• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 23:50:35 följande:
    Nämen oj vad duktig du är! Guldstjärna till dig! Det är osportsligt och har en negativ ton ja och en massa andra saker. Du säger ju det själv! Det finns visst folk som skriker så på stan och kallar andra det.
    Ja han sa FUCKING framför ordet negro.
  • Anonym (Loner)
    Applepie skrev 2012-01-01 23:48:43 följande:
    Jasså? Det har jag missat i så fall. Vart ser du det?
    Ursäkta stavning nu men Swartchkopf har vi.

Vi har även en kräm mot acne som hindrar skapande av "blackheads"

Kan verka harmlöst,,men ska man vara riktigt nitisk (som du) borde man väll gå i taket och kanske starta trådar om det?
  • Quinna
    Anonym (Loner) skrev 2012-01-02 00:00:05 följande:
    Ursäkta stavning nu men Swartchkopf har vi.

Vi har även en kräm mot acne som hindrar skapande av "blackheads"

Kan verka harmlöst,,men ska man vara riktigt nitisk (som du) borde man väll gå i taket och kanske starta trådar om det?
    Hur har detta relevans i en tråd om det är okej att kalla svarta för negrer?
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Anonym (Loner)
    Quinna skrev 2012-01-02 00:59:31 följande:
    Hur har detta relevans i en tråd om det är okej att kalla svarta för negrer?
    Just med anledning att ord på vissa språk är okej, och på vissa språk "kränkande".
    Där har du relevansen. Vilket vi försökt tala om flera gånger
  • Anonym

Jag använder det inte. Och jag har heller inget behov av det. En del kan säga "Det var en neger som delade ut posten idag" eller "en svarting stod framför mig i kön"
    Varför behöver man poängtera hudfärgen?
    Behöver jag förklara en persons utseende kan jag säga ljus eller mörk, brunt eller ljust hår tex. Jag behöver inte säga neger.

• Mirrete

Negro = svart på spanska. Det borde inte vara mer rasistiskt att säga 'neger' än att säga att någon är svart. Den innebörd som lagts i dessa synonyma ord är dock helt olika så även om 'neger' och svart är samma ord har det första använts på ett mycket mer nedsättande sätt och därför blivit ett hemskt ord.

• Mirrete

Förresten, I USA säger man "Afroamerican". Vad säger man om en Europé med afrikanskt ursprung? Afroeuropé? Har jag aldrig hört. Man behöver såklart inte säga något alls, men om man ska beskriva en person brukar man välja det som är mest utmärkande hos personen (glasögon, rött hår, mörk hudfärg).

• Anonym
    Mirrete skrev 2012-01-02 10:15:49 följande:
    Negro = svart på spanska. Det borde inte vara mer rasistiskt att säga 'neger' än att säga att någon är svart. Den innebörd som lagts i dessa synonyma ord är dock helt olika så även om 'neger' och svart är samma ord har det första använts på ett mycket mer nedsättande sätt och därför blivit ett hemskt ord.
    Men fitta betyder ju våt ängsmark (nåt vackert alltså) och kärring betyder väl också nåt fint från början. Jag har ändå inte lust att bli kallad fitta eller kärring. Har ordet kommit att använda i nedvärderande syften så spelar det ju ingen roll vad ordet egentligen betyder.
  • Mirrete
    Anonym skrev 2012-01-02 10:26:16 följande:
    Men fitta betyder ju våt ängsmark (nåt vackert alltså) och kärring betyder väl också nåt fint från början. Jag har ändå inte lust att bli kallad fitta eller kärring. Har ordet kommit att använda i nedvärderande syften så spelar det ju ingen roll vad ordet egentligen betyder.
    Det är ju precis det jag menar! De orden betyder egentligen samma sak men det ena har använts på ett nedsättande sätt och därför blivit ett dåligt ord som man inte ska använda.

Om jag minns rätt betyder 'kärring' 'älskling' = kär-ing

Kvinnliga ord har en stark tendens att bli fula ord så om 50 år kanske 'älskling' också kommer att uppfattas som nedsättande.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-01 23:55:43 följande:
    Nej, jag förvränger ingenting. Jag försöker förklara olika saker så enkelt och pedagogiskt jag kan, så att även mindre intelligenta människor ska förstå. Uppenbarligen måste jag försöka vara ännu tydligare ...
    Vem skulle vara mindre intelligent menar du? Du måste ju syfta på de svarta då eftersom du väljer att kalla dem för negrer. Det är ju därför du fortsätter att säga det trots att du vet att folk blir sårade och kränkta av det! Ordet uppkom som sagt av de vita och betydde i princip att de svarta var mindre intelligenta!
Svar på tråden Ordet neger