• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-04 11:06:12 följande:
    Ni skriver om historien;

Vita ansåg att negrer var lata och korkade - ja. Det innebar inte att ordet neger betyder lat och korkad.

Jag anser att hundar är fula och dumma. Det innebär inte att ordet hund betyder ful och dum. Inte ens om 1 miljon människor tycker att hundar är fula och dumma, skulle det ändra betydelsen av ordet.
    Nä men det är ju därför som ordet idag är så laddat och folk blir kränkta av det! Sen spelar det ingen roll vad du och många andra anser utan det är vad de svarta själv uppfattar som kränkande. Jag själv är vit men ALLA, verkligen ALLA svarta som jag känner skulle aldrig acceptera att bli kallade neger så därför får man ju ta hänsyn till det.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-04 11:07:11 följande:
    För att du anser att en rättrogen antirasist ska uppfylla just dina krav på uppförande och åsikter ...?
    Det är inte just mina åsikter utan de flesta svartas (och många andra) De vill inte bli kallade för neger och nedlåtande ord! Därför finns lagen där för dem att backa upp i och med att det är olagligt att kränka någon på det viset!
  • Savant
    Applepie skrev 2012-01-04 10:55:08 följande:

Hets mot folkgrupp

Enligt 16 kap. 8 § brottsbalken kan man dömas för hets mot folkgrupp om man uttalar eller sprider hot eller missaktning mot en grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning.

Frågor om förundersökning och åtal för hets mot folkgrupp hanteras av allmän åklagare eller - när det är frågan om tryckfrihets- eller yttrandefrihetsbrott - av Justitiekanslern.

www.rfsl.se/
    Oj, hets mot folkgrupp var långt ifrån att kalla någon för olagligheter såsom prostituerad osv.
    Hets mot folkgrupp är att sprida missaktning. 2 kriterier där, många personer (spridning) och att det ska vara missaktning (alltså att x ras eller folkgrupp är dåliga människor för att...)
    Allt jag säger är för att provocera och jag står inte får någonting som jag skriver, eller ?
  • Faile

Medvetet rasistiskt behöver det ju inte vara. Däremot framstår man ju som rätt korkad.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • An0nym0us
    lövet2 skrev 2012-01-04 07:44:14 följande:
    Så du hittar på en alldeles egen betydelse för ett ord, kallar den betydelsen för Den Stora Sanningen - och kräver att alla andra ska följa den? *skakar på huvudet*

Akta så att inte det där huvudet åkar av snart med allt ditt skakande (lol)

Nej, jag har inte hittat på ordets betydelse....det är vad ordets betydelse har idag. Om du inte kan förstå det så är det ditt problem.

Mongoloid var inte alltid ett negativt ord...förrän nu. Tider förändras. Anpassa dig eller ta konsekvenserna.

• lövet2
    An0nym0us skrev 2012-01-04 15:17:17 följande:

Nej, jag har inte hittat på ordets betydelse....det är vad ordets betydelse har idag.

Säger du, ja. Jag tar inte ditt ord för sanning.
  • Applepie
    Savant skrev 2012-01-04 11:54:41 följande:
    Oj, hets mot folkgrupp var långt ifrån att kalla någon för olagligheter såsom prostituerad osv.
    Hets mot folkgrupp är att sprida missaktning. 2 kriterier där, många personer (spridning) och att det ska vara missaktning (alltså att x ras eller folkgrupp är dåliga människor för att...)
    Som nämnts tidigare i tråden X antal gånger så skapades ordet för att beskriva en svart person och att denne var sinnesslö, lat, dum osv så ja, det är hets mot folkgrupp och du kan bli dömd för detta.

Som sagts tidigare i tråden också så finns det personer som blivit dömda både i Sverige och i andra länder för att ha använt ordet som skällsord åt en svart person. Senast kända fallet var ju nyligen det i Premier League då Luis Suarez blev avstängt 8 matcher. Sen var det en annan fotbollsspelare innan som också blev avstängt samt även dömd i rätten utanför P.L för samma sak, men jag minns inte namnet på han just nu.

Sammanfattningsvis så är ordet varken ok eller lagligt att säga till någon.
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-04 15:52:53 följande:
    Säger du, ja. Jag tar inte ditt ord för sanning.
    Allmänheten, våra lagar och samhället säger det!
  • lövet2
    Applepie skrev 2012-01-04 16:09:53 följande:
    Som sagts tidigare i tråden också så finns det personer som blivit dömda både i Sverige och i andra länder för att ha använt ordet som skällsord åt en svart person. Senast kända fallet var ju nyligen det i Premier League då Luis Suarez blev avstängt 8 matcher. Sen var det en annan fotbollsspelare innan som också blev avstängt samt även dömd i rätten utanför P.L för samma sak, men jag minns inte namnet på han just nu.
    Då upprepar jag ännu en gång att fotbollregler och svensk lag är 2 helt olika saker. Du bör lära dig att skilja på sportregler och Svea Rikes Lag!
  • Applepie
    lövet2 skrev 2012-01-04 16:14:36 följande:
    Då upprepar jag ännu en gång att fotbollregler och svensk lag är 2 helt olika saker. Du bör lära dig att skilja på sportregler och Svea Rikes Lag!
    Ja det är fotbollsregler men som jag skrev som du uppenbart missade där är ju att det var en spelare som blev avstängt från matcher + blev dömd i rätten utanför P.L! Även i Sverige döms personer för hets mot folkgrupp!
Svar på tråden Ordet neger