• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Applepie
    LakritsChokladVanilj skrev 2012-01-01 22:55:31 följande:
    Jo rasism existerar i allra högsta grad. Men finns hos alla typer av folk. Svarta, vita, asiater osv. Varför är det just alltid rasismen mot de svarta som kommer upp?

Är det mer ok att vara rasistisk mot en vit än en svart? För det verkar så på många i den här tråden.  
    JA - rasism kommer i alla färger och former
    NEJ - rasism är aldrig ok oavsett om det är svart eller vit rasism

Jag har frågat flera gånger innan och frågar igen; Nu vet du ju om att folk tar illa upp, det är olagligt med hets mot folkgrupp, folk blir kränkta m.m men varför fortsätter du FORTFARANDE? Varför? Varför? Varför?
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 22:59:37 följande:
    Jag har ALDRIG sagt att man är rasist om man har en Sverigetröja eller har en Svensk flagga m.m?

Det tycker jag verkligen inte så var har du fått det ifrån?
    För att du verkar vara enormt PK och finner rasism i ett enormt popiulärt bakverk som exempel
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-01 22:58:10 följande:
    Ja det är olagligt eftersom du kan dömas i rätten för hets mot folkgrupp!
    Nej, det är inte olagligt att använda ordet neger. Även i det fallet är du dåligt upplyst.
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-01 22:24:56 följande:
    Du sitter till och med och skriver i en tråd där en svart person skriver att ordet inte är ok men trots allt detta och med allt vad du har läst i tråden så vägrar du att ändra dig. Varför?

Jag förstår det verkligen inte! Det är så enkelt att bara säga svart istället och ingen tar illa upp.
    Jag har suttit i en tråd där 25 oerhört överkänsliga gravida kände sig kränkta av att andra påstod att man blev tjock när man var gravid. Dessa överkänsliga gravida ville förbjuda ordet tjock eftersom det var så kränkande.

Nej, jag anser fortfarande inte att "tjock" är ett kränkande ord. Det kan användas på ett kränkande sätt, ja, precis som liten, stor, blondin, neger och många andra ord kan missbrukas.
  • Anonym (Loner)
    lövet2 skrev 2012-01-01 23:12:32 följande:
    Jag har suttit i en tråd där 25 oerhört överkänsliga gravida kände sig kränkta av att andra påstod att man blev tjock när man var gravid. Dessa överkänsliga gravida ville förbjuda ordet tjock eftersom det var så kränkande.

Nej, jag anser fortfarande inte att "tjock" är ett kränkande ord. Det kan användas på ett kränkande sätt, ja, precis som liten, stor, blondin, neger och många andra ord kan missbrukas.
    Precis. Säger jag "Jag såg en så blond tjej på ICA"

Menade jag att hon var dum i huvudet eller att hon var väldigt ljushårig?

Kränker jag henne då genom att hon tror att jag kanske menade att hon var dum i huvudet?
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 23:08:15 följande:
    För att du verkar vara enormt PK och finner rasism i ett enormt popiulärt bakverk som exempel
    Men då har du fel. Jag har redan förklarat att jag inte är PK men det är lätt att beskylla folk för det. På vilket vis skulle jag vara PK? Och det populära bakverket du talar om kallas chokladboll och inget annat. Det är i alla fall vad det heter när du går på cafe. Jag undrar varför de inte kallar de något annat!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-01 23:08:24 följande:
    Nej, det är inte olagligt att använda ordet neger. Även i det fallet är du dåligt upplyst.
    Det är det visst det för det kan fälla dig i rätten som hets mot folkgrupp om du kallar en svart människa det.

Varför blev en spelare i Liverpool avstängd i 8 matchen i Premier League när han kallade en annan spelare från Manchester United för "negro"?

Det är inte ok fatta det!
  • kristinah

Eftersom alla jag känner som skulle kunna kallas för neger tycker att det är rasistiskt och kränkande så tycker jag det också. För jag tycker nog att rätten till att bestämma om det är ok eller ej att bli kallad just detta ligger hos dem.

• lövet2
    Applepie skrev 2012-01-01 23:29:00 följande:
    Varför blev en spelare i Liverpool avstängd i 8 matchen i Premier League när han kallade en annan spelare från Manchester United för "negro"?
    Inte för att han bröt mot lagen, utan för att han bröt mot en regel som gäller i Premier League.

Inom juniorfotbollen kan man bli utvisad om man svär. Tror du svordomar också är emot svensk lag?
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-01 23:12:32 följande:

Men herregud nu får du ge dig! Jag orkar verkligen inte förklara men antar att jag måste! *suck*

Jag själv har ju oundvikligt i den här tråden skrivit ordet så självklart har jag inte kränkt något pga att jag har använt ordet men att använda det till att kränka andra och kalla folk för nedvärderande saker som det är både rasistiskt och inte ok.

Måste du förvränga och kränga på allt?
Svar på tråden Ordet neger