Applepie skrev 2012-01-02 14:35:23 följande:
Nej men du framstår som en rasist som börjar få brist på saker att säga så nu får du istället hitta på... Det du säger är högst osannolikt vill jag påstå! Inse, du har slut på argument! Det finns inget som försvarar er rätt att kalla folk neger! Det är inte och kommer aldrig vara er rätt! Det är som sagt olagligt att kalla folk så.
Du kanske inte har träffat så många negrer? Så du vet inte att åsikterna går i sär mellan människor från olika länder och med olika bakgrund?
Jag har varit involverad i en asylmottagning några år och träffat rätt många afrikaner (bland dem några av de värsta rasister jag mött i hela mitt liv). Om jag kallade X svart, så blev Y förbannad, eftersom X enligt honom bara var smutsigt ljusbrun och inte alls vackert svart som Y. Om jag kallade Y svart, så blev Y nöjd men X förbannad, eftersom han ansåg det vara diskriminering att påpeka hudfärgen. Känslig punkt det där, för dem som var mörk- eller ljusbruna i stället för svarta.
Det enda klockrena "säkra" ordet var neger, eftersom de alla kunde enas om att de var "stolta negrer". T o m amerikaner fick räknas in då - trots att de var blaskiga utblandade nästan vita människor ...