• Anonym (Superledsen)

Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.

Jag och min sambo har varit tillsammans i fyra år och bott ihop över tre av dem. Vi är över 35 båda två. Vi har en liten på elva månader som är vårt allt. Ok, vi har haft det lite upp och ner på sistone- men inget allvarligt. Sånt groll som sambos har. Vi är båda speciella på vårt sätt om man säger så. En av min sambos stora känslomässiga problem är hans misstänksamhet och oförmåga att lita på folk. Han har framförallt ett längre förhållande bakom sig som slutade illa pga hennes otrohet. Men jag har så vitt jag vet ALDRIG gett honom skäl att misstro mig. Jg har knappt varit ute på fyra år ( av eget val). Men så i en helt vanlig dispyt idag så kommer det fram att han haft tvivel länge och vill göra faderskapstest. Jag blev så jävla sårad och ledsen att jag spydde. Och nu vet jag inte hur jag ska kunna gå framåt. Testet är beställt, kommer nästa vecka, men vad gör det? Detta är ett fullständigt misstroendevotum av mig, jag blir illamående bara jag tänker på det. Trots att jag ju vet vad testet kommer att visa. Jag har varit 150% trogen, sådan är jag som person. Skulle aldrig falla mig in attara otrogen och det sårar mig som fan att han kan tro det! Fan jag älskar honom, och har har så många bra kvaliteer, men hur fan går man vidare efter något sånt här? Han har sagt att han tar på sig att be om ursäkt för misstro om testet visar att liten är hans, men som sagt- hur ska JAG nu kunna lita på honom??

• Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:19:39 följande:
    Gjorde det..?

Men parallellen kvarstår: att inte ta reda på om pappan är pappan, utan ev. låta barnet växa upp i tron att fel man är pappan, skadar BARNET. Inte fysiskt kanske, men psykiskt.
    Skadar barnen... Du tycker inte att du blir lite väl bombastisk nu?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Brünnhilde
    Johan75 skrev 2012-01-07 19:16:57 följande:
    Det gör redan staten. Hindersprövning för att kolla att det inte är något fuffens med i bilden.
    Precis! Och det är ju också bl.a. för barnens skull: att de inte ska födas med inavelsskador, eller i ett bigamiförhållande (som av naturliga skäl blir mindre tryggt än en normal kärnfamilj).
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 19:18:24 följande:
    Då har du inte förstått syftet med hindersprövning...

Alltså, det är så grundläggande basala kunskaper att jag inte ids förklara. Jag väljer att tro att du skojar med oss i tråden.
    Vad är syftet då, enligt dig..?
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 19:19:39 följande:
    Så nu är cirkeln sluten, det här har redan diskuterats.
    Anledningen är fortfarande att fäder ska försörja sina barn och inget staten ska stå för.
    Inte bara. Det handlar fortfarande om barnets rätt att veta vem pappan är. För att man vet att det är så oerhört viktigt för en människa!
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:09:22 följande:
    Fast nu VET vi ju att det i 15 procent av alla fall inte GÅR att ha den tilliten... Och dessutom finns det naturligtvis ännu fler som har varit otrogna, men som har haft vett att skydda sig eller haft turen att inte bli med barn. Eller som gjort abort för säkerhets skull, eller fått missfall eller ett dödfött barn. De 15 procenten är ju bara fall där det blivit fullgångna levande barn av snedsteget... så den verkliga siffran på hur många som är otrogna kan vara den dubbla. Förresten läste jag i en enkät en gång, att 50 procent sa sig ha varit otrogna i nuvarande förhållande... Och det var ett väldigt stort underlag till den enkäten: flera tusen slumpvis utvalda svenskar i alla åldrar från 15 till 70, eller något sådant.

har du källa på siffrorna eller gör du samma missförstånd som andra, tror det är 15% totalt som har en annan pappa när det egentligen är 15% av DE SOM TESTAS som har det?
  • Brünnhilde
    Regnig måndag skrev 2012-01-07 19:20:38 följande:
    Skadar barnen... Du tycker inte att du blir lite väl bombastisk nu?
    Nej. Jag VET faktiskt sådana fall, IRL. Där barnet har känt att det inte riktigt hör till i familjen... att det finns en skugga... att något är annorlunda. Att pappan är mer ömsint och hjärtlig med syskonen. Det har skapat osäkerhet och grubblerier av typen "är det något fel på mig?". De har ofta inte fått förklaringen förrän pappan dött, eller den biologiske fadern dött, och advokaten hört av sig...
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:24:17 följande:
    Nej. Jag VET faktiskt sådana fall, IRL. Där barnet har känt att det inte riktigt hör till i familjen... att det finns en skugga... att något är annorlunda. Att pappan är mer ömsint och hjärtlig med syskonen. Det har skapat osäkerhet och grubblerier av typen "är det något fel på mig?". De har ofta inte fått förklaringen förrän pappan dött, eller den biologiske fadern dött, och advokaten hört av sig...
    Det betvivlar jag inte ett dugg att du känner till sådana fall men det är som sagt fortfarande inte ett samhällsproblem.
  • Anonym
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:24:17 följande:

så de vixna har vetat om det men inte barnen? ja, då hjälper ju inte faderskapsprov!
  • Regnig måndag
    Brünnhilde skrev 2012-01-07 19:21:22 följande:
    Vad är syftet då, enligt dig..?
    Läs igen det jag skrev. jag besvarade din fråga fastän du inte är nöjd med svaret.
  • Brünnhilde
    Anonym skrev 2012-01-07 19:22:19 följande:
    har du källa på siffrorna eller gör du samma missförstånd som andra, tror det är 15% totalt som har en annan pappa när det egentligen är 15% av DE SOM TESTAS som har det?
    Den siffran kommer från en transplantationskirurgisk klinik - kommer dock inte ihåg var jag läste det. Blodgruppsundersökningen gjordes alltså inte p.g.a. faderskapstest, utan p.g.a. att man skulle utröna om donatorn och mottagaren av ett organ passade ihop. Att man dessutom förstod att fadern och barnet inte kunde vara släkt, var en bieffekt...
Svar på tråden Så ledsen, sambon vill göra faderskapstest.