• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 01:01:44 följande:
    För att det inte kan finnas så många som blir psykiskt sjuka bara när det gäller just detta...
    Men nu blandar du äpplen med bananer igen.
    Hus särskiljer du de åt, att testerna inte beror på psykisk åkomma i botten?
    Det enda påstående du kommit med är att det inte kan finnas så många psykiskt juka i samhället men då undrar jag om du vet hur vanligt det är och vilka belägg du har för det.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Absolut)
    Anonym skrev 2012-01-07 01:05:02 följande:
    fullt normalt i ett dåligt förhållande ja.
    Eftersom det tyvärr inte är lag på test ännu så är det ju så det alltid ser ut!!

Jag skulle aldrig lita på någons ord när det gäller föräldraskap...folk ljuger för sina nära och kära; föräldrar för sina barn, barn för föräldrar, syskon, vänner OCH framförallt partners..alla kan någon gång ha anledning att ljuga om olika saker oavsett om de egentligen ville det eller inte, så händer det att vi försätter oss i situationer där den enda utvägen ser ut att vara en lögn!! Det verkar t.o.m ibland som att folk ljuger mer just ju närmare relation de har, eftersom lögner för det mesta inte är något annat än ett missrkitat försök att just skydda och inte såra vederbörande...och att inte förstöra relationen, för sin egen skull åxå så klart...

Även om att ljuga och bedraga skulle vara otroligt okarktäristiskt för en kvinna, hon hade aldrig innan eller efter gjort något liknande så skulle ju skadan ändå vara skedd med den enda lögnen, den enda gången, om faderskap...
  • Anonym (Självklart test)
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 20:37:35 följande:
    ??? Så vad kallar du fenomen som existensminimum, minimilöner, arbetstidslagar, vårdkögarani, skolkuratorer, livsmedels subventioneringar, lagar mot kränkning, skadestånd för psykiskt och emotionellt lidande, ja, listan kan väl göras hur lång som helst, men faktum är ju att ALLA existerande statliga påbud, lagar och insatser är till syvende och sist, till för just medborgarnas välmående på alla plan, fysiskt, psykiskt och inte minst det emotionella!!!

Skattemedlen handlar ju alltså i grunden om individens välmående, och då i högsta grad om känslor!

"Sammelsurium" är ömsesidigt, för jag har svårt att se hur dina kommentarer är riktigt relevanta till mina inlägg, och jag tycker du verkar lite knasig, så jag tror vi kanske missförstår varann Obestämd...men det finns kanske andra som kan följa mitt resonemang?   
    Inte bara det, det är dessutom så att det är så centralt i statens roll att det är inskrivet i Regeringsformen 2 paragraf:

"2 § Den offentliga makten ska utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
    Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd ska vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Särskilt ska det allmänna trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt verka för social omsorg och trygghet och för goda förutsättningar för hälsa.…"
  • Regnig måndag
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-07 01:32:53 följande:
    Eftersom det tyvärr inte är lag på test ännu så är det ju så det alltid ser ut!!

Jag skulle aldrig lita på någons ord när det gäller föräldraskap...folk ljuger för sina nära och kära; föräldrar för sina barn, barn för föräldrar, syskon, vänner OCH framförallt partners..alla kan någon gång ha anledning att ljuga om olika saker oavsett om de egentligen ville det eller inte, så händer det att vi försätter oss i situationer där den enda utvägen ser ut att vara en lögn!! Det verkar t.o.m ibland som att folk ljuger mer just ju närmare relation de har, eftersom lögner för det mesta inte är något annat än ett missrkitat försök att just skydda och inte såra vederbörande...och att inte förstöra relationen, för sin egen skull åxå så klart...

