• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • LakritsChokladVanilj
    lövet2 skrev 2012-01-01 21:59:02 följande:
    Du bedömer en människa efter hennes åsikter om svenska språket, ja. Du påstår att man är rasist om man anser att ordet neger inte är ett rasistiskt ord. Det visar att du har noll koll på vad en rasist är.
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 22:28:53 följande:
    Ja det är sjukt och fruktansvärt rasistiskt om du hade sagt "en söt liten negerprinsessa" till en stackars 5årig tjej!
    Jag saknar ord för att beskriva hur jävla fel det är! Det är så det knyter sig i magen när jag läser att du hade kunnat sagt så till ett litet barn! Hade du sagt "en söt liten mongotjej" också då eller? Ordet mongo sa dom också förr på Pippi-långstrumps tid! Usch och TVI! Jag tror jag spyr lite Kräks Mår illa av folk som dig!
    Jag är noga med att inte använda ordet nigger. Men nigger  och neger har helt  olika  betydelser därav ser jag inte något problem med det ordet.

Om folk  kunde kolla sådant innan dom spårar ur på internetforum skulle världen se lite anorlunda ut.
  • LakritsChokladVanilj
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 21:59:15 följande:
    Rasism handlar om rashat. Att hata en  annan ras så mycket att man ser sin egen ras bättre  och mer värd.
    Jag hatar ingen. Jag ser ett människovärde oavsätt ursprung.
    DU därimot verkar fylld av vrede,hat och något som påminner om ångest.
    DU har enormt mycket fördomar och dömer folk på ett forum utan att ha träffat någon?

Jag pratar om ett ord. Hur jag upplever det ordet. Jag har INGENSTANT skrivit att att jag ser ner på någon.

Rasister är inte nazister. Det är helt olika saker. Nazism handlar om politik.
    Jag röstade SD i valet.
    Det betyder INTE att jag vill ha massa arbetsläger och koncentrationsläger.
    Jag vill inte skicka hem alla invandrare.
    Jag vill därimot att vi i Sverige ska ha en fungerande flyktingpolitik och då är SD enda partiet som tar upp den frågan.
    Så NEJ alla som röster på SD är inte rasister, nazister eller något sådant.

Rasism är att se en annan etnicitet som ett hot mot ens egen "ras" eller befolkning.
    Rasism är att hata
    Rasism är att stoppa en integrering eller vad  som helst som har med "vi  och dom" tänk.

Ordet negerboll har inget av det  jag skrivit i sig.
    Bevara negerbollen
    Väldigt bra skrivet! 
  • LakritsChokladVanilj
    sverker11 skrev 2012-01-01 22:11:52 följande:
    Poor White Trash är ett rasistiskt uttryck som de svarta myntade om fatttiga vita. WT är alltså ett typiskt rasistiskt uttryck även om det av någon anledning har blivit allmänt accepterat. Ungefär som om det skulle vara helt i sin ordning att kalla fattiga svarta för niggers.
    Källa: Kobra från kulturredaktionen.
    Man får inte säga saker om svarta. Men om vita. Det är väldigt lustigt! 
  • LakritsChokladVanilj
    Quinna skrev 2012-01-01 22:17:38 följande:
    Du glömde nämna att det myntades av fattiga svarta som arbetade som slavar åt rika vita.
    Där kom det igen. På något sätt får ni det alltid till att det är så synd om svarta. Jag förstår det inte. Slaveriet är avskaffat för längesen. Vi som lever idag har inte haft slavar, ska vi behöva stå till svars för vad våra förfäder gjorde för flera hundra år sen?! 

• Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 22:34:15 följande:
    Jag är noga med att inte använda ordet nigger. Men nigger  och neger har helt  olika  betydelser därav ser jag inte något problem med det ordet.

Om folk  kunde kolla sådant innan dom spårar ur på internetforum skulle världen se lite anorlunda ut.
    Så att säga "en söt liten negerprinsessa" till en 5årig svart flicka är helt ok i dina ögon alltså? Är du seriös?

Hade du kunnat säga "en söt liten mongoprinsessa" också eller?

Vilken äcklig absurd värld du verkar leva i! Man slutar aldrig förvånas! Ni är både sorgliga och patetiska på samma gång!
  • Anonym (Loner)
    Quinna skrev 2012-01-01 22:17:38 följande:
    Du glömde nämna att det myntades av fattiga svarta som arbetade som slavar åt rika vita.
    Så då är det okej menar du?
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 22:40:21 följande:
    Så att säga "en söt liten negerprinsessa" till en 5årig svart flicka är helt ok i dina ögon alltså? Är du seriös?

Hade du kunnat säga "en söt liten mongoprinsessa" också eller?

Vilken äcklig absurd värld du verkar leva i! Man slutar aldrig förvånas! Ni är både sorgliga och patetiska på samma gång!
    Jag ger mig den på  att du  tror att  man är rasist om man har en svensk flagga på  tröjan.
    Att  man  är rasist om man är  stolt svensk
    Om  man aldrig varit ihop med annat än svenskar
    Om man  sjunger  extra högt på  nationalsången,,,,med mera med mera

Du är antagligen helt  fördomsfri själv?
  • Applepie
    LakritsChokladVanilj skrev 2012-01-01 22:39:50 följande:
    Där kom det igen. På något sätt får ni det alltid till att det är så synd om svarta. Jag förstår det inte. Slaveriet är avskaffat för längesen. Vi som lever idag har inte haft slavar, ska vi behöva stå till svars för vad våra förfäder gjorde för flera hundra år sen?! 

Sant det ska man inte behöva stå till svars för vad förfädrarna gjorde men man ska inte glömma bort det samt att fullt normalt respektera varandra oavsett om man är vit svart eller vad som helst och inte kalla folk för nedlåtande ord som neger! Och ja det är nedlåtande! Varför skulle det annars vara olagligt att kalla folk på stan det?
  • LakritsChokladVanilj
    Applepie skrev 2012-01-01 22:42:31 följande:
    Sant det ska man inte behöva stå till svars för vad förfädrarna gjorde men man ska inte glömma bort det samt att fullt normalt respektera varandra oavsett om man är vit svart eller vad som helst och inte kalla folk för nedlåtande ord som neger! Och ja det är nedlåtande! Varför skulle det annars vara olagligt att kalla folk på stan det?
    Så det är olagligt? Att säga hora också? Inte skulle jag anmäla någon för det men men.. 
Svar på tråden Ordet neger