• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-02 23:00:36 följande:
    Du kanske inte har träffat så många negrer? Så du vet inte att åsikterna går i sär mellan människor från olika länder och med olika bakgrund?

Jag har varit involverad i en asylmottagning några år och träffat rätt många afrikaner (bland dem några av de värsta rasister jag mött i hela mitt liv). Om jag kallade X svart, så blev Y förbannad, eftersom X enligt honom bara var smutsigt ljusbrun och inte alls vackert svart som Y. Om jag kallade Y svart, så blev Y nöjd men X förbannad, eftersom han ansåg det vara diskriminering att påpeka hudfärgen. Känslig punkt det där, för dem som var mörk- eller ljusbruna i stället för svarta.
    Det enda klockrena "säkra" ordet var neger, eftersom de alla kunde enas om att de var "stolta negrer". T o m amerikaner fick räknas in då - trots att de var blaskiga utblandade nästan vita människor ...

Jag skriver som jag skrev innan någon anmälde mitt inlägg: Mörkhyade/svarta personer är individer, de har olika åsikter och alla håller inte med om att "neger" är kränkande.

Men jag tror de flesta tycker att "neger" är både rasistiskt och kränkande. Men det vet vi inte förrän vi gör en omröstning, eller hur? Och den omröstningen kan vi inte göra över internet då vi först måste bekräfta att den som röstar är mörkhyad/svart.

• lövet2
    An0nym0us skrev 2012-01-03 20:43:10 följande:

Jag skriver som jag skrev innan någon anmälde mitt inlägg: Mörkhyade/svarta personer är individer, de har olika åsikter och alla håller inte med om att "neger" är kränkande.

Men jag tror de flesta tycker att "neger" är både rasistiskt och kränkande. Men det vet vi inte förrän vi gör en omröstning, eller hur? Och den omröstningen kan vi inte göra över internet då vi först måste bekräfta att den som röstar är mörkhyad/svart.

Det är mycket "tror" där.  Hur kan du och dina gelikar stå och kräva att andra ska rätta sig efter vad ni "tror"?
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-03 21:51:30 följande:
    Det är mycket "tror" där.  Hur kan du och dina gelikar stå och kräva att andra ska rätta sig efter vad ni "tror"?

?

Det är där omröstningen kommer in....Och varför skulle inte de flesta normala människor tro att mörkhyade individer inte vill bli kallade för "neger"? Vem vill bli kallad för lat,dum,ointelligent, lägrestående varelse? Det är bara att inse, "neger" är ett negativt ord, det är därför smygrassar älskar ordet och försvarar det med näbbar och klor.

• lövet2
    An0nym0us skrev 2012-01-04 01:51:37 följande:

?

.Och varför skulle inte de flesta normala människor tro att mörkhyade individer inte vill bli kallade för "neger"? Vem vill bli kallad för lat,dum,ointelligent, lägrestående varelse?

Så du hittar på en alldeles egen betydelse för ett ord, kallar den betydelsen för Den Stora Sanningen - och kräver att alla andra ska följa den? *skakar på huvudet*
  • Applepie
    Savant skrev 2012-01-03 17:01:02 följande:
    Det är inte olagligt att säga neger per se. Att säga att en person är klandervärd om han använder ordet neger är olagligt däremot.
    Va? Det är hets mot folkgrupp att kalla någon så!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-03 17:50:44 följande:
    Min människosyn? Att alla människor är lika mycket värda oavsett hudfärg eller religion?
    Jag arbetade f ö inte på asylmottagningen utan jag var en av de frivilliga krafterna som hjälpte till, eftersom Migrationsverket var rätt stelbenta när det kom till saker som låg utanför det de var tvingade att göra för att följa lagen.
    Om du hade den människosynen som du påstår så borde du inte kalla någon för neger!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-04 07:44:14 följande:
    Så du hittar på en alldeles egen betydelse för ett ord, kallar den betydelsen för Den Stora Sanningen - och kräver att alla andra ska följa den? *skakar på huvudet*
    Men det är inte hon som har hittat på att ordet betyder så, de var de vita som hittade på detta yttryck för att beskriva en svart person.
  • Applepie

Hets mot folkgrupp

Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för hets mot folkgrupp om man uttalar eller sprider hot eller missaktning mot en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Frågor om förundersökning och åtal för hets mot folkgrupp hanteras av allmän åklagare eller - när det är frågan om tryckfrihets- eller yttrandefrihetsbrott - av Justitiekanslern.

http://www.rfsl.se/?p=2841
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-04 10:53:11 följande:
    Men det är inte hon som har hittat på att ordet betyder så, de var de vita som hittade på detta yttryck för att beskriva en svart person.
    Ni skriver om historien;

Vita ansåg att negrer var lata och korkade - ja. Det innebar inte att ordet neger betyder lat och korkad.

Jag anser att hundar är fula och dumma. Det innebär inte att ordet hund betyder ful och dum. Inte ens om 1 miljon människor tycker att hundar är fula och dumma, skulle det ändra betydelsen av ordet.
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-04 10:51:42 följande:
    Om du hade den människosynen som du påstår så borde du inte kalla någon för neger!
    För att du anser att en rättrogen antirasist ska uppfylla just dina krav på uppförande och åsikter ...?
Svar på tråden Ordet neger