• Anonym (fattar inte!)

tjocka människor?!

Hej!
    Jag en person som är oerhört rädd om min kropp och som är fullkomligt livrädd för att bli tjock!
    Jag lever sunt och tänker på vad stoppar i mig..

Till saken hör att  det går en hel del program på tv just nu ang fetma och feta människor. Såklart för att uppmärksamma vårat samhälle och människor angående problemen kring detta.
    De gånger jag råkat vända över till de programmen och när jag ser feta människor ute så börjar jag att fundera!?
    Jag skall inte säga att jag mår illa men jag kan tycka att en fet människa inte behöver den där sladdriga pizzan eller skräpmaten från de olika matketjorna. Laga maten hemma istället!

Ok jag köper om man har fel på ämnesomsättning osv men jag tycker att alla som är överviktiga sitter och gnäller över sin situation! - jag är så tjock bla bla bla.. men dom är inte intresserade att ta tag i det! varför?

Vill dom få hjärt/kärl och andra följd sjukdomar? Vill dom sitta och tycka synd om sig själva? gör något åt det istället och sluta GNÄLL!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-15 21:28
    Efter att ha fått andra perspektiv i frågan så ber jag nu om ursäkt över detta inlägg.. Ibland tänker man faktiskt inte på de orsaker som finns. Sorry!

• Svar på tråden tjocka människor?!
  • emmw

Mänskligheten är för bra på att skylla på allt och alla förutom sig själv, för då måste man ju ta tag i det själv oavsett om det handlar om psykologiska problem eller karaktäristiska. Också såå trött på det. Sveriges mentalitet där alla ska bli omhändertagna av någon annan gör inte heller saken bättre i just detta sammanhang.z

• emmw
    TheCoopers skrev 2012-01-13 09:37:34 följande:
    Vad jag inte fattar är hur DU orkar bry dig ?

bored much ?
    Det finns ganska MYCKET andra MER meninglösa saker som folk "bryr" sig om. Här handlar det om sveriges befolknings (eller världens befolknings) hälsa, vilket påverkar oss alla i betydligt stor utsträckning. Hur kan man INTE bry sig?
  • TheCoopers
    emmw skrev 2012-01-13 09:43:30 följande:
    Det finns ganska MYCKET andra MER meninglösa saker som folk "bryr" sig om. Här handlar det om sveriges befolknings (eller världens befolknings) hälsa, vilket påverkar oss alla i betydligt stor utsträckning. Hur kan man INTE bry sig?
    Ja och ? det gör väl inte saken bättre ?

Dessutom om man nu verkligen "bryr sig om" de som är överviktiga och inte bara är ute efter att kasta skit så finns det bra mycket bättre sätt än att irritera sig över att de äter pizza och stånka och stöna om det på ett forum.
    I'm the me I choose to be ...
  • Severus

På vilket sätt "förvärrar" man deras situation genom att skriva på just ett forum??

• snorkan

Alla som är tjocka springer väl inte omkring och gnäller över det....det finns faktiskt personer som VÄLJER att vara lite rundare....

• TheCoopers
    Severus skrev 2012-01-13 10:00:27 följande:
    På vilket sätt "förvärrar" man deras situation genom att skriva på just ett forum??
    På vilket sätt förbättrar man den ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Anonym (120kg)
    Lavish skrev 2012-01-13 09:10:56 följande:
    Men hur kommer det sig att man går upp i vikt så hemskt mycket? Visst att man får ett BMI på övervikt är väl lätt hänt om man har lätt att lägga på sig. Men säg att jag, 169 cm, skulle gå upp och till sist väga 90-95 kg. Vad är det där och då som gör att man inte tänker att "Nej men det här går inte jag är ju på väg att bli jättefet" och ser till att inte gå upp MER? Att inte gå ner är ju en sak, kan vara svårt att gå ner. Men varför stoppar man inte VIKTUPPGÅNGEN i tid?
    Därför att man i skallen är så otroligt felprogrammerad. Tro mig, jag har fått panik, bantat,  kräkts upp det jag har ätit, men sen hätsätit igen, gång på gång på gång.

Det handlar inte om bara lite karaktär, det handlar om så mycket mer, sådant man kanske inte klarar av på egen hand utan behöver proffessionell hjälp med. Saker som man måste bearbeta och ta i tu med för att få bort sitt felaktiga beteende och sina sjuka tankar.

Det är svårare att hitta proffessionell hjälp när det handlar om dessa typer av ätstörningar än det är att få hjälp med alkoholism och andra beroenden. Man fokuserar så otroligt mycket på maten och motionen och glömmer människan och det bakomliggande problemet. En operation är för många en bra utväg men sitter problemet i skallen så hjälper inte operationer, då hamnar man där igen eller riskerar sin hälsa ytterligare...

Men alla ni som säger att vi överviktiga gnäller, ärligt talat? Mina normalviktiga vänner gnäller mer på sin vikt än vad jag gör. Jag är mer medveten om kostlära än vad de är. Och som sagt, jag har gått ner 25kg, men ingen utomstående vet om det, de vet inte att jag kämpar ihjäl mig för att fixa att gå ner till en sund och hälsosam vikt, de ser bara fläskberget och som jag skrivit tidigare i tråden, om jag köper lördagsgodis till mina barn, ska jag behöva skämmas då? Har ni sånt stort behov av att tänka negativa tankar om att jag ska trycka i mig hela påsen själv när ni inte vet någonting om mitt liv? Och min stora fråga, vad ger det er?
  • Jordgubbssmak
    Lavish skrev 2012-01-13 09:10:56 följande:
    Men hur kommer det sig att man går upp i vikt så hemskt mycket? Visst att man får ett BMI på övervikt är väl lätt hänt om man har lätt att lägga på sig. Men säg att jag, 169 cm, skulle gå upp och till sist väga 90-95 kg. Vad är det där och då som gör att man inte tänker att "Nej men det här går inte jag är ju på väg att bli jättefet" och ser till att inte gå upp MER? Att inte gå ner är ju en sak, kan vara svårt att gå ner. Men varför stoppar man inte VIKTUPPGÅNGEN i tid?

jag tror att det är lika svårt att förklara det för dig (eller vilken annan människa som helst som inte själv har vikt/mat problematik) För det du säger är ju helt klart logiskt! Men de som tänker som du och lever så blir inte feta. De som har problem med vikten klarar inte ritktigt att utföra det du skriver nu.

Det är ungefär som att försöka förklara för mig varför i helvete man röker. jag har aldrig rökt och tycker det verkar helt helt idiotiskt. Det luktar äckligt, det är dyrt och det är farligt, varför i helvete gör man det då? Varför slutar man bara inte när man vet hur dumt det är, det är ju inget man behöver?!

Men så tänker inte en rökare för då hade dom slutat. Det är alltså ett invant felaktigt beteende, ett beroende och en "älskad vän" som man tar till. Så är det med mat med.     
  • Anonym

Förstår inte heller. Och dom som säger att dom trivs med sin feta kropp ljuger.

Alltså, när man börjar närma sig 100 kg så borde man ju fatta att man måste göra något.. men nejnej... ät på bara, bli svinfet och äcklig...

Förra året hade jag 10 kilos övervikt, 7 av dem bantade jag bort på två månader. Vill man så kan man och jag ville inte vara nått äckligt fetto som alla kollar snett på. 

Svar på tråden tjocka människor?!