påsen.
    Och ta tre betala för två, blir ju faktiskt billigare ibland, eftersom styckpriset är högre i vanliga fall.

• Snurrig

smultronbubbla - alla kostnader är inbakade i priset. Det beror på hur mycket påslag dom har lagt på inköpspriset. Reor och "tag 3 betala för 2" säljs sällan, om aldrig med förlust. En tröja som du betalar 299 kr kanske buriken betalar 25 kr för.... Sen läggs det på för påsar, löner, hyror etc.

• smultronbubbla

Ja, men jag tror i alla fall att man får saker gratis. Kalla mig naiv, men det är lite roligare att tänka så dessutom.
    Och jag vet att vissa butiker knappt tjänar någonting på rean.

Och jag köper hellre en dator på Siba och får en cykel på köpet, än köper en dator i en annan butik för smma pris, UTAN cykel... Sedan får de ha vilka inköpspriser de vill.

• kengru

Smultronbubbla, måste bara fråga vad det är för slags butik du arbetar i?

• Isfjord

De kanske säljer godiset för 10kr/st och ibland kan man köpa dem "Ta 3, betala för 2" för 20kr. Men om de aldrig hade haft paketpriserna hade ordinarie pris kunnat vara 6,50kr.
    Och vissa produkter köper grossisten för 10kr, säljer till butiken för 60kr och butiken säljer till slutkund för 140kr.
    Andra produkter kan samma grossist köpa för 410kr, sälja till butik för 420kr och butiken säljer för 430kr.
    I vissa extremfall kan de sälja med förlust, men då är det ingen slump att de valt just den produkten. När de säljer en 410/420/430-produkt eller förlustprodukt VET DE att du samtidigt eller i framtiden köper många 10,60,140-produkter.
    Om de säljer en mobiltelefon VET de att du sedan har ett abonnemang för att kunna använda den. Ny telefon köper du sällan, men du använder den ofta. Och det är användandet de tar betalt för. Köper du en video vet de att du köper många videoband, CD/DVD-brännare så köper du många skivor osv.
    De kanske har rea på chokladpudding och säljer den med minimal vinst. Samtidigt kanske de höjer priset 50öre på grädden...

Svar på tråden Snabbköpskassörskan