• kengru

Snabbköpskassörskan

Vad är det för fel på människor, verkar som att när de går in i ett snabbköp de parkerar hjärnorna där de hämtar sin korg/vagn. Jag kan bli helt tokig på alla dumma frågor jag får, för att inte tala om att dra "korten" på ICA där jag jobbar är det meningen att kunden ska dra sina egna kort, det finns tom små indikationer på hur man ska göra på avläsaren, så många människor sk-ter i det, de bara lämnar över korten till kassörskan, samma sak om de dragit kortet en gång, då ger de upp, tanken faller dem aldrig in att prova igen, de tittar på mig o säger "mitt kort fungerar inte", ändå fungerar kortet i 99% av fallen då jag drar.
    För att inte nämna hur de packar upp varorna, har ni inte sett skyltarna, inga varuberg tack. Varför envisas människor med att packa upp stora högar med varor, jag lovar, kassörskan kommer nog inte att kliva upp o gå mitt i erat köp, så ni hinner lägga upp dem med koden ifrån henne en sak i taget.
    Sen dessa fruntimmer, som står i hänger på vagnen medan deras partner packar upp varor ur vagnen för att sedan gå o packa ner dem i påsarna, vaerför delar ni inte upp jobbet, en lägger upp på bandet o betalar, en packar ner i påsarna? Är det så svårt.
    Så finns det en liten grupp människor som tycker att de är mycket bättre än kassapersonalen, så därför får man behandla dem hur som hellst. Tilltala dem elakt, svära åt dem, och vara allmänt otrevlig. En sa en gång till mig att människor som sitter i kassan inte kan vara särskilt välutbildade eller smarta, det är därför de har det arbete de har, vad vet han om mig. Jag har en magister i socialantropologi, så utbildning det har jag, det är arbete som saknas, så man tar vad man får.

Vet inte vad jag ville ha ut av detta, skriva av mig okanske få någon som läser det att inte "bygga berg" eller att kanske vara lite trevlig mot kassapersonalen nästa gång de handlar.

• Svar på tråden Snabbköpskassörskan
  • smultronbubbla

Ja, men nu har jag det tänkesättet i alla fall. Vill inte gå och tänka negativt hela tiden. Är en vara på rea, får jag en cykel etc. blir jag glad och tänker inte mer på det.

• mamyleine

Har inte läst hela tråden alldeles för lång. Men jag reagerar TA på din ilska över att dra kortet. Har du tänk på att det finns äldre människor som inte ser så bra vad det står på dom där yttepytte knapparna? Om man inte har kontater på sig och lämnar fram kortet till kassörskan som gammal kan det vara just därför att man vill ha hjälp. Coop är helt underbara med det. Dom drar kortet och har stora knappar så man ser vad man tycker in.
    Sen det där med att packa varor. Man kan vara jäkligt stressad i mataffärer. Ibland står någon med precis lika full kundkorg som en själv. Så man vill inte söla och skyndar sig lägga upp varorna. MEN jag lägger alltid sträck-koden så att det vara är att dra. Även här vill jag ge en stor eloge till coop som har långt uppackningsband och lika stort utrymme att packa ner i. Hade fler affärer gjort som coop hade problemen blivit mindre för kassöskorna.

• Grenadjären

Smultronbubbla

En butik rear sällan allt i hela sortimentet. Där jag jobbar så har vi nyligen haft rea med väldigt generösa rabatter, men ord.pris på vårnytt. Det har sålts ofantliga mängder på rean men samtidigt får man ju chans att sälja nyinkommet till ord.pris när kunderna lockats in i affären.
    Påsar kostar pengar, presentinslagningsmateriel kostar, jag kostar.
    I lågpriskedjor drar man ner på alla utgifter för att hålla priserna nere. Alltså, minimalt med personal, och en krona för plastkassen.

Tom i klädbutiken där jag jobbar tog vi en spänn för plastkassen i början, detta blev tyvärr ohållbart då vi fick så mycket skäll och utstå både det ena och det andra. Varför skulle det vara ngn skillnad i att det är en klädaffär?
    I elegantare boutiquer får man sina varor inslagna i flashiga presentförpackningar, eleganta små papperskassar och det är gott om hjälpsam personal. Då kostar det också mer.

• Grenadjären

Förresten...
    Otillbörlig marknadsföring, har jag för mig att det kallas när t ex en elektronikkedja erbjuder en cykel vid köp av t ex TV eller Datapaket.
    För vad i hela friden, har en cykel med dessa andra "huvudvaror" att göra??

Otillåtet alltså...

• Cuthalion

Grenadjären

Men vad mycket trevligare det är att handla där

(men jag förstår och håller med om Din poäng )

• Cuthalion

Ang cykeln så går det säkert att få till det att de vill främja folkhälsan och eftersom debatterna går höga gällande att det är onyttigt att sitta för mycket vid datorn/TV:n så kompletterar man med en cykel .

Inte läst någon dom rörande detta dock, så jag vet inte hur de resonerat om det ens kommit upp.

• Grenadjären

Cinzano...

Vet du att det var precis det jag satt och tänkte på när jag skickade senaste inlägget.
    De kommer säkert på att man kan kombinera cykel och dator (cykeldator) Och Tour de France sänds ju på TV...alltså.....

Visst är det trevligt med mindre butiker..
    Där jag jobbar har vi bara 2600kvm att husera på...det kallar jag boutique

• Poena

Det här med att få med påsen på köpet i affärer där de tjänar mer på produkten stämmer inte riktigt.. Livsmedelsbranschen har t ex mycket högre marginal på sina produkter än elektronikbranschen t ex.

Jag tror mer det handlar om en branschpraxis. Egentligen borde folk faktiskt "pruta" mer på sina dagligvaror, som man lägger kanske 10-25000 kr på årligen istället för på sin tv som man köper var 5:e år för 5000 kr. För det är faktiskt så att livsmedelshandlarna tjänar mer på dig islutändan än elektronikjättarna. Fast så tänker man ju inte riktigt som kund, för det är så självklart att man inte prutar på sin mat av ngn anledning

• Molnet

Kan se kassörskan/kassörens min när jag fullständigt allvarligt ber om att få pruta på mellanmjölken från 6,50 till 5 kr.

• Grenadjären

Haha, ja..det skulle se ut det.
    Annars i små klädbutiker och så går det ju att pruta ibland...men då är det ju oftast ägaren själv man möter.

Svar på tråden Snabbköpskassörskan