Även om att ljuga och bedraga skulle vara otroligt okarktäristiskt för en kvinna, hon hade aldrig innan eller efter gjort något liknande så skulle ju skadan ändå vara skedd med den enda lögnen, den enda gången, om faderskap...
    Av det du skriver är det du som har problem med tilliten och något du behöver jobba på. Man kan inte medicinera hela befolkningen medicineras för att bota de sjuka så att säga.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Black roses
    starchild81 skrev 2012-01-07 00:16:57 följande:
    problemet var nog snarare att han var ärlig mot henne TS o straffas för det...... ngt vi har lärt oss av denna tråden är att va inte ärlig ang faderskapstest skicka hem ett till en bra polare annars får du ett helvete...... 
    Varfor forlojligar du detta?? Du havdar att du ar rationell, men hemfaller till att forlojliga de som inte tycker som du sjalv.. Foga rationellt.. Om du ar arlig fran forsta borjan med att du alltid kommer vilja ha ett faderskapstest, da ser jag inga som helst hinder, for da ar tjejjen dinn valinformerad om hur du kanner, men kommer du nar barnet ar 11 manader och sager nu ska jag ha ett faderskapstest, da far du ta de komplikationer som faktiskt uppstar.. For varesig du gillar det eller ej, sa sander du en signal till den du pastar dig alska att tyvarr sa har du ingen som heltst tilltro till henne...
    Jag hoppas att aven du kan se den enkla ekvationen i detta resonemanget och sluta forsoka forlojliga andra for att de inte delar din asikt fullt ut..
  • Anonym
    Eftersom det tyvärr inte är lag på test ännu så är det ju så det alltid ser ut!! Jag skulle aldrig lita på någons ord när det gäller föräldraskap...folk ljuger för sina nära och kära; föräldrar för sina barn, barn för föräldrar, syskon, vänner OCH framförallt partners..alla kan någon gång ha anledning att ljuga om olika saker oavsett om de egentligen ville det eller inte, så händer det att vi försätter oss i situationer där den enda utvägen ser ut att vara en lögn!! Det verkar t.o.m ibland som att folk ljuger mer just ju närmare relation de har, eftersom lögner för det mesta inte är något annat än ett missrkitat försök att just skydda och inte såra vederbörande...och att inte förstöra relationen, för sin egen skull åxå så klart...Även om att ljuga och bedraga skulle vara otroligt okarktäristiskt för en kvinna, hon hade aldrig innan eller efter gjort något liknande så skulle ju skadan ändå vara skedd med den enda lögnen, den enda gången, om faderskap...

det du beskriver är ju precis dåliga förhållanden.
  • Black roses

Under sadana forhallanden skulle jag ocksa vara for ett faderskapstest..
    En liten fraga.. Ar det sa har folk beteer sig i din omgivning?? Dina nara vanner och familj, for det ar en i all sanning mork livsaskadning..
  • Anonym

Jag förstår dig TS fullt ut. Vad många verkar förbise är att ett förhållande kräver tillit till varandra, annars kommer det inte att fungera. Att utan vettigt skäl och bevis tvivla på att vara biologisk förälder till ett barn, det är det ultimata misstroendeförklaring man kan ge sin partner.

Låt honom ta sitt test och få svart på vitt att han är en idiot i sitt tänkande. Sedan måste jag säga att jag har svårt att se hur en relation ska kunna repareras och fungera efter en sådan incident. Jag hade nog tagit mitt packning, barnet och gett mig av efter att provsvaret kommit. Därefter hade han fått jobba häcken av sig för att bevisa att han gjort bot och bättring i sin paranoia. 

• Dreams Never Ends

Jag vet själv hur det känns. Jag är själv väldigt svartsjuk (av ingen anledning) utan det är bara min personlighet. Och min man gör allt för att ge mig den bekräftelse jag behöver. Det betyder så mycket. Jag litar på honom till 10000% men jag vill ändå ha saker bekräftade. Att han ger mig bekräftelse gör mig stark och stärker oss mer och mer. Jag har inte alls samma behov av att kontrollera honom längre. Nu lever vi som ett normalt par utan problem :)

Förut kunde jag tex vilja snoka i hans mobil och eftersom han alltid tillät mig att göra det så slutade jag tillslut då jag vet att han inte har några hemlisar, frågar aldrig vem som smsar honom när hans mobil plingar till eller något om jag inte bara är allmänt nyfiken. han har gett mig sina lösenord till fb, msn ALLT Nu är jag trygg med oss! Jag loggar aldrig in på hans fb eller msn eftersom jag vet att han inte snackar med tjejer, jag tycker man ska ge sin partner den bekräftelse denne behöver för då kommer person tillslut sluta misstro en :)

• Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 01:21:44 följande:
    Men nu blandar du äpplen med bananer igen.
    Hus särskiljer du de åt, att testerna inte beror på psykisk åkomma i botten?
    Det enda påstående du kommit med är att det inte kan finnas så många psykiskt juka i samhället men då undrar jag om du vet hur vanligt det är och vilka belägg du har för det.
    Jag har läst om det. Hur vanligt det är kan nog ingen veta, eftersom det inte är något som folk skriker ut. Om testet visar att pappan är pappan, så lär han ju aldrig berätta för någon att han låtit göra det. (Vilket är den stora fördelen mot att gå genom soc, då man visserligen får testet gratis - men inte kan undgå att mamman också får reda på att det görs.) Men här har du en svensk firma som gör privata faderskapstest:

http://www.dnamedical.se/

Det säger sig själv att en sådan firma inte skulle bära sig om de inte hade särskilt många kunder...

Såg förresten där att man kunde skicka in DNA från ännu en person också, om det är en särskild man man misstänker. Ser för mig hur den misstänksamme äkte maken smyger sig in i hans hus och raidar hans hårborste... eller hur det nu ska gå till!
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.