• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Thaleya
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:16:00 följande:
    Och hur skulle du kunna veta det..? Det är väl det SISTA som man skulle anförtro en väninna - hur tighta man än är...
    Vi har nog inte samma vänner. Jag tror inte att jag har en enda halv vän som inte vet när jag fick min första fontänorgasm eller om när jag bajsade på mig när jag gjorde ett svanhopp över tröskeln när jag älgat hem och var rejält dålig i magen.

Naturligtvis finns det hemligheter med, men många gilalr att skryta, så det kommer oftast fram till någon, som sprider sig till en annan, du får inte sääga det här till någon osv osv.

Det här fick jag inte säga till någon, men ni känner ju inte ens varandra så det gör ju inget. sen två veckor senare på en fest så börjar de bli vänner....
  • Thaleya
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:14:22 följande:
    Fast det du och andra kvinnor i den situationen måste förstå, är att era sårande känslor är en piss i Nilen jämfört med om ett barn skulle få fel far..! Det får ju konsekvenser för all evighet!!!
    Naturligtvis och jag tycker att alla bör göra ett faderskapstest, och kanske tillochmed att modern testar sig. Det enda jag tycker att man ska göra är att säga det innan!! att man inte droppar ner det som en idiot, i ett bra förhållande.

Jag tror inte du kan ha älskat och litat på någon fullt ut. För då sårar man inte en annan människa på det sättet, isåfall finns det ingen misstro. och ifall man ändå vill göra ett faderskapstest så säger man det innan, man säger det INTE efter barnet är fött eller när man är gravid, då är det ju endast som att man misstror personen.

Sårade känslor är ju inte direkt hur jag skulle beskriva det. att begära faderskapstest i dagens samhälle, (då det endast händer då man legat med en slampa på krogen) är så sjukt ovanligt och på det sätter så blir det till en enorm förolämpning.

Jag älskar dig och jag litar på dig.

- men jag tror inte att du älskar mig tillräckligt för att vara trogen
    -men jag litar inte på att du inte ljuger för mig, om något så livsliktigt som ett barn
    -jag tror inte att du är smart nog att skydda dig
    -jag tror du är en sån hatisk vidrig slyna att du är otrogen mot mig och ljuger om att den här lilla tjejn som nu är 11 månader gammal ens är mitt barn.

Jag hade inte kunnat tagit tillbaka en man efter en sådan anklagelse. Hade han sagt det i början av vårat förhållande hade det varit skitsamma, gör som du vill och jag hade inte brytt mig alls. Du måste väl förstå skillnaden?
  • Anonym

Och vad säger du till alla pappor som litat fullständigt på sina kvinnor bara för att få veta att barnen inte är deras vid skillsmässan och därmed inte ens får umgängesrätt till de barn de fostrat som sina?

• Thaleya
    Anonym skrev 2012-01-09 22:58:22 följande:
    Och vad säger du till alla pappor som litat fullständigt på sina kvinnor bara för att få veta att barnen inte är deras vid skillsmässan och därmed inte ens får umgängesrätt till de barn de fostrat som sina?
    Jag säger att kvinnan är vidrig och att männen borde ha haft bättre koll på vem de varit tillsammans med. Men det finns fortfarande inget som inte gjorde att dessa män kunde ha bett om faderskapstest i början av relationen.
  • Anonym
    Thaleya skrev 2012-01-09 23:03:52 följande:
    Jag säger att kvinnan är vidrig och att männen borde ha haft bättre koll på vem de varit tillsammans med. Men det finns fortfarande inget som inte gjorde att dessa män kunde ha bett om faderskapstest i början av relationen.
    Men MASSOR av kvinnor här har ju utryckt den enorma misstro och förolämpning det skulle vara oavsett NÄR det kommer på tal. Du är ju inte representativ. Hur ska han göra då?
  • Thaleya
    Anonym skrev 2012-01-09 23:07:43 följande:
    Men MASSOR av kvinnor här har ju utryckt den enorma misstro och förolämpning det skulle vara oavsett NÄR det kommer på tal. Du är ju inte representativ. Hur ska han göra då?
    Såhär är det. Hur frågan än ställs så kommer den alltid att vara en förolämpning om man är tillsammans med mannen, och ibland annars också.

