• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Applepie
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-01 23:21:20 följande:
    Precis. Säger jag "Jag såg en så blond tjej på ICA"

Menade jag att hon var dum i huvudet eller att hon var väldigt ljushårig?

Kränker jag henne då genom att hon tror att jag kanske menade att hon var dum i huvudet?
    Men det är väl stor skillnad på ordet "blond" och ordet "neger" eller? Fattar du verkligen inte det?
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-01 23:26:09 följande:
     Och det populära bakverket du talar om kallas chokladboll och inget annat. Det är i alla fall vad det heter när du går på cafe. Jag undrar varför de inte kallar de något annat!
    För att det är ett sunt affärsmässigt tänkande. De döper om negerbollarna till något, som de bedömer inte ska kunna vara stötande för någon i målgruppen.
  • Anonym (Loner)
    Men då har du fel. Jag har redan förklarat att jag inte är PK men det är lätt att beskylla folk för det. På vilket vis skulle jag vara PK? Och det populära bakverket du talar om kallas chokladboll och inget annat. Det är i alla fall vad det heter när du går på cafe. Jag undrar varför de inte kallar de något annat!
    Bara en känsla jag har helt enkelt.
    Ja jag undrar faktiskt också varför det inte heter negerboll längre. Om ett bakverk blir uppkallad efter ett folkslag jag tillhör skulle jag knappast bli arg?
    Vi hade även godiset negerkyssar, det försvann också.
    Nu får det ju inte ens vara en kines på kinapuffarna. Ingen som tycker det börjar gå lite väl långt med detta?

Därimot om man skulle ha en parfym med slogan "med den här parfymen slutar du lukta neger"

DET är en helt annan sak. Men nu är inte negerbollen på något sätt nedtryckande eller rasistisk som sådan.

Jag jag vet det är ett jävla tjat om negerboll. Men det är ordet neger vi diskuterar
  • Anonym (C)
    Men då har du fel. Jag har redan förklarat att jag inte är PK men det är lätt att beskylla folk för det. På vilket vis skulle jag vara PK? Och det populära bakverket du talar om kallas chokladboll och inget annat. Det är i alla fall vad det heter när du går på cafe. Jag undrar varför de inte kallar de något annat!

Nej, det kallas för kokosbulle.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-01 23:32:39 följande:
    Inte för att han bröt mot lagen, utan för att han bröt mot en regel som gäller i Premier League.

Inom juniorfotbollen kan man bli utvisad om man svär. Tror du svordomar också är emot svensk lag?
    VARFÖR kan man bli dömd i rätten om man kallar någon för det, då det anses som hets mot folkgrupp?

Dessutom så är ordet bannlyst i USA! VARFÖR?

Också VARFÖR tror du den här spelaren blev avstängd 8 matcher för att han sa det ordet? VARFÖR har dom den här regeln inom P.L för?
  • Applepie
    kristinah skrev 2012-01-01 23:31:14 följande:
    Eftersom alla jag känner som skulle kunna kallas för neger tycker att det är rasistiskt och kränkande så tycker jag det också. För jag tycker nog att rätten till att bestämma om det är ok eller ej att bli kallad just detta ligger hos dem.
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 23:34:07 följande:
    Men det är väl stor skillnad på ordet "blond" och ordet "neger" eller? Fattar du verkligen inte det?
    Ja? Det är skillnad, Det jag menar är att ord är döda och betyder ingenting förens man sätter det i ett sammanhang.

Tycker det låter lite otrevligt när du skriver "fattar du verkligen inte det"

Är du tillsammans med en svart? Eller har adopterat ett barn från afrika? Känns som att detta ämne är oerhört viktigt för dig
  • Anonym (Hmm)

Fattar inte vad som är kränkande med negerboll? Dom är ju jättegoda!

• Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-01 23:34:18 följande:
    För att det är ett sunt affärsmässigt tänkande. De döper om negerbollarna till något, som de bedömer inte ska kunna vara stötande för någon i målgruppen.
    Exakt! Som du själv skriver "inte ska kunna vara stötande"  Där har du ju svaret, du skriver ju det själv!

Att kalla folk för "neger" är stötande!
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 23:40:07 följande:
    VARFÖR kan man bli dömd i rätten om man kallar någon för det, då det anses som hets mot folkgrupp?

Dessutom så är ordet bannlyst i USA! VARFÖR?

Också VARFÖR tror du den här spelaren blev avstängd 8 matcher för att han sa det ordet? VARFÖR har dom den här regeln inom P.L för?
    Bannlyst? Censur alltså?
    Varför han blev bannlyst? För att det var osportsligt och han hade en negativ ton kanske?
    Nu spelar inte vi fotboll på stan och skriker inte FUCKING NEGRO åt folk hur som helst
Svar på tråden Ordet neger