• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2012-01-02 14:42:29 följande:
    Hörde om en kille som anmälde till polisen för en person hade skrikit "neger" efter honom och han fick böta 2000 kr eller nåt om jag kommer ihåg rätt. Så tydligen är det olagligt att säga "neger" till en mörkhyad person i Sverige.
    Du kommer nog inte i håg hela historien rätt, nej, för det är definitivt inte olagligt att säga neger i Sverige
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-02 14:35:23 följande:
    Nej men du framstår som en rasist som börjar få brist på saker att säga så nu får du istället hitta på... Det du säger är högst osannolikt vill jag påstå! Inse, du har slut på argument! Det finns inget som försvarar er rätt att kalla folk neger! Det är inte och kommer aldrig vara er rätt! Det är som sagt olagligt att kalla folk så.
    Du kanske inte har träffat så många negrer? Så du vet inte att åsikterna går i sär mellan människor från olika länder och med olika bakgrund?

Jag har varit involverad i en asylmottagning några år och träffat rätt många afrikaner (bland dem några av de värsta rasister jag mött i hela mitt liv). Om jag kallade X svart, så blev Y förbannad, eftersom X enligt honom bara var smutsigt ljusbrun och inte alls vackert svart som Y. Om jag kallade Y svart, så blev Y nöjd men X förbannad, eftersom han ansåg det vara diskriminering att påpeka hudfärgen. Känslig punkt det där, för dem som var mörk- eller ljusbruna i stället för svarta.
    Det enda klockrena "säkra" ordet var neger, eftersom de alla kunde enas om att de var "stolta negrer". T o m amerikaner fick räknas in då - trots att de var blaskiga utblandade nästan vita människor ...
  • Applepie
    LakritsChokladVanilj skrev 2012-01-02 21:42:16 följande:
    Om man kallar folk för rasist enbart pga av att de säger ordet "neger". Då är man nog mindre intelligent, ja.  
    Man är ju rasist om man kallar en person neger!
  • Applepie
    Anonym (gurka) skrev 2012-01-02 21:45:42 följande:
    Polisen borde ha viktigare saker att syssla med.. 
    Det är viktigt!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-02 22:53:32 följande:
    Du kommer nog inte i håg hela historien rätt, nej, för det är definitivt inte olagligt att säga neger i Sverige
    Det är visst olagligt och man kan visst dömas för hets mot folkgrupp osv.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-02 23:00:36 följande:
    Du kanske inte har träffat så många negrer? Så du vet inte att åsikterna går i sär mellan människor från olika länder och med olika bakgrund?

Jag har varit involverad i en asylmottagning några år och träffat rätt många afrikaner (bland dem några av de värsta rasister jag mött i hela mitt liv). Om jag kallade X svart, så blev Y förbannad, eftersom X enligt honom bara var smutsigt ljusbrun och inte alls vackert svart som Y. Om jag kallade Y svart, så blev Y nöjd men X förbannad, eftersom han ansåg det vara diskriminering att påpeka hudfärgen. Känslig punkt det där, för dem som var mörk- eller ljusbruna i stället för svarta.
    Det enda klockrena "säkra" ordet var neger, eftersom de alla kunde enas om att de var "stolta negrer". T o m amerikaner fick räknas in då - trots att de var blaskiga utblandade nästan vita människor ...
    Lägg av för tusan! Jag tror ingen vill bli kallad så! Och det är ju sjukt att du med din människosyn jobbar på asylmottagning!
  • Savant
    Applepie skrev 2012-01-03 13:20:06 följande:
    Det är visst olagligt och man kan visst dömas för hets mot folkgrupp osv.
    Inte alls faktiskt.
    Du borde läsa domen som personen ovan refererar till (vilket jag tror är påhittat trams iofs). Du måste för det första ha ett uppsåt för att dömas inom ramen för brottsbalken och säger man neger till någon med uppsåt att den ska bli utsatt för någon kränkning så är det väl självklart att den ska dömas...
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Applepie
    Savant skrev 2012-01-03 14:58:05 följande:
    Inte alls faktiskt.
    Du borde läsa domen som personen ovan refererar till (vilket jag tror är påhittat trams iofs). Du måste för det första ha ett uppsåt för att dömas inom ramen för brottsbalken och säger man neger till någon med uppsåt att den ska bli utsatt för någon kränkning så är det väl självklart att den ska dömas...
    Vad menar du nu? Ja om någon säger neger som en kränkning till en annan så är det något du kan bli dömd för ja.
  • Savant
    Applepie skrev 2012-01-03 15:00:27 följande:
    Vad menar du nu? Ja om någon säger neger som en kränkning till en annan så är det något du kan bli dömd för ja.
    Det är inte olagligt att säga neger per se. Att säga att en person är klandervärd om han använder ordet neger är olagligt däremot.
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-03 13:21:42 följande:
    Lägg av för tusan! Jag tror ingen vill bli kallad så! Och det är ju sjukt att du med din människosyn jobbar på asylmottagning!
    Min människosyn? Att alla människor är lika mycket värda oavsett hudfärg eller religion?
    Jag arbetade f ö inte på asylmottagningen utan jag var en av de frivilliga krafterna som hjälpte till, eftersom Migrationsverket var rätt stelbenta när det kom till saker som låg utanför det de var tvingade att göra för att följa lagen.
Svar på tråden Ordet neger