• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-06 15:53:12 följande:
    Jo det går att jämföra otrohet med otrohet dina argument är oerhört konstlade och dessutom logiskt felaktiga.
    Det är ett logiskt tankehopp därför makens otrohet på resan kan lika gärna det leda till vad du kallar "gökunge" .

Det riktigt stora logiska tankefelet du gör är att du tar förgivet att otrohet i förstnämnda fall kommer att vara en hemlighet men inte det andra då kvinnan är otrogen. Lika villkor ska gälla och eftersom otroheten aldrig kommer att avslöjas så stannar släktklenoderna i släkten även om generna skiljer.
    Fast skillnaden är ju, att mannen aldrig kan lura på kvinnan sin gökunge genom att påstå att det är hennes...

i ditt sista stycke förstår jag inte vad du menar. Släktklenoderna går ju ur släkten vare sig någon vet om det eller inte. Släkten är naturligtvis lika med blodslinjen. Vad skulle det annars vara..? Tror du att Victoria skulle ha fått lämna Sveriges tron till ett adoptivbarn, som inte härstammade från Jean Baptiste..?
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-06 15:56:39 följande:
    skulle 20% vara pappor på felaktiga grunder?
    Så kan det mycket väl vara. Om man tittar på sexuellt aktiva ungdomar t.ex., så har de ofta sex med flera partners under en kort tidsrymd. Men även en mogen och gift kvinna kan trilla dit...
  • Brünnhilde
    Thaleya skrev 2012-01-06 16:08:07 följande:
    Ja jag brukar inte brusa upp heller. Men jag skulle inte referera till det här som en "småkonflikt".
    Om en man sade till mig innan vi blev tillsammans att han tycker att alla bör göra faderskapstest när barnet kommit, och att det inte har något med kvinnan att göra egentligen. Så skulle jag acceptera det och tycka det var ok.

Men om han kommer till mig utan förklaring och bara droppar att nu vill jag ha ett faderskapstest från blå himmel, på andra barnet men inte ppå det första vi har ihop. Ja då skulle jag ta illa upp. för då är det direkt pekat på mig, och att kalla någon otrogen och misstror om barnet ens är sitt eget. Då skulle jag inte kalla det konflikt alls. Jag skulle ta det som en rejäl kränkning. Jag absolut hatar otrogna människor, tycker de är till 99,99 procent värdelösa kräk. Och att bli kallad det av han jag älskar skulle vara så sårande att han skulle lika gärna kunnat vara otrogen själv, eller ge mig ett slag i ansiktet. Vet faktiskt inte vad som skulle såra mest.
    Fast det du och andra kvinnor i den situationen måste förstå, är att era sårande känslor är en piss i Nilen jämfört med om ett barn skulle få fel far..! Det får ju konsekvenser för all evighet!!!
  • Brünnhilde
    Thaleya skrev 2012-01-06 16:25:37 följande:
    Jag känner ingen som varit otrogen. 1 som kysst en annan 1 gång. samt 1 som legat med en kvinna som genom det var otrogen och då ringde jag honom och sade att han får fan sluta med det för det är äckligt och han förstör en familj. Han slutade trots att han älskade henne.
    Och hur skulle du kunna veta det..? Det är väl det SISTA som man skulle anförtro en väninna - hur tighta man än är...
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-06 17:20:19 följande:
    Det undrar jag också.
    Dessutom anser jag att fixeringen vid generna inte är helt sund. Föräldraskap handlar om så mycket mer än vilka gener som kommer från vem. För i princip säger denna fixering att de som adopterat inte är föräldrar...
    Fast det är väl en JÄKLA skillnad att tillsammans i paret komma överens om att adoptera ett barn - och att i efterhand få veta att man blivit pålurad en gökunge..? Då det även följer med obehagliga bilder i huvudet av hur sexakten mellan frugan och den andre mannen såg ut... Det där var en väldigt naiv jämförelse!

