• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 22:09:23 följande:
    Du har inte koll alls. Du tror det men har faktiskt inte det. Att säga att någon är rasist för ett ord är som att kalla någon som köper en kniv för potentiell mördare.

Finns ord som skapar rasister. Därimot ett tankemönster eller idiologi.

Men visst, med dit tänk är ju alltså den här låten enormt rasistisk enligt dig

" target="_blank">

Självklart är du rasist om du kallar svarta människor för negrer, dessutom bedyrar din rätt för det också! Du tror och kämpar för allt i världen för att få rätten att kalla svarta för negrer. Du måste ju skämta med mig?

Inse att ni aldrig kommer få den rätten. Du har aldrig rätt att kränka någon annan! Aldrig!

En fråga till dig då, om du tycker att det är helt ok så undrar jag nu om du hade kunnat säga neger rakt i ansiktet på en liten flicka på typ 5 år som råkar vara svart?
  • Quinna
    sverker11 skrev 2012-01-01 22:11:52 följande:
    Poor White Trash är ett rasistiskt uttryck som de svarta myntade om fatttiga vita. WT är alltså ett typiskt rasistiskt uttryck även om det av någon anledning har blivit allmänt accepterat. Ungefär som om det skulle vara helt i sin ordning att kalla fattiga svarta för niggers.
    Källa: Kobra från kulturredaktionen.
    Du glömde nämna att det myntades av fattiga svarta som arbetade som slavar åt rika vita.

Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Applepie
    sverker11 skrev 2012-01-01 22:11:52 följande:
    Poor White Trash är ett rasistiskt uttryck som de svarta myntade om fatttiga vita. WT är alltså ett typiskt rasistiskt uttryck även om det av någon anledning har blivit allmänt accepterat. Ungefär som om det skulle vara helt i sin ordning att kalla fattiga svarta för niggers.
    Källa: Kobra från kulturredaktionen.
    Ja White trash är lika lite ok att säga som något annat nedlåtande ord. Men white trash kan du aldrig jämföra med ordet neger eller nigger med tanke på världens historia som slaveriet m.m! Du kan ju jämföra white trash med black trash däremot.
  • Applepie
    Quinna skrev 2012-01-01 22:17:38 följande:
    Du glömde nämna att det myntades av fattiga svarta som arbetade som slavar åt rika vita.
    Exakt det är också viktigt att komma ihåg!
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 22:11:00 följande:
    Ja rasism handlar om rashat. Du visar att du hatar och inte respekterar en viss typ av människor tillräckligt mycket genom att kalla dem för neger. Det är rashat, både indirekt och direkt.

Varför skulle jag vara fylld av ångest, vrede och allt var det var? För att jag, många andra samt lagen inte anser det ok att kalla folk för neger. Det är som sagt ett hets mot folkgrupp. Jag är verkligen inte hatisk eller har ångest för det? Haha hur får du det att gå ihop?

Och självklart vet jag att rasism och nazism inte är samma sak. Det har jag aldrig sagt heller.

Bevara negerbollen säger du? Är du på allvar? När ska du gå ut och protestera och skriva stora plakat om detta då? Skriv på plakaten typ "VI HAR RÄTT ATT KALLA FOLK FÖR NEGER" "DET HETER NEGERBOLL, SÅ DET SÅ!" "JAG HAR ALLTID SAGT NEGERBOLL OCH JAG SOM VIT BESTÄMMER ÖVER SVARTA. DE HAR INTE RÄTT ATT BLI KRÄNKTA OCH LEDSNA ÖVER ATT JAG SÄGER NEGER OCH NEGERBOLL"

Haha fatta vad patetiskt det är för bövelen!
    Ironi verkar inte vara dig grej riktigt,,,,,
    Negerbollen var ett exempel på en jävligt oskyldig sak som skapar en absurt stor debatt i Sverige.

