• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • mosterYster

OK - självklart har jag snällt och vänligt framfört mina åsikter, oftast med ett leende på läpparna för att understryka mina goda intentioner! Jag trodde dock att ni ondgjorde er över att kunderna är idioter som inte begriper att det inte är kassörskans fel att en vara är dyr osv... vad jag ville säga är att - jo, det förstår jag, men jag måste ju vända mig till NÅGON, och nu är det ju kassörskan/expediten som är det närmaste ledet för mig!

• ming

Mosteryster-> Jo, fast du trodde väl inte att det var kassörskans fel att varorna är dyra heller?

• Mollie

Idag har jag varit en dryg kund!
    Var på Willys och handlade för första (och sista) gången och insåg till min stora förskräckelse att de inte har ett acceptabelt sortiment när det gäller mjölkfria produkter, fick tag i en anställd som vandrade omkring inne i mjölkrummet och frågade vart det fanns mjölkfri matlagningsgrädde och yoghurt (Yosa), fick till svar att de inte hade dessa varor och så kunde jag inte hålla mig och säga; Ja, men ALLA andra butiker har dessa produkter då borde ni väl också ha det, annars förlorar ni en stor grupp då allergikerna bara blir fler och fler...

Kände att jag var tvungen bara... Får ofta strida för min rätt att äta yoghurt MEN har fått både Coop och ICA att köpa in dessa varor! Själv jobbar jag inom Axfood och kämpar med det ständigt! Vill föra min och alla mina medmänniskors talan om allergimaten!

Ja, jag var den gnälliga kunden idag, annars så brukar man få ta hand om dem när man jobbar i kassan... Men jag kom fram till nått iaf, ALDRIG mer Willys, för då måste jag handla på 2 buktiker eftersom de saknar "mina" varor!

• Snurrig

Mollie - Willys ingår ju i Axfood och då kanske du kan påverka detta på ditt jobb. Det är ju Axfood som bestämmer vad som ska vara i sortimentet...

• Mollie

Ja, men det är skillnad på buktikerna, Hemköp har en sak, Willys har en så det är inte det lättaste då jag inte ens kan påverka Hemköp där jag jobbar!

• mama80

Hmm, jag undrar varför man säger så, ALLA andra har ju den varan. Det är ju inte sant, är det bara för att få personalen att känna sig olustig, man får ju inte svara; Så är det inte du bara ljuger, eller har du varit i alla andra affärer??? Haha det hade varit kul att svara så

• miss kitty

Haha!! Känner sååå igen TS beskrivning. Har själv jobbat extra hela skoltiden och då oftast som butiksbiträde, främst i matbutik.

Kan säga att jag skolar alla omkring mig att vara snälla kunder!!! Och jag är för det allra mesta en exemplarisk kund (eller åtminstone försöker vara).

Här kommer lite vett och etikett för oss kunder:

- Är klockan fem i åtta och affären stänger åtta så är det inte speciellt sjysst att rusa in och "jag ska bara plocka några grejor" för att man glömt att veckohandla...
    - Varorna ska läggas på prydlig rad med streckkod vänd mot avläsaren på kassabandet.
    - Man beter sig hövligt mot butikspersonalen - det är inte deras fel att du är hungrig/stressad/trött
    - Man underlättar på alla tänkbara sätt betalningsproceduren med ev. pantkvitton/bonuskort mm
    - Är man två så packar en upp och betalar och en packar påsar så går det smidigast.
    - Frågar om varor mm, det gör man med fördel i butiken, vid kassan betalar man - punkt slut!

• miss kitty

Mollie: Om någon av "mina butiker" saknar det jag vill ha så brukar jag påpeka det och säga att jag önskar att man ville ta in det. Om många frågar efter samma sak så är det ju marknadskrafterna som får styra.

Jag storhandlar gärna på Willys och sen handlar jag på lokala Ican på veckorna - perfekt!

• ming

Miss Kitty-> Precis. Man frågar alltså inte de i kassan om varor, de har ju ingen chans att ta reda på nånting ändå, de är ju fast där.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan