• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-06 20:54:51 följande:
    Men nu pratar du ju om separerade föräldrar, eftersom det handlar om "underhåll"; om det inte handlar om det, så handlar det ju om en familj med kärlek förhoppningsvis, och kärlek bygger på ömsesidig tillit. Annars är den knappast sund.
    Det är väl inte bättre att behöva fostra upp en gökunge inom sina fyra väggar, än att behöva betala underhåll till den..? Snarare värre skulle jag säga, eftersom en massa känslomässiga band byggs upp - som senare kanske visar sig vara byggda på en falsk grund...
  • starchild81
    Anonym skrev 2012-01-06 21:03:42 följande:
    var i allt var jag ego? Jag hade aldrig gett honom anledning att misstro mig. Någonsin. Däremot han mig; genom sin egen otrohet. Det handlar inte om att inte förstå, det handlar om känslor som inte går att komma förbi. OM en man begär ett test, så är det för att han inte är hundra procent säker på att barnet är hans. Och om en person KÄNNER MIG; till hundra tio procent, så vet den personen att jag inte är en människa som bedrar den jag älskar. OM han hade känt min kärlek så starkt, som jag försökte uttrycka den, och visade den på alla sätt och vis, så hade han förstått att jag inte hade varit kapabel att göra en sådan sak som att bedra honom. Sa nog mer om honom, än om mig.

Tillit är för övrigt ett ord som går åt båda håll. Det stavas likadant åt båda håll. Det betyder att om man GER sin tillit till någon, så behöver den personen ge den tillbaka; för att det ska bli något starkt och hållbart. Som kvinna så vet man ju t.ex. inte om mannen ifråga tänker stanna och stötta och verkligen VARA pappa också, men inte f-n kan man göra nått åt det, man kan inte heller kontrollera om han samtidigt är ute och vänstrar och gör någon annan gravid, man kan bara försöka lita på att han är en bra man.
    Det förekommer ju rätt så många "gökbarn" här i sverige. Bara för att du är 100% säker behöver inte killen vara det. Tillit ja men det måste ju finnas en förståelse också, du skriver bara om hur sårad du skulle bli... Tänk på hur sårad en pappa skulle bli som vårdat ett barn som han trott är sitt....  

Skall det vara så svårt att tänka sig in i en pappas situation lite social kompetens borde du ju ha och förstå att det finns en oro? alltså det är ju ett par % av alla barn som föds som är "gökbarn"....  
  • Brünnhilde
    starchild81 skrev 2012-01-06 21:29:53 följande:
    Precis allt jag äger och kommer att ärva står ju redan som enskild egendom på mig  utifall jag blir full o gifter mig i fyllan.....  Precis så länge man inte är 100% så finns ju alltid tvivlet för min del handlar det bara om att vara 100% säker o att jag vet att otrohet förekommer oftare än vad vi vet om. 
    Ja, enskild egendom är också väldigt vettigt! På det sätter slipper du ju också lycksökerskor..!
  • Anonym

Min sambo sa samma sak när jag var gravid. När barnet kommer vill han göra ett test. En mamma vet alltid att hon är barnets mamma. Men hur kan man egentligen som man vara 100% säker? Min sambo litar på mej men han ville bara ha det svart på vitt. Jag tog faktiskt inte illa upp. Men som nån annan skrev. Han har dålig erfarenhet, se det så och inte som nåt illa.

• Trivelina73
    Anonym skrev 2012-01-06 21:47:10 följande:
    Min sambo sa samma sak när jag var gravid. När barnet kommer vill han göra ett test. En mamma vet alltid att hon är barnets mamma. Men hur kan man egentligen som man vara 100% säker? Min sambo litar på mej men han ville bara ha det svart på vitt. Jag tog faktiskt inte illa upp. Men som nån annan skrev. Han har dålig erfarenhet, se det så och inte som nåt illa.
    Ja, men de är väl naturligt då, men komma och gapa ett år efter bara för att relationen är i gungnig känns som att man vill slå under bältet och inget annat. 
    Bara cancer rätt och slätt och tingen kring det (inga nyköpta skojävlar och annat här)... nertystad.bloggplatsen.se/
  • starchild81
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:40:06 följande:
    Ja, enskild egendom är också väldigt vettigt! På det sätter slipper du ju också lycksökerskor..!
    japp det sa "ekonomooen" med...*ler* o ändå handlar jag på extrapriser... *asg* mitt x skämdes ihjäl varenda gång.... Antager att det handlar om uppväxt *s*
  • Anonym (Absolut)

Du skriver mycket klokt Lachesis och jag skriver under på allt du säger.

Det är bara otroligt onödigt med den automatiska skuldbeläggningen och de sårade känslorna v/s osäkerheten att inte veta svart på vitt, och det skulle ju kunna undvikas så enkelt om det bara blev lag på test! Som sagt "misstror" ju staten som det är ändå alla ogifta par, även om de själva inte ens gör det, och vi tvingas till "integritets kränkande" frågor i enrum som värsta gestapo, men i slutändan kan ju den kvinna ELLER man som vill ljuga då göra det ändå, så det är bara slöseri med resurser, faderskap skall faställas helt objektivt och vetenskapligt!  

Regnig måndag; Även om dina frågor tar oss lite på villovägar angående TS så JA, även om du tycker det ligger oceaner emellan de olika begreppen så är ju ändå det emotionella (minsta?) gemensamma nämnare! Håller du inte med så kommer vi inte vidare med varann...

Sammanfattat anser jag och staten, att det är så pass viktigt och alla inbandade individers rättighet, framförallt barnets, att känna till sina genetiska band med den närmsta familjen, och människor ÄR oärliga, det går inte att bortse ifrån även om långt ifrån alla är otrogna och "lurar/luras på" barn, så HÄNDER  det och det är skäl nog att göra faderskapstest. Därför bör det bli OBLIGATORISKT!

TS; Jag förstår dig faktiskt ändå, men det är ju inte faderskapstestet du ska reagera på, även om du ser ett samband mellan det och faktum att din man inte litar på dig så tycker jag att du måste skilja på dem två! Försök att inte lägga in värderingar och bli sårad av din mans begäran.

Självklart är hans misstro ett problem i er relation, det förstår jag, och tillit ska ni absolut jobba på, men välj andra situationer och områden, för här har han faktiskt rätt, och det är oturligt att han samtidigt måste misstroendeförklara dig...men nu är det ju tyvärr inte obligatoriskt än, men ett förhållande är ju ge och ta, så om det nu betyder så mycket för honom och du inte ens är orolig, så kan du ju enkelt bara ge honom peace of mind utan att det behöver kosta dig något, sätt bara ditt ego åt sidan lite och ta inte åt dig känslomässigtGlad Lycka till! Jag tror det kommer gå jättebra för er. Gör testet bara och jobba vidare på hans tillit sen.

• starchild81
    Business skrev 2012-01-06 22:09:43 följande:
    Kom över dig själv, eller honom. 
    tjejer funkar inte så rationellt, det är inte ekonomi vi pratar om. ;) snarare en palindromisk algorithm =P
  • Anonym (Absolut)
    starchild81 skrev 2012-01-06 22:38:19 följande:
    tjejer funkar inte så rationellt, det är inte ekonomi vi pratar om. ;) snarare en palindromisk algorithm =P
    Det kan vi visst göra!Tungan ute...men du har nog rätt ändå i att det inte är vanligt...se bara vad rationellt jag resonerade, ha, ha!
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.