Nej kära lilla du,,,jag hatar ingen. Jag har vänner från alla möjliga delar av planeten, och INGEN av dom upplever mig på något sätt som rasist. Av just anledningen att jag säger precis vad jag tycker och tänker. Att knyta näven i fickan och svära över invandrare på kafferasten med sina jobbarkompisar är mer rasistiskt än att säga negerboll i kassan på ett café. Jag säger negerboll.  Negerbollen är fördomsfri.  Negerbollen älskar  alla.
    Du hatar alla som  använder ordet  negro, niger, nigra och neger.

(du är ett undantag)
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 22:15:54 följande:
    Självklart är du rasist om du kallar svarta människor för negrer, dessutom bedyrar din rätt för det också! Du tror och kämpar för allt i världen för att få rätten att kalla svarta för negrer. Du måste ju skämta med mig?

Inse att ni aldrig kommer få den rätten. Du har aldrig rätt att kränka någon annan! Aldrig!

En fråga till dig då, om du tycker att det är helt ok så undrar jag nu om du hade kunnat säga neger rakt i ansiktet på en liten flicka på typ 5 år som råkar vara svart?
    Skulle det vara rasistisk att kalla denna 5åring för  "söt  liten negerprinsessa"?
    Jag tycker att det låter gulligt och menar inget  som helst illa med det.  Jag HAR sagt neger till negrer och ingen har blivit arg eftersom jag  inte har hat  i rösten när jag säger det.

Tycker  du Pippi Långstrump böckerna är rasistiska? Seriöst.  Tycker du det?
    Gör det skillnad att dom är skriva för länge sedan? Ordet är ju detsamma
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 22:19:07 följande:
    Ironi verkar inte vara dig grej riktigt,,,,,
    Negerbollen var ett exempel på en jävligt oskyldig sak som skapar en absurt stor debatt i Sverige.

Nej kära lilla du,,,jag hatar ingen. Jag har vänner från alla möjliga delar av planeten, och INGEN av dom upplever mig på något sätt som rasist. Av just anledningen att jag säger precis vad jag tycker och tänker. Att knyta näven i fickan och svära över invandrare på kafferasten med sina jobbarkompisar är mer rasistiskt än att säga negerboll i kassan på ett café. Jag säger negerboll.  Negerbollen är fördomsfri.  Negerbollen älskar  alla.
    Du hatar alla som  använder ordet  negro, niger, nigra och neger.

(du är ett undantag)
    Men varför använder du ordet då om du vet att folk blir kränkta av det? Varför? Hur svårt är det att säga svart istället?

Du måste ju lida av ett undermedvetet hat, förakt och brist på respekt av de svarta eftersom du uppenbart VÄGRAR att ändra dig. Verkligen VÄGRAR! Du sitter till och med och skriver i en tråd där en svart person skriver att ordet inte är ok men trots allt detta och med allt vad du har läst i tråden så vägrar du att ändra dig. Varför?

Jag förstår det verkligen inte! Det är så enkelt att bara säga svart istället och ingen tar illa upp.
  • Quinna
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 22:23:58 följande:
    Skulle det vara rasistisk att kalla denna 5åring för  "söt  liten negerprinsessa"?
    Jag tycker att det låter gulligt och menar inget  som helst illa med det.  Jag HAR sagt neger till negrer och ingen har blivit arg eftersom jag  inte har hat  i rösten när jag säger det.

Ordet var inte lika stigmatiserat när Astrids böcker skrevs. Eller när TinTin var i Kongo.
    Tänk nu längre än näsan räcker är du snäll.
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 22:23:58 följande:

Ja det är sjukt och fruktansvärt rasistiskt om du hade sagt "en söt liten negerprinsessa" till en stackars 5årig tjej!
    Jag saknar ord för att beskriva hur jävla fel det är! Det är så det knyter sig i magen när jag läser att du hade kunnat sagt så till ett litet barn! Hade du sagt "en söt liten mongotjej" också då eller? Ordet mongo sa dom också förr på Pippi-långstrumps tid! Usch och TVI! Jag tror jag spyr lite Kräks Mår illa av folk som dig!
Svar på tråden Ordet neger