• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Laurora
    Dreams Never Ends skrev 2012-01-07 17:19:59 följande:
    Ja men vad menar du? att alla par bör göra faderskapstest eller?

Ja varför inte?
  • Regnig måndag
    Laurora skrev 2012-01-07 17:26:43 följande:
    Ja varför inte?
    Därför att det kostar massor av skattepengar förutom det att de allra, allra flesta paren litar på varandra tillräckligt för att det ska vara helt onödigt.
    De som är så osäkra på sig själva och sina medmänniskor får stå för det själv, inget märkligt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Laurora
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 17:50:26 följande:
    Därför att det kostar massor av skattepengar förutom det att de allra, allra flesta paren litar på varandra tillräckligt för att det ska vara helt onödigt.
    De som är så osäkra på sig själva och sina medmänniskor får stå för det själv, inget märkligt.

Fast om man räknar kostnaden mot vad ett rutiningrepp skulle kosta om man nu gör det till rutin gentemot de problem det kan skapa och den oro det kan sklapa kanske det är värt det?

RÄknat på det`? 
  • Anonym
    Laurora skrev 2012-01-07 17:51:33 följande:
    Fast om man räknar kostnaden mot vad ett rutiningrepp skulle kosta om man nu gör det till rutin gentemot de problem det kan skapa och den oro det kan sklapa kanske det är värt det?RÄknat på det`? 

jag tror ju det är ganska få som lider så, samt jag ser gärna din beräkning av vad ångest och oro kostar.
  • Laurora
    Anonym skrev 2012-01-07 18:02:10 följande:

jag tror ju det är ganska få som lider så, samt jag ser gärna din beräkning av vad ångest och oro kostar.

Heh, jo den kan jag ju göra någon dag, det var bara en fundering jag hade uppskattat faderskapstest som obligatorium men det kan ju skapa problem för kvinnanom nu mannen måste får reda på det med... hm men barnes bästa i centrum eller vad det heter.

Jag spånar mest just nu. Jag har själv en invecklad familjesits. Så jag svarar utifrån hur jag ser det bara kanske inte utifrån vad som är mest ekonomiskt  
  • Regnig måndag
    Laurora skrev 2012-01-07 17:51:33 följande:
    Fast om man räknar kostnaden mot vad ett rutiningrepp skulle kosta om man nu gör det till rutin gentemot de problem det kan skapa och den oro det kan sklapa kanske det är värt det?

RÄknat på det`? 
    Det finns ingen som helst anledning att räkna på det eftersom det inte är ett samhällsproblem utan det ligger på individnivå.
    Har du gjort det? Räknat?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-07 15:52:30 följande:
    och igen -där sånt händer är det inte ett bra förhållande... *suckar uppgivet och lämnar tråden*
    Jag suckar också uppgivet! Du tror ALDRIG att det har hänt alltså, att en kvinna som lever i ett bra förhållande ÄNDÅ kan få i sig lite för mycket att dricka och bli uppsluppen och pilsk på t.ex. en finlandsbåt..? Och om hon då uppvaktas av en attraktiv man, de dansar tätt intill, och väninnorna bara: "you go girl!"... 

Du måste vara naiv och oerfaren!
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:03:30 följande:
    Jag suckar också uppgivet! Du tror ALDRIG att det har hänt alltså, att en kvinna som lever i ett bra förhållande ÄNDÅ kan få i sig lite för mycket att dricka och bli uppsluppen och pilsk på t.ex. en finlandsbåt..? Och om hon då uppvaktas av en attraktiv man, de dansar tätt intill, och väninnorna bara: "you go girl!"...  Du måste vara naiv och oerfaren!

nej, jag ärär 45+ och inget av det -inte heller bitter...
  • Brünnhilde
    Dreams Never Ends skrev 2012-01-07 17:19:59 följande:
    Ja men vad menar du? att alla par bör göra faderskapstest eller?
    Jag tror att det vore bra om det infördes som rutin på BB, ja, precis som lapis i ögonen på spädbarn. I och med att ALLA barn får lapis, så behöver personalen inte peka ut en enskild nybliven mamma, och förklara för henne varför man misstänker att hon kan ha haft en könssjukdom. Likaså om ALLA tar DNA -testet på rutin. (Dock måste man självklart få neka.)
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 17:50:26 följande:
    Fast nu VET vi ju att det i 15 procent av alla fall inte GÅR att ha den tilliten... Och dessutom finns det naturligtvis ännu fler som har varit otrogna, men som har haft vett att skydda sig eller haft turen att inte bli med barn. Eller som gjort abort för säkerhets skull, eller fått missfall eller ett dödfött barn. De 15 procenten är ju bara fall där det blivit fullgångna levande barn av snedsteget... så den verkliga siffran på hur många som är otrogna kan vara den dubbla.

Förresten läste jag i en enkät en gång, att 50 procent sa sig ha varit otrogna i nuvarande förhållande... Och det var ett väldigt stort underlag till den enkäten: flera tusen slumpvis utvalda svenskar i alla åldrar från 15 till 70, eller något sådant.
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.