Om däremot samhället började förändras och det vore normalt att be om faderskapstest och att tillochmed mödrarna testade om det var deras barn, isåfall så skulle det hela avdramatiseras och bli till en onödig (i mångas ögon) normalitet.

Sen om mannen i dagens samhäller förklarade i´början av förhållandet att. Hej jag heter lars, jag vill ha fyra barn, röstar blått och tycker att alla människor bör göra faderskapstest även om de är säkra på att det är deras barn, bara så att man har det på papper. - isaåfall avdramatiseras hela grejen och man tänker, OK det handlar inte så mycket om mig, det handlar mer om han och hans principer om att få det på papper.

Därmed inte sagt att man kanske blir chokad i ett samhälle som detta om lars sju år senare när frugan fött deras älsklingbarn, ber om faderskapstest.

För att ta bort förolämpningens allvar så är en sådan åsikt en som tål att upprepas (inte hotas med) men bara påminnas genom åren, så att kvinnan vet i benmärgen att det inte handlar om tilliten utan om annat.
    För en sådan anklagelse är extremt stor, det kan man inte komma undan, dock kan den avdramatiseras.

Sen om det inte var mitt svar du ville ha så får jag iaf hoppas att någon som är extremare än mig svarar så du får rätt svar.
  • Sara62
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:20:47 följande:
    Precis! Och det är ju också bl.a. för barnens skull: att de inte ska födas med inavelsskador, eller i ett bigamiförhållande (som av naturliga skäl blir mindre tryggt än en normal kärnfamilj).

Nu smyger du in 1800-talsåsikter som om de vore självklarheter igen. Varför skulle en kärnfamilj vara det tryggaste?
  • Brünnhilde
    Black roses skrev 2012-01-08 09:34:31 följande:
    Att jamfora gonorr'e med faderskapsprov ar ganska korkat... Gonorr'e paverkar samhallet, det gor fortfarande inte ett faderskap...
    Skilj pa sak och sak, samt hall dig till TS...???..
    ??? Det är väl klart som FAN att felaktiga faderskap påverkar samhället! För att nämna bara EN sak, så har en felaktigt utpekad far som betalat underhåll rätt att kräva tillbaka det beloppet från samhället när det upptäcks! Däremot har samhället inte numera rätt att kräva den riktiga fadern retroaktivt.

Sedan har vi sådant som att människor mår sämre och är mindre trygga, om de inte kan vara säkra på att deras fäder är deras fäder, och deras barn deras barn. Det kan också ge utslag i form av kostnader för psykvården, sociala problem, lägre produktivitet i arbetslivet...

Och så har vi det medicinska: läkaren tar ju upp amnes innan han beslutar om behandling. Är då amnesen angående ärftliga sjukdomar fel, så kan diagnosen och behandlingen också bli fel. Det finns t.ex. vissa mediciner man inte får ta om man har anlag för hjärt- och kärlsjukdom.
  • Brünnhilde
    Johan75 skrev 2012-01-08 10:42:15 följande:
    Det väcker ju en följdfråga. Ponera att det gjordes dna-tester vid förlossningar - vilka/vem har rätt att ta del av dessa?
    Uppgifterna skulle bli offentig handling när barnet, och uppgiften om dess far, skrevs in i folkbokföringsregistret, såklart. Så är det ju redan idag - att vem som helst kan kolla i folkbokföringsregistret.
  • Brünnhilde
    Thaleya skrev 2012-01-09 22:33:38 följande:
    Vi har nog inte samma vänner. Jag tror inte att jag har en enda halv vän som inte vet när jag fick min första fontänorgasm eller om när jag bajsade på mig när jag gjorde ett svanhopp över tröskeln när jag älgat hem och var rejält dålig i magen.

Naturligtvis finns det hemligheter med, men många gilalr att skryta, så det kommer oftast fram till någon, som sprider sig till en annan, du får inte sääga det här till någon osv osv.

Det här fick jag inte säga till någon, men ni känner ju inte ens varandra så det gör ju inget. sen två veckor senare på en fest så börjar de bli vänner....
    Vis av tidigare dåliga erfarenheter, så berättar jag aldrig något för en vän som inte hela världen kan få veta på en gång...
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.