• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • Laire

Tack och lov har det ju nu kommit lagar om att man inte får sitta i kassan i många timmar i streck, jätteskönt. Dock kommer det säkert vara flera som tar det som ett argument att bara slänga upp varorna på bandet som de behagar eftersom man inte sitter lika länge i taget...

• Polsatjej

Malin 1976: Nej, men det underlättar betydligt om om man slipper vända, vrida, lägga åt sidan, lyfta bort tunga varor som står på en kasse.
    Visst en liter mjölk väger bara ett kilo, men lyfter man många om dagen så känns det.
    Tycker inte det är att begära för mycket av kunden att ställa tungt först och lätt sist.
    Är inte en gång man har fått upp chipsen före kattsanden tex.

Jag personligen bryr mig inte så hårt om streckkoden ligger rätt, man vet vid det här laget vart dom sitter. Bara jag får varorna i någolunda rätt ordning och på rad istället för hög så är jag nöjd. =)

• kengru

Kul att se att det finns människor med våra kunders favoritkvaliteér även här på fl, hade börjat fundera var de hade tagit vägen.

• MikaelaOchEricaQudijo

ja handlar oxå på maxi med självscanner å packar mina egna varor mm å tycker de funkar jättebra.

• ming

Är det så hemskt att vi klagar på vårat jobb? Säg något yrke som ingen gnäller lite på då och då. Tror knappast att vi skulle komma in i trådar om andra skrev om sitt jobb och skriva att "det minsann inte låter som någon som hör hemma i det yrket" eller "varför jobbar ni där få" eller nåt liknande.
    Så länge ni inte är de korkade kunderna som exempelvis Polsatjej hade här uppe så ta inte åt er och klaga inte på oss för att vi vädrar tankarna och berättar om våra erfarenheter på jobbet.

• Cuthalion

ming

Ifall den här tråden endast handlade om att dela med sig av sina erfarenheter och drömma om hur bra det skulle vara ifall alla visste precis vad som underlättar för Er så skulle det troligen inte komma överdrivet många kommentarer gällande grunderna i ett serviceyrke etc. Däremot innehåller många inlägg nedväderande kommentarer om kunder, såsom att vad det är för fel på kunderna, att kunderna är korkade, att de är puckon etc..

• Malin1976

Polsatjej och sundsvallstjej: Mitt inlägg var ett likadant svar som kengru gav mig när jag skrev att det finns folk som har läsglasögon och kanske inte har dom med sig. Då fick jag svaret: "Det är inte mitt problem". Eftersom det är så jobbigt att vissa kunder sträcker fram betalkortet och inte drar det själv.
    Lika lit är det kundernas problem att varornas tyngd m.m. förstör er kropp. Vi kanske ska gå tillbaka till den tiden när affärerna hade alla varor bakom kassorna och kassören/kassörskan fick lyfta ner allt. Det om något måste skada kroppen.

Sen håller jag med Cinzano om att det är så många här som hånar kunderna och tycker att dom inte har något bakom huvudet. Koppla ihop det med god service? Nej det gör jag inte!

Det bästa vore om ni berättade vilka affärer ni arbetar på så vet vi vilka vi ska undvika för att inte skada er på er eget valda arbetsplats.

• Johanna 83

polsatjej: Du skriver att det är bra om man lägger upp det tunga först. Men om man till exempel har en hel kundvagn med varor så ligger ju inte chips och mjukt bröd längst ner ialla fall i kundvagnen.
    Ska vi kunder stå och sortera då eller? Var ska man göra av allt det mjuka o lätta medan man lägger upp det tunga.

ps. försöker inte vara störig eller nåt. jag vill bara veta hur ni tänkt er att vi ska göra..

• Laire

Om du bläddrar tillbaka några sidor står det, man kan lägga mjuka varor i fronten och tunga vid styret (mjukbröd krossas inte av att chips eller kryddpåsar hamnar överst.)

Svar på tråden Snabbköpskassörskan