Dessutom ÄR det faktiskt så, att adoption inte räknas i alla sammanhang. Ett adoptivbarn skulle t.ex. inte få ärva Sveriges tron. Likadant är det med adelskap: ett adoptivbarn får numera ärva ett adligt efternamn (även om Riddarhuset arbetat emot det), men det får inte ärva själva adelskapet (alltså titeln och eventuella egendomar och släktklenoder som hör till).

Det har blivit en modern villfarelse detta, att blodslinje och blodsband inte längre skulle vara viktiga...
  • Brünnhilde
    duckis skrev 2012-01-06 18:30:49 följande:
    Vad skulle ni kvinnor göra/kräva  om det fanns samma möjlighet att ni fick med er "fel" barn hem från BB? Eller för den delen bara var på besök och fick ett bern med er hem Glad 
    Håller med här. Det är lite som att säga att barnmorskan lika gärna kan sluta att sätta identitetsbanden på barnets fotled och mammans handled direkt efter födelsen. För generna spelar ändå ingen roll - hon kan ta med sig vilken unge som helst hem, vad spelar det för roll..?! 
  • Brünnhilde
    Anonym (Absolut) skrev 2012-01-06 18:35:17 följande:
    Jag har bara läst TS och sista sidan.

Jag råkar vara kvinna, men hade jag varit man hade jag absolut begärt faderskapstest på alla mina barn, just därför att man tyvärr aldrig kan vara 100% när det gäller en annan människa...tyvärr är det så. Jag är inte en misstänksam paranoid person och jag har inte större tillits problem än de flesta, men helt krasst så kan jag ju som kvinna vara säker(inom dagens vårdsystem iaf) att mitt barn faktiskt är mitt genetiskt åxå, det kan man aldrig vara som man och när det gäller nåt så stort, viktigt och framför allt livslångt åtagande skulle jag vilja vara just HELT säker!!!

Sen att DNA inte betyder allt må så vara, men om jag skulle ta på mig föräldraskapet till ett barn som inte var mitt genetiska, så skulle jag vilja kunna ta det beslutet själv med all info och hela bakgrunden, kunna gå in i det med öppna ögon, för det finns det faktiskt åxå rätt många män som gör; tar på sig fadersrollen för barn som inte är "deras", men som sagt, det är stora saker som står på spel; livslångt ansvar för en hel människas liv(för nej, det upphör INTE magiskt på 18års dagen...), så det är ju helt avgörande både för barnets och "pappans" fortsatta livshistoria, vilket inte får tas lättvindigt, och definitivt får ingen annan( ex. otrogna mamman) ta det beslutet!!!

Som andra redan påpekat är det många barn och fädrer som lever ovetandes...jag vet ett fall

Jag håller därför med om att faderskapstest borde vara OBLIGATORISKT, även för gifta par...då skulle man ju åxå komma ifrån sårade känslor och stigmatisering.
    Mycket bra och klarsynt inlägg!
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-06 18:56:14 följande:
    Så du menar att staten ska ta ansvaret över befolkningens känslor, att vi inte har ett egenansvar när det gäller det?
    Jag hoppas innerligt att du skämtar med oss.
    ...fast det handlar ju inte i första hand om vuxnas känslor, utan om barns rätt till sin identitet..! Hur KAN man bagatellisera det..?
  • starchild81
    Brünnhilde skrev 2012-01-06 21:05:01 följande:
    Som sagt: jag förstår dilemmat för er killar! Du säger att det handlar om arv för din del, så jag antar att du är förmögen - eller att dina föräldrar är det och du kommer att få ärva deras förmögenhet. Det är väl fullkomligt självklart att du inte vill ta ens en mikroskopisk risk att detta arv ska gå ur släkten..!
    Precis allt jag äger och kommer att ärva står ju redan som enskild egendom på mig  utifall jag blir full o gifter mig i fyllan.....  Precis så länge man inte är 100% så finns ju alltid tvivlet för min del handlar det bara om att vara 100% säker o att jag vet att otrohet förekommer oftare än vad vi vet om. 
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-06 20:01:40 följande:
    Att pappor ska försörja sin egen avkomma är inget märkligt och har en 300-årig tradition i Sverige. Det har inget som helst med känslor att göra utan skattemedel.
    300-årig..? Så har det ALLTID varit!
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.