• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Applepie
    Anonym skrev 2012-01-02 10:12:40 följande:
    Jag använder det inte. Och jag har heller inget behov av det. En del kan säga "Det var en neger som delade ut posten idag" eller "en svarting stod framför mig i kön"
    Varför behöver man poängtera hudfärgen?
    Behöver jag förklara en persons utseende kan jag säga ljus eller mörk, brunt eller ljust hår tex. Jag behöver inte säga neger.
    Tummar upp ditt inlägg! Håller med!
  • Applepie
    Quinna skrev 2012-01-01 23:56:37 följande:
    Tror du att han fått samma straff om han skrek fucking idiot?
    Varför detta behov att försvara ett ord som inte fyller någon annan funktion än att segregera? Har du så dåligt ordfårråd att du inte kommer på nåt annat än neger för att beskriva någon?
    Tycker uppriktigt synd om dig.
    Åh jag kunde inte sagt det bättre själv!
  • linas fina

Det värsta är kanske inte att folk slängt ur sig ordet neger utan vidare eftertanke, utan att man trots att man vet hur det kan uppfattas, och vara sårande, vägrar sluta använda det.
    "jag ska minsann säga neger om jag vill." Ja för det är ju såå viktigt..

• Applepie
    Mirrete skrev 2012-01-02 10:15:49 följande:
    Negro = svart på spanska. Det borde inte vara mer rasistiskt att säga 'neger' än att säga att någon är svart. Den innebörd som lagts i dessa synonyma ord är dock helt olika så även om 'neger' och svart är samma ord har det första använts på ett mycket mer nedsättande sätt och därför blivit ett hemskt ord.
    Mirrete skrev 2012-01-02 10:19:55 följande:
    Förresten, I USA säger man "Afroamerican". Vad säger man om en Europé med afrikanskt ursprung? Afroeuropé? Har jag aldrig hört. Man behöver såklart inte säga något alls, men om man ska beskriva en person brukar man välja det som är mest utmärkande hos personen (glasögon, rött hår, mörk hudfärg).
    Oj! Ingen jäkel bryr sig eller tar illa upp om man säger svart/brun och liknande. Men ordet neger/nigger osv skapades av de vita för att beskriva en lägre stående, sinnesslö person m.m. Så därför tar folk illa upp av ordet. Där är skillnaden då va!
  • Applepie
    linas fina skrev 2012-01-02 12:58:06 följande:
    Det värsta är kanske inte att folk slängt ur sig ordet neger utan vidare eftertanke, utan att man trots att man vet hur det kan uppfattas, och vara sårande, vägrar sluta använda det.
    "jag ska minsann säga neger om jag vill." Ja för det är ju såå viktigt..
    Eller hur! Det är det jag menar också! Vad vill man med detta beteende egentligen undrar jag? Vad vill man bevisa? Tror man att man är bättre och på något vis har den rätten att kränka och såra folk? Jag tycker inte alls det hör hemma på 2000-talet.
  • AlreadyBurning

jag tänker inte sluta säga "värdelösa vaniljmongon" iaf, det har min familj sagt skitlänge och därför är dte inte rasistiskt alls.

I be trying to chill bitches wanna fuck me, every little city I go fuck me.
  • Applepie
    AlreadyBurning skrev 2012-01-02 13:43:24 följande:

jag tänker inte sluta säga "värdelösa vaniljmongon" iaf, det har min familj sagt skitlänge och därför är dte inte rasistiskt alls.

Haha! Precis!
  • An0nym0us
    Anonym (MountEverest) skrev 2012-01-01 18:25:14 följande:
    Det är riktigt fånigt att ge upp så lätt. Hora är ju i grunden ett negativt ord. Ett ord som beskriver en människa med en viss färg eller utseende, varför göra det negativt!

"Neger" är också negativt, det är därför vi har den här diskussionen överhuvudtaget.

Så man får inte säga "Hora", inte "Mongo", inte "WT" men "Neger" ska man minsann få säga! Hör du själv hur det låter? Bristen på empati för mörkhyade är skrämmande.

• Applepie
    An0nym0us skrev 2012-01-02 13:59:38 följande:

"Neger" är också negativt, det är därför vi har den här diskussionen överhuvudtaget.

Så man får inte säga "Hora", inte "Mongo", inte "WT" men "Neger" ska man minsann få säga! Hör du själv hur det låter? Bristen på empati för mörkhyade är skrämmande.

• Anonym

För mig är det helt enkelt ett ord för en färgad person, ett folkslag. Är det rasistiskt att säga tex eskimå, indian, kines, asiat, europe,,,,osv?

Svar på tråden Ordet neger